Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Test: BMW CE-04 – Visjon blir til virkelighet med en uventet høy «fun-factor»

«Image is everything», heter det! Da jeg kjørte inn i Oslo sentrum på BMW sin nye elektriske scooter CE-04 ble blikkene rettet mot sykkelen og meg, akkurat som om jeg kom fra en annen tid og en annen verden! Jeg opplevde at jeg ikke lenger var en del av det gamle, jeg kom kjørende på en visjon som var blitt til en annen og helt ny virkelighet. Det var ganske kult.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Utviklingen går mye raskere enn vi kan forestille oss

Jeg har fulgt utviklingen på elektrisk tett siden de første modellene kom, jeg har kjørt de fleste modellene og trodde nok at jeg hadde en relativt god oversikt over markedets utviklingsforløp og hvor rask eller langsom den tekniske utviklingen ville bli. Men, men, men, så enkelt var det altså ikke, for lite ante jeg om hvor utviklingen ville komme og gjøre de største utslagene! Jeg ante heller ikke at en scooter var den greia som skulle imponere og blåse hatten av hodet mitt og avstedkomme med måping og hakeslepp. Mind-blowing, heftig, praktisk, komfortabelt, insane og hysterisk morsom er vel ordene som kommer sånn umiddelbart i dette tilfellet! Minner da på om at dette faktisk er en A2-sykkel.

Instrument, oppbevaringsrom og ladekontakter er moderne og velfungerende, som alltid på en scooter.

Designet er utvilsomt utradisjonelt og utfordrer alt som er kjent og etablert. Scooteren er rett og slett et visuelt «statement» som folk jeg møtte trodde var en konsept-utgave! Litt futuristisk og veldig spennende å parkere denne blant utesittende macchiato-drikkende kaffegjester på Grünerløkka en søndag formiddag!

De tekniske og operasjonelle kapasitetene er intet mindre enn «stunning»

BMW CE-04 kan teknisk bli sammenlignet med en tradisjonell 400-kubikker med tilsvarende effekt (42 hk). Men allerede her stopper alt grunnlag for en slik sammenligning, dette er IKKE en scooter på 400 cc, det er noe heeeeelt annet og mye mer potent. Ikke bare ser den annerledes ut, den er det også! De tekniske spesifikasjonene kan du studere nærmere på leken vi har lagt ved nederst på siden. Tallene som oppgis er i den elektriske verdenen isolert sett ikke så imponerende, men under kjøring oppleves de som imponerende! Fabrikantenes lange erfaring og tekniske kompetanse er i aller høyeste grad avgjørende for resultatene, og CE-04 er i disse dager også et veldig godt eksempel på at innovasjon skaper utvikling og bringer verden videre.

BMW legger ned enorme ressurser i sitt urban mobility concept, og dette er sannsynligvis bare starten på en omfattende satsning som vil påvirke og sikkert endre kjørevanene våre i årene som kommer. CE-04 må i så måte bare betraktes som et varsel om at veien til fremtiden er i ferd med å bli enda kortere. BMW tar klimamål og nullutslippsstrategeier på det aller største alvor, og de henvender seg nå til en voksende, ungdommelig og omstillingsdyktig kundegruppe som digger tech og bærekraft – og som liker å vise det til omgivelsene sine.

Hvordan er den å kjøre?

Alt ved CE-04 er grundig gjennomtenkt og utprøvd. BMW har kartlagt og studert mine og dine fremtidige urbane behov lenge før du selv kjenner det fremtidige behovet. CE-04 er i design bortsett fra utseendet en relativt vanlig scooter med unntak av tre forhold. Den har en akselavstand på hele 1674 mm, leverer en syk effekt, har en perfekt styregeometri og er i tillegg uvanlig godt balansert. Scooteren er så forutsigbar og morsom å kjøre at smilet kjapt kryper på deg, i tillegg til at du virkelig føler deg spesiell når du farter rundt på «date» med fremtiden. Når jeg etter hvert finner god flyt, kjører jeg scooteren som en sportssykkel og har det virkelig morsomt, sykt morsomt.

Rekkevidden på 13 mil er faktisk reell, takket være en effektiv rekuperering-funksjon som genererer støm tilbake til batteriet under bremsing. Det er heller ikke spesielt stor forskjell på de tilgjengelige kjøremodusene Dynamic og Eco i effektuttak, til tross for at Eco gir en vesentlig bedre kjørelengde. Scooteren er nesten like sprek i Eco, men får en litt roligere akselerasjon. CE-04 er som sagt uvanlig lang med sin akselavstand på 1675 mm, og dette merkes under handling og parkering, men scooteren har fått en fin revers-funksjon som hjelper veldig godt. CE-04 er fantastisk godt balansert, og den uvanlige lengden blir kjapt et positivt bidrag under kjøring.

BMW har brukt Pirelli Diablo Rosso dekk som gir et godt grep når du utnytter scooterens fantastiske svingegenskaper. Selv om maskinen er lang, er den sjeldent enkel og lett å mobilisere i svingkombinasjoner, og scooteren tåler nedlegg akkurat like godt som en sportssykkel. Den er i overkant morsom å kjøre, og jeg måtte av og til minne meg selv på at jeg tross alt bare har 15 tommers hjul! Drivlinjen og beltet er kort, hvilket gir en kjapp, presis og kvikk respons fra motor til bakhjul.

CE-04 lastes fra en sideluke som åpnes elektrisk, og dette fungerer greit. Jeg liker nok selv den tradisjonelle løsningen med innlastning ovenfra eller under setet bedre, da slipper du at tingene dine blir ustabile og ramler ut under pakking! Men innovativt og kult er det jo!

Det lange flate setet er nok et av flere designelement som bidrar til at CE-04 skiller seg ut. Setet er praktisk, godt å sitte på og lett å komme av og på. Den lille forhøyningen som ligger mellom fører og passasjer-delen er veldig funksjonell og gir føreren mer enn nok støtte bak. I og med at scooteren er kjapp, opplevde i hvert fall jeg at jeg gled litt frem og tilbake da jeg herja som verst!

Mye for penga!

Du får en ny BMW BE-04 for ca. 125 000 (noe variasjon), og med støtte fra ENOVA på 25.000 kroner, kan du lande en ny sykkel på rett under 100.000 kroner. Passer bruksområdet får du morgendagens teknologi og heftig kjøreglede til en veldig rimelig penge, og «dealen» kan da kjapt bli en no-brainer. Merk at CE-04 kommer som en A2-sykkel, men den kan også leveres som A1 med 15 hk.

Klikk her for å gå til tekniske data på BMW Motorrads nettsider.

Annonse
Annonse