ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Yamaha XSR900 – Design og ergonomi

Først ute i «fire uker og én bruker» er Yamaha XSR900 som i år kom med et nytt design inspirert av Yamaha-legendene fra 80-tallet i tillegg til noen viktige tekniske oppgraderinger relatert til styregeometri og Euro 5-kravene. Denne uken skal jeg nyte sykkelen, men oppdraget mitt er altså å vurdere om og hvor godt Yamaha har ivaretatt menneske-maskin grensesnittet til føreren på denne modellen.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Denne artikkelen er en del av serien «Fire uker og én bruker». Les mer om bakgrunnen her.

De største endringer på årets modell er knyttet til design, ergonomi og utslippskravene, med en påfølgende oppjustering av effekt for å kompensere for effekttap som nødvendigvis kommer som følge av Euro 5-kravene. En ekstra katalysator kan gi dårligere ventilering av avgassene fra forbrenningsprosessen med påfølgende forstyrrelser av effektuttaket! Det blir veldig spennende å se hvordan Yamaha har løst denne utfordringen innenfor rammene til Euro 5!

Jeg begynner alltid med design og ergonomi

Det første spørsmålet jeg alltid stiller meg i møte med en ny MC, er: Liker jeg sykkelen og er dette noe jeg ønsker å bli forbundet med eller bli sett kjørende på? Deretter, basert på en ren visuell analyse: Vil jeg kunne sitte godt på den, og tror jeg at jeg vil like å sykkelens styregeometri, vekt og balanse? En ting er hva jeg tror på bakgrunn av tekniske data, virkeligheten kan vise seg å være en helt annen, det har jeg opplevd mange ganger. Å bygge en god motorsykkel krever mye mer enn bare å sette sammen en haug med fine og kostbare komponenter!

Men her liker jeg det jeg ser. sykkelen er velproporsjonert, har markante og symmetriske linjer og fargekombinasjoner som er intet mindre enn nydelige. Setets bakre del har imidlertid fått en litt merkelig visuell utforming. jeg skjønner den tiltenkte funksjonen, men visuelt faller ikke dette helt i smak hos meg. Baklysets integrering i setet er imidlertid kul.

Men når jeg begynner å kjøre, så opplever jeg setet som veldig godt, fast, smalt foran mot tanken og lett å bevege seg i. XSR900 en sykkel som umiddelbart kommuniserer svært godt med meg under kjøring, og jeg kjenner enkelt hvor og når jeg selv gjør feil som fører, det er veldig bra. Menneske-maskin grensesnittet hva angår ergonomi og styregeometri, er en innertier og passer mine 173 cm veldig godt. XSR900 er slank, men er ganske lang med en akselavstand på 1495 mm. det er 55 mm lengre enn 2021-modellen, og dette er en vesentlig endring som kan bety mye for opplevelsen av sykkelens styregeometri.

XSR 900 sin tresylindrede «Cross Plane»-motor har nå fått 119 hk og 93 Nm, og det skyver veldig godt. Ja, så godt at måten jeg sitter på blir avgjørende for hvor godt jeg klarer å håndtere sykkelen. Jeg sitter oppreist og lett foroverbøyd, og setet gir god støtte til stumpen under gasspådrag. Jeg sitter i balanse og får heldigvis ikke for mye vekt på håndleddene mine. Det betyr at jeg er posisjonert godt, balansert og i senter av sykkelen og kan bevege meg enkelt, styrt av posisjoneringen til hode og overkropp i alle hastigheter. Vi kommer kjapt i dansemodus, og styregeometrien til XSR900 er faktisk i ferd med å skrive seg inn i min eliteserie. Det er faktisk like morsomt å kjøre svinger i lave hastigheter som i høye, alt er bare kjempemorsomt.

En hvass styrevinkel sammen med akselavstanden på 1495 mm gjør underverker i kombinasjon med en god sittestilling. Og på denne delen av menneske-maskin grensesnittvurderingen scorer XSR900 helt topp. Jeg har en festlig, men retningsstabil styregeometri med svært høy fun-factor tilgjengelig, og jeg har pulver i massevis, sitter i balanse og kan lett ta sjefsrollen med blikk og kroppsposisjonering. XSR900 er rett og slett noe av det deiligste og festligste jeg har kjørt i dette segmentet, og sykkelen tar faktisk plass i min egenutnevnte kategori for sykler som er så gode å kjøre at jeg driter i hvordan de ser ut. Jeg mener ikke da å si at XSR900 er stygg – for det er den absolutt ikke – tvert imot liker jeg designet veldig godt, og jeg har fått i uvanlig mye oppmerksomhet fra andre under bruk, særlig fra de unge mennesker.

På første del av menneske-maskin grensesnittvurderingen som omfatter ergonomi og styregeometri, scorer XSR900 helt topp hos meg. Så skal vi i neste artikkel se nærmere på instrument og motorstyring, så følge bare med.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse