Annonse
Annonse
Annonse
MC-avisa

Meteoren har landet – og for en landing

Royal Enfield kaller dette «easy cruising», og det er det virkelig. Meteor 350 er en liten cruiser, men også en hybrid som duger til absolutt alt – som en Royal Enfield skal gjøre.

Publisert:

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Meteoren er robust, sterk, komfortabel, sporty og tøff og den funker virkelig bra, nesten over alt. Royal Enfield lager enkle, men robuste og gode motorsykler med høy kvalitet, og Meteor 350 er en definitivt ekte Royal Enfield som også kjører fantastisk bra. Den kan tilfredsstille manges behov, og den koster bare kr 55.000!

Lazy Boyz startet i 2020 som importør og forhandler av den legendariske merkevaren Royal Enfield som er viden kjent for enkelhet, kvalitet og slitestyrke. Salget har gått bra og interessen for Royal Enfield som merkevare har derfor vokst raskt. En ny og kompetent eierkonstellasjon satser nå kraftig på et ventende og internasjonalt marked som elsker merkevaren. Markedet responderer på sin side med å utvise stor interesse for de oppgraderte modellene i en voksende modellportefølje (se nettsiden Layzyboyz.no).

Royal Enfield Meteor Stellar 350:

Meteor 350 skulle opprinnelig komme til Norge denne våren, men ble som alt annet rammet av en pandemi og senere et containerskip som «highsidet» i Suezkanalen med påfølgende logistikkutfordringer! Men nå er har modellen omsider kommet og i tre versjoner, Fireball som er den enkleste, Stellar som er mid-range modellen (som vi har kjørt) og Supernova som blant annet kommer med vindskjerm og to-tone lakk. Alle for ca. 55.000 norske kroner, og det er faktisk markedets rimeligste alternativ i dette segmentet.

Sykkelens essens dreier seg om en ensylindret motor på 350 cc som leverer 20 hk og 27 Nm, en aldeles nydelig ergonomi og kjøreposisjon, en bra ramme og svingarm og dempere som leverer til langt over forventningene. Royal Enfield bruker et 19 tommer stort forhjul som gir sykkelen et stort bruksområde, enestående kjøreegenskaper, sportslige egenskaper, forutsigbar styregeometri og høy komfort. Så gjør det heller ingen verdens ting at motorlyden er helt fantastisk og på høyde med Triumph Bonneville-familien, rett og slett nydelig å sitte og høre på.

«Easy cruising» treffer blink i et viktig segment som vokser:

Royal Enfield definerer Meteor 350 som en liten cruiser og omtaler konseptet som «easy cruising», og det kjøper vi lett. Meteor 350 er en A2-sykkel som har absolutt alt som kreves av en cruiser, ja den er faktisk så gode at den på mange områder kan måle seg med langt større maskiner, gitt at du overser effekten for et øyeblikk. Meteoren er aldeles nydelig å kjøre, og jeg synes motoren med sine 20 hk og 27 Nm leverer veldig bra. Men sykkelen har i tillegg til sine gode cruiseregenskapene et stort bruksområde som trolig vil gjøre den til en god hverdagsmaskin og en publikumsyndling. Den ser kul ut, den er lett og den kan faktisk kjøres over alt. Meteor 350 trives kjempebra på grusveier og tåler også et stiparti dersom du må det.

Cruising er nødvendigvis ikke ensbetydende med store maskiner med mye kubikk! Den strekt voksende MC-interessen i Norge har også banet vei for nye bruksområder og helt nye kundegrupper som må løse utfordringer knyttet til «urban mobility», dog`med et anstendig bidrag til imaget vårt som fortsatt er like viktig! Hadde jeg kjøpt en selv ville, jeg nok ha fjernet baksetet og montert en kul bagasjebærer på bakskjermen, og vips så har du en av markedets rimeligste og kuleste bobbere.

Jeg har under testen brukt Meteoren til nær sagt alt, akkurat som en Royal Enfield skal brukes, og den har virkelig levert. Meteoren er en ekte Royal Enfield, den er oppgradert, har et flott instrument som til og med tilbyr enkel «turn by turn» navigasjon og mye, mye mer.

Fullskalatesten av Meteor 350 kommer i neste utgave av MC-avisa som kommer for salg i midten av septemer.

Annonse
Annonse