Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Zero leverer ny high performance modell i det elektriske segmentet

Zero har allerede plassert seg lengst fremme i eliteserien med den desidert største elektriske modellporteføljen, som importeres av Erling Sande AS til Norge. Her er det vi vet om siste skuddet på stammen, SR/S. Tekst: Ole-Andreas Isdahl. Foto: Zero. I 2019 toppet fabrikanten porteføljen sin med Zero SR/F som leverer vanvittige 110 hk og 190 Nm og har en imponerende rekkevidde på ca. 320 km. Batteripakken er på hele 14.4 kWh og kan med den største laderen tankes opp på ca. 40 minutter. MC-av

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Zero har allerede plassert seg lengst fremme i eliteserien med den desidert største elektriske modellporteføljen, som importeres av Erling Sande AS til Norge. Her er det vi vet om siste skuddet på stammen, SR/S.

Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Foto: Zero.

I 2019 toppet fabrikanten porteføljen sin med Zero SR/F som leverer vanvittige 110 hk og 190 Nm og har en imponerende rekkevidde på ca. 320 km. Batteripakken er på hele 14.4 kWh og kan med den største laderen tankes opp på ca. 40 minutter. MC-avisa var det første mediehuset i Europa som fikk kjøre monsteret på bane, hvor sykkelen rett og slett briljerte og imponerte. Interessen for elektriske motorsykler er voksende, og Zero leverer nå enda en nyhet til eliteserien, SR/S som i all hovedsak skiller seg fra SR/F med en kåpe som tar den inn i kategorien for sportstourere.

Kåpen til SR/S bidrar til å øke rekkevidden med ca. 13% i forhold til SR/F. Nyheten har ellers et litt høyere styre og litt lavere fotpinner for å gi føreren en behagelig sittestilling på lengre turer. Cockpiten blir også annerledes, og her vil føreren nyte godt av langt bedre vær- og vindbeskyttelse enn på nakenversjonen SR/F. Instrumentet er blant de beste og mest lesbare på markedet, og det har en rekke fremvisningsopsjoner.

Begge modellene scorer etter vår mening høyt på design, og nye SR/S har linjer som er fullt på høyde med de de beste i denne klassen og ser veldig bra ut. Både SR/F og SR/S er å betrakte som jagerfly på to hjul og leverer svært presise kjøreegenskaper. Sykkelen er godt balansert, og det er derfor lett å finne god flyt og rytme under gjøring. Gassrespons og effektdistrubusjonen er så presis at sykkelen nærmest oppleves som et kirurgisk verktøy helt fritt for vibrasjoner. Med så heftige effektleveranser er det rett og slett en helt ny opplevelse og innmari spennende.

Zero bruker komponenter fra øverste hylle, og det bidrar selvfølgelig til komfort og flotte kjøreopplevelser. SR/F og SR/S følger alltid blikket ditt og er rolig og forutsigbar i alle situasjoner. 13 % økning i rekkevidde tar oss opp til ca. 350 km, og nå begynner vi virkelig nærme oss forbrenningsmotorens kapasiteter hva angår bruksområde og rekkevidde.

Nye elektriske modeller kommer nå på løpende bånd, og alle bør følge med for å holde seg oppdatert og ikke minst prøve å forstå hva den nye teknologien faktisk kan tilby oss. Endringsprosessen er i gang, ny teknologi har landet, og vi må innstille oss på å ta den i bruk – før eller senere. Den nye teknologien utfordrer oss på helt sentrale punkt, men tilbyr samtidig veldig mye som faktisk er bedre enn den etablerte forbrenningsteknologien. Endring tar tid, men kan neppe stanses! Ifølge importør Erling Sande AS vil Zero SR/S være tilgjengelig et lite stykke inn i mai måned, og da gjelder det å henge seg på, for dette er spennende greier.

Nøkkelord

Annonse
Annonse