ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Til minne om Peter Williams, 1939–2020

Gjennom flere år hadde MC-avisa en artikkelserie vi kalte «De skapte MC-historie». Her tok vi for oss alle de «store navnene» gjennom MC-historien. Det falt i mitt lodd å skrive om engelskmannen Peter Williams som både var en nytenkende ingeniør og designer og en særdeles dyktig fører.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tekst: Jarl Hole.

Peter Williams sittende på den radikale John Player Norton Monocoque fra 1973 som han vant Formula 750-løpet på Isle of Man med samme året. Til høyre en konvensjonell John Player Norton fra 1972. (Foto: Peter Williams)

På sitt beste var han Englands svar på New Zealenderen John Britten. Peter Williams var en av de første som designet og kjørte løp med skivebremser, han var den første som designet og kjørte med støpte magnesiumhjul og slangeløse dekk, og han var den første føreren som ble sponset av tobakksindustrien. Toppen av karrieren både som fører og ingeniør kom i 1973 med John Player Norton Monocoque. I denne sykkelen hadde Peter Williams samlet all sin erfaring og eksperimentering. Han ble belønnet med å vinne Formula 750-løpet på Isle of Man på rekordtider.

Slik så det ut under huden på John Player Norton Monocoque 1973. Tanken ligger på høyre og venstre side av sykkelen for at føreren skal komme lavest mulig ned. (Foto: Peter Williams)

26. august 1974 på Oulton Park, en av de mange parkbanene i England, kjørte Peter Williams sitt siste løp. Han prøvde for mye og for hardt på en ballstyrig Norton racer. Den svarte med å gå i oppløsning under ham og sendte ham inn i et tre. Han våknet opp seks dager senere på Chester Royal Infirmary med store skader og en lammet venstrearm. Hadde det ikke tilfeldigvis stått en høyt kvalifisert og erfaren lege som tilskuer der han kjørte ut, hadde han omkommet. Etter 11 år måtte Peter Williams legge skinndressen og hjelmen med den karakteristiske W-dekoren på hylla for godt.

Peter Williams fortsatte å arbeide i motormiljøet. Han holdt foredrag og ga åpne forelesninger ved forskjellige universiteter og representerte den intelligente delen av motorsykkelmiljøet med sine store praktiske og teoretiske kunnskaper. Han var Kawasaki-forhandler i Southampton, og han var involvert i utviklingen av en karbonfiber monocoque-designet superbike og en elektrisk racer kalt EV-0 RR.

En av fire replicaer av John Player Norton Monocoque som Peter Williams rakk å lage før han døde i desember 2020. Dette eksemplaret finner du på MC Collection Tidö Slott. (Foto: Jarl Hole)

Peter Williams har en rekke patenter relatert til ramme og motordesign. For noen år siden startet han firmaet Peter Williams Motorcycle og hadde som ambisjon å bygge 25 replikaer av den berømte John Player Norton Monocoque. Han rakk å bygge fire av dem. Et eksemplar har funnet veien til våre breddegrader og kan studeres på MC Collection Tidö Slott.

I sin selvbiografi «Designed to Race» skiver Peter Williams: «Hver eneste dag hvert eneste år tenker jeg på noe, noe vidunderlig fra de elleve årene jeg er så stolt av. Jeg designet motorsykler for å lage dem bedre enn tidligere og kjørte dem for å bevise det. Jeg innser nå hva jeg ikke forsto den gangen, at jeg var en svært god fører og at det var dager eller snarere timer gjennom de elleve årene av min karriere hvor jeg kan si at jeg var den raskeste og den beste i verden. Jeg har stor glede av å bli kalt en elegant fører, fordi det var kunsten og skjønnheten ved å kjøre motorsykkel som bestandig tiltrakk og motiverte meg».

Peter Williams forlot oss 20. desember 2020 etter en tids sykdom.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse