ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
MC-avisa

Triumph Tiger 1200 går i strupen på konkurrentene

MC-avisa har vært i Albufeira i Portugal for å prøvekjøre nye Triumph Tiger 1200. Den nye sykkelen går rett i strupen så sin argeste konkurrent, med både høyere effekt og lettere vekt.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst: Kyrre Hagen.

Foto Kingdom Creative.

Som vanlig presenterer Triumph nok en modellserie med førsteklasses finish. Alle motordeler, skruer, kabler slanger, ramme, tank, lys og deksler leveres med førsteklasses utførelse. Det oser kvalitet når du ser over sykkelen. Alle slanger og ledninger er lagt så diskre og pent som mulig. Triumph sier også selv at de aldri vil gå på kompromiss med dette.

Når Triumph snakker om hvem som er sin nærmeste konkurrent, er det liten tvil om hvem de mener. Kun BMW R 1250 GS-modellene har kardang, av modellene i denne klassen, og det virker som om Tigeren går rett i strupen på denne modellen, hva vekt, effekt og teknikk angår.

Den nye «T-plane» trippelkranken skal gi det beste fra to verdener, det kraftige momentet fra en twin i bunnen, som gjør den manøvreringsdyktig i terreng, kombinert med kraften fra en turtallsglad trippel i toppen, som gjør Tigeren enda bedre på landeveien.

Motoren har nå 150 hk toppeffekt ved 9000 omdreininger. Dette gjør den til den kraftigste motorsykkelen med kardangdrift i klassen. Dreiemomentet er 130 Nm på topp ved 7000 omdreininger, 8 Nm høyere enn forrige motor.

Tiger 1200 har vært gjennom en gigantisk slankeoperasjon der hele 25 kg er plukket av. Rammen er 5,4 kg lettere, baksvingen 1,5 kg lettere, motoren og tanken er lettere, men det stopper ikke her. Alle delene som er brukt har blitt optimalisert med tanke på vekt. I praksis har Triumph laget en motorsykkel som, både vekt og effektmessig, konkurrerer med alle de største adventuremaskinene. Ikke bare BMW.

Fem modeller:

Den nye sykkelen kommer i hele fem modeller. En GT-serie bestående av GT og GT Pro, og en Rally Pro. Alle modellene har Showa semi-aktiv demping. Toppmodellene i begge familiene heter Explorer, og leveres med en diger 30 liters tank, veltebøyler og en ny radar bakover, som vi kommer mer tilbake til. (Den enkleste GT basismodellen har mindre utstyr inkludert en sine søsken.)

Elektronikken på den nye Tigeren er kraftig oppdatert. Key-less er standard på samtlige modeller. Alle også fått ny kurve-ABS og oppgradert antispinn i sving. Kvikkskifteren er oppgradert, og en «Hill Hold Control» introduseres. Det leveres også et nytt LED-hovedlys med integrert kurvelys. Instrumentpanelet er en 7 tommer TFT-LCD-skjerm med Bluetooth tilkobling, musikk, pil-navigasjon og mulighet for styring av GoPro.

Tiger 1200-familien består av fem varianter. Her vises GT Explorer og GT Pro i bakgrunnen, mens de grønne og hvite variantene er Rally Pro og Rally Explorer. I tillegg til disse fire variantene finnes en enklere GT-variant.

Prøvekjøring:

Rally Pro var den første sykkel som skal testes, og disse var blitt utstyrt med knastedekk (Michelin Anakee Wild). Den nye motoren er mye livligere, og har nesten like mye karakter som en V-twin. Den er veldig sterk over hele registeret. Dette er herlig når du kjører i terrenget, og kan slippe sykkelen lavt ned i turtall uten å være redd for å kvele sykkelen. Vi kjører noen tekniske singltracks, fulle av vann og søle, noe sykkelen takler veldig bra. 2. og 3. gir fungerer til det aller meste på disse underlagene.

Når vi kjører GT Pro er det asfalt og landevei som er i fokus. Rett innenfor Algarvekysten finner du et eldorado av svingete veier, perfekt for prøvekjøring. Disse syklene oppleves ikke som typiske adventuresykkel når de utfordres på landeveien, men som en sportsorientert landeveissykkler. De er presise og lettkjørt, og det føles som om alt stemmer fra første meter. Vindskjermen er effektiv, uten å være prangende stor, og høydejusteringen er svært enkel.

Tigeren er lett og velbalansert, og fungerer overaskende bra så vel på landevei som i utfordrende terreng. Den har god komfort, er spekket med det aller meste av tilgjengelig teknologi, som dessuten er enkelt å orientere seg i, og å stille inn. Hele testen kan du lese i neste nummer av MC-avisa (nr. 4-22), som er årets Touring-utgave!

TEKNISKE DATA:

Motor/gir:

3 syl rekke, 1160 cc

Borring: 90,0 x 60,7mm

Gir: 6

Kraftoverføring: Kardang

Ytelse: 110,4 kW (150 hk) - 9000

Dreiemoment: 130 Nm - 7000

Kompresjon: 13,2:1

Chassis:

Ramme: Stål, med aluminiums bakramme

Demping foran: Fullt justerbar semiaktiv Showa 49 mm gaffel. 220 mm fjæringsvei

Demping bak: Fullt justerbar semiaktiv Showa. 220 mm fjæringsvei

Framhjul: 21” x 2,1” 90/90-21 (Rally-Pro)

Bakhjul: 18” x 4,25” 150/70 x 18

Bremser foran: 320 mm flytende skiver, Brembo Stylema M4.30 monoblock 4-stemplet kaliper

Bremser bak: En 282 mm skive, Brembo enkel kaliper

ABS: Kurve-ABS

Mål:

Bredde: 849 mm styre

Akselavstand: 1560 mm

Vinkel gaffelkrone: 23,7 º

Tank volum: 20 l

Sittehøyde: 875/895 mm (Rally Pro)

Vekt: 249 kg (90 % fulltanket, Rally Pro)

Priser:

GT Pro: Kr 261.500,-

Rally Pro: Kr 272.900,-

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse