ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Yamaha XSR900 – Menneske-maskin oppsummert

Jeg nærmer meg én uke som bruker med XSR900, og for en uke det har vært! Jeg ha blitt svært godt kjent med maskinen som jeg personlig tror kommer til å få status som et ikon med tid og stunder.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Denne artikkelen er en del av serien «Fire uker og én bruker». Les mer om bakgrunnen her.

Modellen hører hjemme i Yamaha sitt «Sport Heritage»-segment som bærer sitt navn med rette. Begrepet «Heritage» defineres gjerne som et kulturbærende monument eller bærer av tradisjoner i en form som påvirker adferd. Nettopp det kan være en god beskrivelse av XSR900. Den påvirker sinnstilstand, tanke og adferd og er intet mindre enn vanedannende.

Yamaha-teamet som har jobbet med denne 80-tallsinspirerte Heritage-modellen har etter min personlige mening laget en tilnærmet perfekt motorsykkel. Det er faktisk vanskelig å sette fingeren på noe som helst, og resultatet er så bra at skapes en slags avhengighet i forholdet mellom menneske og maskin. En visuell avhengighet fordi den er nydelig, kjøreoperativt fordi den er perfekt konstruert og teknisk fordi førerstøtten er sømløs og brukervennlig.

Jeg tror personlig at vi i årene som kommer vil bevege oss mer mot det enkle. Sofistikert og avansert teknologi er interessant, men hovedsakelig på papiret og når vi skryter av alt vi måtte ha tilgjengelig. Når vi kjører motorsykkel, vil vi oppleve, og jeg tror derfor at vi i fremtiden vil fokusere mer på kjøreopplevelsen og tilgjengelighet av nødvendig førerstøtte. Med nødvendig mener jeg det vi trenger – og ikke noe mer. Høyere levekostnader og andre forhold vil sannsynligvis medføre at vi må velge bort noe. Dette «noe» vil sannsynligvis være relatert til kostnader knyttet til systemer eller funksjoner vi strengt tatt ikke trenger og som ikke oppleves som bidrag til det vi søker – nemlig kjøreopplevelsen!

Og nettopp der er Yamaha XSR900, midt i grensesnittet mellom den autentiske motorsykkelopplevelsen og nødvendig førerstøtte. Ikke noe mer enn det, og det holder i massevis. Til en riktig og fornuftig pris, presenterer Yamaha en kjøreopplevelse av de store med et teknologisk grensesnitt som er både forståelig, anvendelig og nyttig. Vi snakker altså om et eksemplar som er bortimot perfekt.

XSR900 er en ergonomisk perle og styregeometrien likeså. Svingen «trigges» av et lite blikk, og du kan enkelt sende sykkelen sideveis under deg, som om du sitter på et skateboard på tvers, helt vanvittig morsomt. Alle tilgjengelige kapasiteter styret enkelt av instrument og betjeningsfunksjoner som er både forståelige og brukervennlige – brukervennlige i den forstand at du lett og på forståelig vis kan tilpasse sykkelens overlegne kapasiteter til dine egne begrensninger og likevel ha det fantastisk morsomt!

Så er det bare å prøve.

Kim Hanøy deltok presselanseringen av 2022-modell XSR900 for MC-avisa, og du kan lese hele testen i MC-avisa nr. 7-22, som i skrivende stund er på vei til bladhyllene.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse