ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Yamaha XSR900 – tech-styring fra cockpit

Menneske-maskin grensesnittet på Yamaha XSR900 styres i fra cockpit via en 3,5 tommer TFT-skjerm og navigasjonspaneler på høyre og venstre side av styret. Instrumentet er ikke all verdens stort, men definitivt stort nok. Jeg ser lett det jeg trenger å se, og oppløsningen er god selv i sterkt sollys skrått bakfra. Instrumentet er godt plassert, og det oppleves enkelt å se ned og finne riktig informasjon, for så å feste blikket der det skal være.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Denne artikkelen er en del av serien «Fire uker og én bruker». Les mer om bakgrunnen her.

Dersom vi bruker en cockpit som en modell for god informasjonsstyring, skal informasjonen plasseres etter følgende preferanser:

1. Informasjonen presenteres der den logisk hører hjemme og forventes å være.

2. Informasjonen er plassert i en logisk lesesekvens.

3. Tall og bokstaver er lesbare og i riktig oppløsning.

4. Informasjon skal kunne flyttes rundt på instrumentpanelet etter ønske.

5. Unødvendig informasjon bør kunne fjernes slik at viktig informasjon prioriteres.

Viktig kjøreteknisk informasjon jeg ser etter i et instrument er gjerne; turtall, fart, girindikator, kjøremodus, traction-status, retningsviser, utetemperatur, klokke, bensinnivå, oljelampe eller eventuelt feilkodeindikator. På XSR900 kan du dele instrumentet i tre deler: Kjøre-operativ informasjon øverst i instrumentet, kjøretekniske styringsfunksjoner som kjøremodus og traction nede til venstre og det jeg kaller logistikk informasjon som drivstoff, utetemperatur og annet nede til høyre. Du kan selv velge hvilken informasjon du ønsker å få vist i instrumentet. Informasjonsstyringen av nedre vestre del og nedre høyre del styres på henholdsvis vestre og høyre styreholke med navigasjonsknapper og navigasjonshjul som er enkle og intuitive å bruke.

Som på alle motorsykler må du regne med å trene på å bruke disse funksjonene, men tro meg: Når jeg klarer å finne fram i disse menyene, så klarer alle å finne fram! Det viktigste for meg er at jeg forstår systemlogikken og klarer å finne fram til kombinasjoner av kjøremodus, motorstyring og nødvendig førerstøtte som passer mine ferdigheter og operative preferanser. Det gjorde jeg veldig kjapt på XSR900. Jeg synes det er enkelt å finne de riktige kombinasjonene slik at jeg kan operere innenfor min egen konvolutt. Gassresponsen på XSR900 er presis og jevn, rekketreeren leverer det 119 hestekreftene med lineær og heftig presisjon, og kreftene kommer kjapt når jeg ber om det. Innstillingen på kjøremodusene er som på alle andre merker, med unntak av at Yamaha bruker tall i stedet for «sport», «road», etc.

Techpakke og motorstyring fungerer helt enestående, og kvikkskifteren og blipperen som fungerer presist, kort og bestemt, løfter fun-factoren om mulig enda høyere. Den seksakslede IMU-en (internal meassurement unit) innhenter og behandler kjøreinformasjon sømløst og lynkjapt og gir føreren reell og god førerstøtte. Motoren er potent så det holder, men så lenge du holder deg innenfor eget ferdighetsnivå, er dette rett og slett en sømløs fryd å kjøre. Den kraftige deltabox-rammen, svingarmen og de justerbare demperne fra KYB holder det hele godt sammen når du setter på krefter.

Grensesnittet mellom fører, instrumentet som kommunikasjonskanal til førerstøtte og de mekaniske funksjonene er rett og slett sømløse og nydelige, og dette kan vanskelig gjøres bedre!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse