ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Vi har testet den helt nye Sportster S fra Harley-Davidson

MC-avisas redaktør Oddbjørn Myklebust har vært i Tyskland for å prøvekjøre Harleys nye Sportster S. På grunn av miljøkrav var det ikke lenger mulig å bruke den gamle evolutionmotoren, og dermed ble det Revolution Max i stedet.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tekst og foto: Oddbjørn Myklebust.

Revulution Max er navnet på Harley-Davidsons nye væskekjølte motor som også står i Pan America-modellen. Motoren har samme motorstørrelse, men mappingen er annerledes for å tilpasses til denne type sykkel. Harleys nye Sportster S er en powercruiser med en ilter maskin som er tunet for å gi mest mulig dreiemoment i lav- og mellomregisteret. Og det gjør den virkelig. I sportmodus er den råsterk, og når sykkelen også har ganske lav vekt, blir det eksplosive saker.

For å beholde det lave og bøllete designet som Sportsteren er kjent for, begrenser dette fjæringslengden. Bak kan svingarmen bare bevege seg 5 cm – og det er lite. Demperen er knallhard, og kombinert med lite polstring i setet, gir det en særdeles hard demping. Riktignok er det justerbar forspenning, men det er ikke mye å hente på dette. I front står en massiv oppned-front som har nesten dobbel så lang vandringslengde. Den er både tøff og fungerer greit.

Ser vi på bremsekraft står det i front en enslig bremseskive, men når den er dekorert med Brembo-logoen borger det for kvalitet. Designerne mente det ville være renere og penere med kun én skive, og det er det jo. Harley har alltid vært et kompromiss mellom design og funksjonalitet, hvor det som regel er designavdelingen som trekker det lengste strået.

Vi fikk teste Sportster S både på svingete veier og på autobanen, både på fin og dårlig asfalt.

Hvordan undertegnede opplevde Harleys nye arvtaker kan du lese i neste utgave av MC-avisa!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse