ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Yamaha R7 – en helt ny supersport-modell i Yamahas R-serie

Det ikoniske modellnavnet R7 relanseres nå som benevnelsen på Yamahas nye supersportmodell for mellomklassen. Modellnavnet R7 er brukt for å ære den ikoniske raceren fra 1999, men i motsetning til den gamle kultmodellen som ble produsert i et begrenset antall, er den nye R7 laget for et langt bredere publikum.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Pressemelding fra Yamaha Motor Scandinavia:

Den nye serien av supersportmodeller ledes an av flaggskipet R1M. Dette er den mest avanserte motorsykkelen Yamaha har sendt ut i markedet noensinne. Til serien hører også modellene R1, R6 Race, R3 og R125 – og nå også R7.

Med modellen vil Yamaha invitere et nytt sett med kunder inn i supersport-verdenen. Nye R7 har en svært sportslig fremtoning med et tydelig slektskap til sine søsken i R-series, men med dimensjoner og ytelser som gjør den tilgjengelig og attraktiv for langt flere både prismessig og i praktisk bruk.

R7 retter seg mot alle som vil ha en lettkjørt, sportslig sykkel som fungerer like godt på en banedag som på en søndagstur på favorittveien – eller til og fra jobb. Den kan også fås i A2-versjon, og appellerer dermed også til yngre førere.

Modellnavnet er hentet fra den legendariske reinspikka raceren som i 1999 ble produsert i 500 eksemplarer for å få den godkjent (homologert) for bruk i superbike-racing. Den nye R7 ærer legenden, men selv om den er sportslig og godt egnet for banekjøring, er dette en modell som med sin konkurransedyktige pris og moderate motorytelser er langt mer praktisk og anvendelig.

Kjørestillingen er sportslig, med clip-on styre og opptrukne fothvilere, og chassiset er svært aerodynamisk. Takket være den smale tosylindrede motoren er R7 svært smal – faktisk smalere enn sine mindre søsken R3 og R125.

Motoren i R7 er Yamahas suksessrike CP2-motor med to sylindre og 689 kubikkcentimeters slagvolum. Dette er samme motor som sitter i de øvrige 700-kubikkerne til Yamaha, og den er fullt ut EU5-kompatibel. Toppeffekten er på friske 73,4 hk og med en våtvekt på lave 188 kg, borger det for mye moro. Men det er først og fremst det tilgjengelige dreiemomentet på 67 Nm som har gjort at denne motoren har høstet så mange lovord.

Fjæringskomponentene er fullt justerbare, og understreker modellens sportslige karakter. Også bremsene har topp spesifikasjoner, med doble radialmonterte bremsekalippere og med radial bremsepumpe.

Som en valgbar opsjon leveres R7 med Quick Shift System (QSS), som tillater giring uten bruk av kløtsj og gir bedre akselerasjon.

Modellen vil bli levert i to forskjellige fargeskjemaer; Icon Blue og Yamaha Black, og vil være tilgjengelig hos Yamahaforhandlere i Europa fra oktober 2021.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse