ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Guzzi-week – Med V85 TT på sørlandske serpentinere

Moto Guzzi V85 TT er en allsidig sykkel som passer de fleste førere.

Touringmaskinen Moto Guzzi V85 TT er en nydelig kjøremaskin. Den legger seg lynraskt inn i svingene, og motoren maler som en katt. Kjørestillingen er oppreist og fin, og sykkelens kjøreegenskaper gjør at man konstant leter opp svingete partier.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tekst og foto: Kyrre Hagen.

Vi har til nå omtalt to av de tre modellene vi hadde med på «Guzzi-week»-tur, men en gjenstår; V85 TT. Dette er touringmodellen til Moto Guzzi. Jeg testet sykkelen da den kom i 2019. Den gangen på en helgetur. Nå skulle jeg kose meg med den en hel uke. Det lå liksom i kortene at dette var «min» sykkel på turen, selv om jeg motvillig måtte låne den bort i perioder.

Om du skal på langtur, eller en tur ned på «Kubikken», vil V85 TT passe uansett. Sykkelen har sjarm i bøtter og spann.

V85 TT er en nydelig tursykkel. Denne Guzzien er som de andre modellene laget med kjærlighet, og alle deler er kvalitet. Dette er ikke masseproduksjon på samme måte som andre merker. Moto Guzzi er nærmest som håndarbeid å regne. Vårt eksemplar i rødt og hvitt har jeg ikke sett tidligere, men denne fargekombinasjon kler modellen veldig godt. Faktisk den fineste kombinasjonen etter min mening. I tillegg til de fine fargene har den mange nydelige detaljer. Ta for eksempel de doble lyktene med Guzzi-ørna fint integrert. Lykta er festet i den pene lakkerte rør-gitter-rammen. Baklykta er sexy utformet som to runde former som går i hverandre, dette kan italienerne. Blinklysene er slanke og pene. Over hovedlykta sitter en lav vindskjerm i sotet plast.

V85 TT trives over alt, og tar seg godt ut i en blomstereng.

Noe av det første du legger merke til når du setter deg på sykkelen, er det brede styre og den høye finishen på bryterne. Disse har en omramming i eloksert metall, eller ser i hvert fall ut som dette. Det er lekkert og forseggjort.

Motoren er den samme tosylindrede 90° V-twinmotoren som på de andre modellene vi har med, men i denne konfigurasjonen yter den 80 hk og har et dreiemoment på det samme. Kraften kommer som på de andre modellene fra ganske lave turtall, og leveres svært jevnt. Sykkelen veier kjøreklar 229 kg og er derfor ingen rakett, men girer du ned et par hakk ved forbikjøringer, kommer du virkelig raskt forbi.

Denne Guzzien stortrives på svingete sørlandsveier.

Chassis og styregeometri på sykkelen er veldig bra. Sykkelen virker velbalansert og stabil, og forbløffer med hvor raskt den kan legges inn i svingene. Dette er rett og slett en kjøremaskin. Sittestillingen er oppreist, og med en sittestilling som passer både korte og lange førere (Les; Ole-Andreas og Kyrre). De to firestemplede Brembo-kalipere foran sammen med en tostempla kaliper bak, sørger for at ekvipasjen stoppes svært effektivt. Også demperne fungerer bra på norske veier, for selv om sykkelen har utseende som en sykkel for røffe grusveier, trives den best på asfalt.

Kyrre er klar for fotoshoot, og Ole-Andreas formaner om pen kjøring.

Etter en uke med sykkelen var det litt trist å si farvel med den. I likhet med de to andre syklene vi hadde med på tur, har sykkelen karakter i bøtter og spann, og når du har blitt venner med den, vil du nødig skille deg av med den. Jeg mener helt ærlig at dette er en sykkel som virkelig passer mange. Den er en god tursykkel, og en nydelig kjøremaskin, som tilbyr komfort og sjarm i bøtter og spann.

Takk til Motorcenteret på Rud for lån av sykkelen.

Formaningen så ikke ut til å bekymre Kyrre så mye. Han er som vanlig glad for å være på to hjul.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse