ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Fire uker og én bruker – med Yamaha

Hvordan ivaretas det teknologiske grensesnittet mellom menneske og maskin på nye modeller, og hvor viktig er dette for oss som brukere?

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Jeg har fått en «sommerjobb» i år og skal se nærmere på hvordan Yamaha har løst grensesnittet mellom menneske og maskin for å:

1) Sette føreren i stand til å utnytte maskinens egenskaper og kapasiteter.

2) Gi føreren en så god mestrings og kjøreopplevelse som mulig.

Jeg skal kjøre modeller i A1-, A2- og A-klassen og skal altså se nærmere på hvordan teknologien presenteres for føreren for å maksimere opplevelsen av sykkelens egenskaper og kapasiteter. I dette arbeidet skal jeg bruke min erfaring som testfører og maskinlæringsteori.

Motorsyklene blir bare bedre og bedre, og de fleste overgår i dag lett førernes kjøreferdigheter. Derfor utvikler fabrikantene i dag førerstøtte som skal gjøre det enklere å tilpasse seg de overlegne egenskapene til våre begrensede ferdigheter. Spørsmålet blir da om vi klarer å forstå hvordan vi skal eller kan bruke disse systemene og om dette er forklarte enkelt nok for oss!

I menneske-maskin grensesnittet er det to viktige dimensjoner, nemlig motorsykkelens design og tekniske egenskaper på den ene siden og førerens kapasiteter og begrensinger på den andre. Manglende bevissthet om egne ferdigheter eller svak samhandling mellom menneske og maskin, kan gå på bekostning av sikkerhet eller forringe vår kjøreopplevelse – og det ønsker ingen!

Hva er oppdraget mitt?

Jeg skal i de kommende fire ukene derfor se nærmere på hvordan Yamaha har løst disse oppgavene, om valgene de har tatt gir meg er enkle og brukervennlige og om de gir meg en opplevelse av trygghet, mestring og selvfølgelig kjøreglede. I kartleggingen av de fem modellene kommer jeg til å vurdere:

I de fire til fem neste ukene skal jeg formidle hvordan jeg, som en vanlig motorsyklist, opplever disse punktene på henholdsvis Yamaha XSR900, Ténéré 700 World Ride, MT-10, MT-09 (A2) og XSR125. Så følg med, dette blir morsomt og interessant.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse