Triumph Scrambler 1200 XC – nominert som årets overraskelse
Klikk her for å lese mer om treffet.
Publisert: 15.09.2019 kl 18:15
Her er en omtale av Triumph Scrambler 1200 XC, en av motorsyklene som er nominert til prisen Årets overraskelse. Denne prisen skal deles ut på Straand-treffet i september.
Å lage en motorsykkel på 1200 cc som passer til absolutt alt, er ikke enkelt, men det gjør faktisk Triumph Scrambler 1200 XC. Sykkelen er intet mindre enn en fryd å kjøre, og det kjenner du umiddelbart når du slipper ut clutchen for aller første gang. En kul gledesspreder, rett og slett. Scrambler 1200 XC er svært godt balansert og er laget for «offroad adventuring», som Triumph selv sier. Sykkelen er bygget opp med «high performance» komponenter som umiddelbart gir deg en premium opplevelse av kvalitet og kjøreglede.
«A new way of scrambling» sier Triumph på hjemmesiden sin, og ja, det er det virkelig. Som klassisk modell har Scrambler 1200 XC litt spesielle tekniske data og mål. Den velkjente 1200 kubikk store motoren yter 90 hk og 110 Nm. Motoren er oppgradert med nytt styringsystem som tilbyr hele seks kjøremodus tilpasset det tiltenkte bruksområdet. Motoren er kvikk og effektsterk og har en herlig og presis gassrespons. Sykkelen har akselavstand som en stor touringmaskin med hele 1529 mm, et 21 tommer stort forhjul og heftige justerbare dempere som har 200 mm vandring både foran og bak.
«Scrambling» krever som regel god bakkeklaring og beskyttelse av motorens underside, og dette er løst på en stilfull og kul måte på 1200 XC.
I avdelingen for bremser finner vi topp Brembo-materiell med armerte bremsestrømper, og den erfarne fører vil raskt se at alt arbeid holder et høyt fagmessig nivå. Det meste er skjult, og du vil ikke kunne finne utvendig kabling eller kontaktpunkter.
21 tommer store forhjul vil normalt påvirke og i noen grad hemme svingegenskapene til en sykkel på grunn av gyroeffekten, men Triumph har klart å opprettholde mobilitet og fun-factor med å designe sykkelen en styrevinkel som tilsvarer det vi finner på street-fightere, ca. 25 grader. Det funker veldig bra. Her er både svingegenskaper, komfort og stabilitet uvanlig godt ivaretatt, og dette er et veldig bra kompromiss.
Scrambler 1200 XC er utrolig bahagelig å kjøre. Føreren har en oppreist kjørestilling, og det uvanlig brede styret gir en herlig kontakt med forhjulet.
Sykkelen har en moderne og svært velfungerende ramme og svingarm som setter premissene for de øvrige hovedkomponentene som gjennomgående er av høy kvalitet. Selv om Scrambler 1200 XC er blant de lengste i klassen og har et 21 tommer stort forhjul, leverer den en overaskende høy «fun-factor». Så store forhjul gir i tillegg en herlig stabilitet på alle typer underlag, og sykkelen er derfor svært godt egnet til grus- og offroadkjøring.
Triumph har de senere årene blitt dyktige på instrumentering og brukergrensesnittet til føreren. TFT-instrumentet er kult, moderne og veldig lett å lese. Joysticken som brukes til å navigere i instrumentet sitter rett under blinklysbryteren og er lett å styre. Triumph er definitivt i eliteserien på dette området.
Komponentnivået er som nevnt veldig høyt, og dempermateriellet er hentet fra øverste hylle. Det merkes nå du tar i litt under kjøring. Triumph kan å lage motorsykler, og Scrambler leverer en kirurgisk presisjon under alle typer kjøring. 1200-motoren er silkemyk, men brutal, og den leverer til alle formål. Den er sterk i det nedre registeret og leveringsvillig ut over mellomregisteret, så du behøver aldri engste deg for å ikke ha tilstrekkelig med krefter.
Designet er særdeles vellykket, og en enkel detalj som de små skjermene i børstet stål får det hele til å se dritkult ut. Fargekombinasjonene er tidsriktige, selv om kombinasjonen av matt og blank lakk på tanken er litt pussig. Men kult er det.
Proporsjonene foran med ny hovedlykt med LED-teknologi er svært vellykket, og sykkelen ser derfor veldig bra ut.
Scrambler 1200 XC er utvilsomt en tøffing som ligger i «head twister» kategorien. Kul lyd fra orginalanlegget og en komfort svært få kan skilte med. Denne sykkelen kan tjene mange formål og er et svært godt alternativ for den som ønsker å finne en «alt i ett løsning». Denne modellen produserer svært mye kjøreglede og er så absolutt verdt pengene, men du må være oppmerksom på at Scrambler 1200 XC kan være skummel for førerkortet ditt! We like.
Denne og mange flere motorsykler kan prøvekjøres på Straand-treffet 20.–22. september.