ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

Vi har testet TwinPegs

Det finnes faktisk noen nye norske oppfinnelser i MC-verdenen. En av disse bærer navnet TwinPegs, og er noe så enkelt som doble fothvilere. Hva er så fordelen med dette?

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 07.10.2022 kl 15:20

Tekst: Kyrre hagen. Foto: Lenka Leginova og Kyrre Hagen.

Mannen bak TwinPegs er den ivrige motorsyklisten Kai Ingvald Flateland fra Mykland i Agder. Kai Ingvald kjører enduro, og det er fysisk krevende. Han stilte seg spørsmålet om det var noe han kunne gjøre med sykkelen for å forbedre situasjonen. Da kom ideen om TwinPegs!

Grunder og testfører.

Kai Ingvald startet med TwinPegs for første gang i et enduroløp i det danske "Wild West Enduro" i 2018. Det var stort sett sand, og erfaringen var god. Drømmen om TwinPegs til Dakar ble til. Han hadde tro på konseptet, ikke bare for enduro men også for adventure. Mange prototyper for enduro har gitt viktig læring, som er overført til adventure modellene. I dag finnes det TwinPegs til BMW 1250/1200 GS modeller, Husqvarna 701, Husqvarna 901, KTM 690, KTM 790/890, Yamaha T7, GAS GAS 700 ES og til enduromodellene fra KTM, Husquarna og GAS GAS. Nå jobber han med sett til Tiger 900, Tuareg 660, DesertX, F750/850 GS, KTM 1290 og Tiger 1200. Samt Beta og Sherco endurosykler og oppdatert sett til R1200/1250 GS.

Mc-avisa med på utviklingen.
Våren 2020 tok Kai Ingvald kontakt med oss i MC-avisa, og lurte på om vi ville være med på utviklingen av TwinPegs til Tenere 700. Selvsagt sa vi ja til dette...

Prototyp i 3D print.

TwinPegs på plass.

Erfaringen min er at du står virkelig bra på de doble fotpinnene. Tidligere brukte jeg ofte crosstøvler, da adventure og touringstøvler hadde for myke såler, og ble ubehagelig å stå på. Nå kjører jeg gjerne Tenerén med vanlige adventure støvler. Førerposisjonen er meget god, nesten som å stå på stuegulvet hjemme. Kjøreposisjonen med helstøtte medfører at jeg slapper mere av når jeg kjører, og bruker rett og slett mindre energi. Siden den stående posisjonen er så god, gjør den også at jeg håndterer sykkelen bedre. Den gode balansen gjør det enklere å forflytte vekta på sykkelen, og jeg kan kjøre lengre etapper enn tidligere i stående posisjon.

Fantastisk stående posisjon.



Vil ha TwinPegs til Dakar

Til å hjelpe seg med utviklingen av TwinPegs har Kai Ingvald trukket til seg mange aktive enduro, adventure og rally kjørere. Han har nå testkjørere både i Australia, Amerika, Afrika og Europa og selvsagt Norge. Målet er å få en fører på toppen av pallen i Dakar Rally med TwinPegs, og vi ser ikke bort fra at han vil lykkes. Rally Dakar kjører Andrew Houlihan vant i Sunraysia Safari Rally 22’ (Australia) med en TwinPegs utrustet KTM 890. Gode resultater ble i 2022 oppnådd med TwinPegs i Rallye Breslau, (Polen) og Finke desert race (Australia). Vilde Holt vant første enduro-gull med TwinPegs (Bjørkelangen). Sammen med de norske teamene A4plus og Noway racing, og Andrew Houlihan, utvikles nå TwinPegs for KTM 450 Rally.

Hva koster TwinPegs.
Sammenlignet med mye annet du kjøper til motorsykkelen din, er TwinPegs et svært billig produkt. For en Tenere 700 koster et komplett sett kr. 3.950,-. Tenk at det virkelig er mulig å forandre en grussykkel så til de grader for en slik pris.

Full test og artikkel får du i neste nummer av MC-avisa.

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse