ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Vrak med verdi

Tendensen den senere tiden har gått mot skyhøye priser for det vi på vanlig norsk ville kalle vrak, men som kjennere kaller restaureringsobjekt. I praksis betyr det omtrent det samme! Tekst: Svein Berli Dette kulminerte nylig da en 1930 Brough Superior SS100 i rusten og demontert tilstand ble auksjonert bort for rekordhøye $561.556 – rundt 4,5 millioner norske kroner. Det kan ha noe å gjøre med merket, men historien bak sykkelen er også medvirkende til den mildt sagt høye prisen. 1929 ISDT o

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tendensen den senere tiden har gått mot skyhøye priser for det vi på vanlig norsk ville kalle vrak, men som kjennere kaller restaureringsobjekt. I praksis betyr det omtrent det samme!

Tekst: Svein Berli

Dette kulminerte nylig da en 1930 Brough Superior SS100 i rusten og demontert tilstand ble auksjonert bort for rekordhøye $561.556 – rundt 4,5 millioner norske kroner. Det kan ha noe å gjøre med merket, men historien bak sykkelen er også medvirkende til den mildt sagt høye prisen.

1929 ISDT og to trafikkuhell:

Sykkelen tilhørte i sin tid F. P. "Gentleman" Dickson som kjørte sammen med George Brough og Eddy Mayer i Brough Team da de vant gullmedaljer i International Six Days Trial, det som nå kalles International Six Day Enduro. Dickson crashet alvorlig på første dag og måtte legges inn på sykehus med brukket ben. Teamkameratene George Brough og Eddy Mayer bestemte seg for å bryte løpet og følge Dickson til sykehuset. Underveis til sykehuset ble Georg Brough truffet front til front av en bil som kjørte på feil side av veien, og han brakk også benet. Bilføreren ble senere konfrontert med et heftig søksmål.

Mens Dickson lå på sykehus, gikk det betennelse i det brukne benet (som egentlig burde vært amputert), og den spredte seg til lungene, noe som gjorde at han døde bare 42 år gammel. Han ble begravd i Geneve, og vennen George Brough var tilstede i begravelsen. George Brough selv ble heller ikke helt frisk etter ulykken og måtte bruke stokk resten av livet.

Slik er historien, og på grunn av den og MC-merket, er det mulig å selge en haug med motorsykkeldeler for 4,5 millioner.

Ja, ja ...

BIldegalleri:

[Bildegalleri mangler etter import...]

#Nyhet

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse