Yamaha jobber hardt med innovasjon og utvikling
Yamaha har gjennom det siste tiåret kjørt hardt for å videreutvikle modellporteføljen sin, og dette har gitt resultater. Her er en gjennomgang av siste nytt fra Yamaha i sportstouring-segmentet. Tekst: Ole-Andreas Isdahl, basert på pressemelding fra Yamaha. Foto: Yamaha. I dag har Yamaha en av de største og kanskje mest diversifiserte sportstouring-rekkene i markedet, hvor det leveres sykler fra 700 til 1300 cc med FJR 1300 på toppen, en motorsykkel som gjennom 20 år har imponert og fortsetter å
Publisert: 22.02.2020 kl 09:45
Yamaha har gjennom det siste tiåret kjørt hardt for å videreutvikle modellporteføljen sin, og dette har gitt resultater. Her er en gjennomgang av siste nytt fra Yamaha i sportstouring-segmentet.
Tekst: Ole-Andreas Isdahl, basert på pressemelding fra Yamaha.
Foto: Yamaha.
I dag har Yamaha en av de største og kanskje mest diversifiserte sportstouring-rekkene i markedet, hvor det leveres sykler fra 700 til 1300 cc med FJR 1300 på toppen, en motorsykkel som gjennom 20 år har imponert og fortsetter å overraske markedet. Det sies at dersom du en gang har kjøpt en FJR 1300, så vil du fortsette å kjøpe det. Skulle du imidlertid finne på å velge noe annet, vil du på et eller annet tidspunkt innse at dette var feil.
Ny NIKEN GT
Yamaha sin touring-filosofi lyder: «Roads of life», og fabrukanten er veldig tydelig på at dette dreier seg om å skape kjøreglede. Yamaha mener oppriktig at selv den litt annerledes trehjulingen som kom sent i 2018 er en glimrende tur-kompis! Det er vi helt enige i. MC-avisa dro på Vestlandstur med NIKEN og Tracer 900 GT i 2019 for å teste om trehjulingen kunne matche en tradisjonell sportstourer, og det kunne den virkelig. Vi hadde det utrolig morsomt på svingete veier i vått og tørt. NIKEN overrasket stort på vått føre med å tilby et forhjulsgrep og svingegenskaper utenom det vanlige, og vi holdt derfor høyere kurvehastighet med denne.
Yamaha mener tydeligvis at NIKEN har livets rett i touringsegmentet, og de peker blant annet på at modellen gir bedre værbeskyttelse, hvilket kan bekreftes. Nye NIKEN GT har fått sprekere fargekombinasjoner, en høyere vindskjerm og sidevesker som fungerer veldig bra. Den tresylindrede 900-motoren, som også brukes i blant annet MT-09 og Tracer 900, er sprek som rakkern, og mappingvalgene gjør det hele til en førnøyelig kjøreopplevelse. Må prøves, dette er morsomt og kan sammenlignes med å kjøre på carvingski, det sitter som ei kule.
Nyt dagen med Yamaha sin nye sportstouring-kampanje:
Yamaha gjør sitt ytterste for å sjarmere markedet og lanserer i disse dager en kampanje for å tilby Yamaha eierne enda mere. Lanseringen av nye Tracer 700 er et ledd i satsingen og representerer kanskje noe av det mest fornuftige og morsomme du kan finne på å velge i dag. Yamaha sier selv at sykkelen er ledende på forholdet kraft/vekt, og så vil redaktør Oddbjørn Myklebust kunne fortelle oss mye mere om testoppholdet på Tenerife og sykkelens kjøreegenskaper i MC-avisa nr. 4-20 som kommer i slutten av mars måned. Sykkelen kommer med en «sport pack», «urban back», «weekend pack» og «travel pack» som skal kunne dekke de fleste behov.
I tillegg til dette kan du velge å gjøre egne tilpasningen med varmeholker, Øhlins monoshock demper bak, midtstøtte, LED belysning og mye mer.
Yamaha i APP-verdenen:
Enhver fabrikant med respekt for seg selv må selvfølgelig også ha en eller flere APP-er, og Yamaha tilbyr disse to:
MyGarage:
Denne APP-en er laget for at du skal kunne visualisere de endringene du selv ønkser å gjøre på din egen sykkel i et høyoppløselig format. Det er altså slutt gjetting og mental visualisering, nå kan du se hvordan dette faktisk blir seende ut på din modell.
MyRide:
Denne APP-en er laget for å formidle eller gjennoppleve tidligere kjøreturer. APP-en logger fart, nedlegg i grader, kjøredistanser og kjøreruten din. Etter turen kan du koble bildene dine til ruten og blant annet formidle opplevelsen på sosiale medier, morsomt.
Kudos til Yamaha for at de viser evne til å innovere og tilby oss førere enda mer, det setter vi virkelig stor pris på. Så ønsker vi alle Yamaha-førere – og førere av andre merker – en riktig morsom sesong. Vi benytter samtidig anledningen til å oppfordre alle til å bruke forhandlerne sine, for gjør vi ikke det, kan vi heller ikke forvente at de er der når vi trenger de. Tenk over det!