ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Fire uker og én bruker – Ténéré 700 standard og World Raid

Yamaha trenger ikke lenger en 1200 cc adventure når de nå har tatt frem World Raid-utgaven av Ténéré 700 – gitt at du opererer som single pilot, da kanskje. Ja, så bra er dette faktisk.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 16.07.2022 kl 20:36

ANNONSE
Annonse

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Denne artikkelen er en del av serien «Fire uker og én bruker». Les mer om bakgrunnen her.

Yamaha har med enkle og geniale grep klart å produsere to helt forskjellige motorsykler på samme plattform, og begge kommer garantert til å få legendestatus. Først den ordinære Ténéré 700 som har blitt en megasuksess, og nå Ténéré 700 World Raid som faktisk kan utfordre mange av de største adventure maskinene i markedet!

Kollega Edi Alec deltok i vinter på presselanseringen av T7 World Raid i Spania og har i

MC-avisas testspesial (nr. 6-22) gitt en uførlig beskrivelse av sykkelens kapasiteter. Edi er ingen hvem som helst og vet hva han driver med: Han kjørte nemlig gjennom fire kontinent og tilbakela hele 110.000 km i perioden 2018–2020. En durkdreven grus- og adventure-fører som virkelig kan å håndtere og denge slikt materiell i krevende omgivelser. Jeg anbefaler alle å lese denne testen.

Jeg har kjørt T7 standard i to år, en 2020-modell og en 2021-modell og har vel tilbakelagt ca. 15.000 km på disse to til sammen. Jeg skal ikke engang forsøke å skjule at dette er en av mine absolutt største favoritter, og jeg kommer nok garantert til å kjøpe en tredje! Men nå skal jeg altså i mellomtiden leve en uke med T7 World Raid og gleder meg stort til det. Hvem vet, kanskje går vi på en kjøpesmell til i mellomtiden!!

Ténéré 700 til venstre, Ténéré 700 World Raid til høyre.

Hva er så forskjellen på disse egentlig, og hva er det T7 World Raid har som standardutgaven ikke har?

I de kommende artiklene skal jeg se nærmere på disse forskjellene og selvfølgelig grensesnittet til brukeren som er nytt og oppgradert på World Raid.

Grepene Yamaha har tatt for å utvikle T7 World Raid er relativt enkle, men svært virkningsfulle. Resultatet er en sykkel som oppleves helt annerledes enn standardutgaven og som virkelig kan pelle de store adventuresyklene sikkerlig på nesen. Standardutgaven kommer nok til å leve sitt liv, mens World Raid sannsynligvis vil betjene litt andre behov. Det er i ferd med å utvikle seg en egen kultur og et eget image rundt T7-modellene, og det er fryktelig mange mennesker som ønsker å være en del av dette fenomenet som dreier seg om å oppdage nye mulighetsrom, og det skal vi også se litt nærmere på. Introduksjonen av World Raid-modellen vil nok bare gire opp interessen for dette fenomenet som gir vanlige folk muligheten til å ta del i og nyte oppdagelses-elementet ved motorsykkelen, uten at det koster så altfor mye.

Jeg er ikke i nærheten av Edi sitt nivå hva angår grus- og terrengkjøring, og vil nok derfor belyse sykkelens kapasiteter fra en vanlig førers side med litt mer variert bruk og kjøring.

Så følg bare med, så skal vi i uken som kommer reise litt inn i det jeg omtaler som T7-kulturen som et fenomen og se nærmere på hva disse modellene har å tilby.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse