Test: NIU NQi Sport – Elektrisk frelser kommer kollektivtrafikken til unnsetning
Kinesiske NIU har laget en herlig elektrisk scooter som leverer langt over forventingene våre, og tidspunktet kunne ikke vært bedre. Dette er et fantastisk alt
Publisert: 21.05.2020 kl 10:31
Kinesiske NIU har laget en herlig elektrisk scooter som leverer langt over forventingene våre, og tidspunktet kunne ikke vært bedre. Dette er et fantastisk alternativ for alle som vil unngå å reise kollektivt i Koronatiden.
Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.
NQi Sport koster 22.900 kroner og kan dermed konkurrere med el-tråsykler i mellomskiktet, og denne er om mulig enda mere praktisk i hverdagen. NIU-scooteren kommer i tre modeller til Norge; testscooteren NQi Sport, MQi+ Sport og den minste og svært så sjarmerende UQi GT sport som du får til 16.900 kroner.
Testscooteren NIU NQI sport viste seg umiddelbart fra sin beste side og overrasker stort. Ikke så rart når vi ser hvordan den er bygget og hvilke komponenter den er bygget av. Den lille kineseren importeres av Erling Sande AS, hvilket betyr mye for forbrukeren som trenger å ha en robust importør i ryggen for at forhandlernettverket og ettermarkedet skal fungere.
Det spesielle med scooterne til NIU er at det er bygget opp av svært gode komponenter. Motoren på 1500 W kommer fra Bosch, litium batteriet på 29 Ah kommer fra Panasonic, rammen er bygget av en anerkjent produsent med lang erfaring, og den robuste og velfungerende svingarmen er bygget av en titanlegering. Batteriet som veier ca 10 kg kan løftes ut og lades på mindre enn 7 timer med 220 volt. Du kan selvfølgelig også lade scooteren med batteriet stående i.
NQI sport er ellers et lite teknologividunder som overgår alt annet vi kjenner i småscooter-segmentet. Du kan laste ned en APP som har GPS-fasiliteter og kan forteller deg hvor sykkelen står parkert, om den har veltet, er flyttet eller hvor langt det er til nærmeste ladestasjon. Sykkelen og APPen kan også huske de 20 siste kjørerutene dine, logge fart og fortelle deg akkurat hvor du har vært. NIU har et bra og lesbart digitalt instrument som også kan registrere og justere lyssetting og valg av hele tre kjøremodus. I kjøremodus 1 kan du låne bort scooteren til bestemor og i 3 vil du kunne operere som en geriljakriger i bykjærnen. Scooteren har også automatisk blinklyskansellering som er veldig nyttig.
NQI sport er proppet med praktiske detaljer som er nyttige i hverdagen. Den har et godt bagasjerom som rommer en hjelm under setet, en flaskeholder under styret og en nedfellbar lastekrok som kan bære en handlepose eller to.
Scooteren har også tyverialarm, hvilket ikke er vanlig på enkle scootere i dette segmentet. Du kan også kjøpe en toppboks til montering bak dersom du trenger mer plass.
Alle modellene har sidestøtte og midtstøtte, og det er flott å ha mulighet til å bruke begge. All teknologi er lukket bak karosseriplater, og scooteren er derfor enkel å stelle og vedlikeholde. NQi sport er aldeles herlig og ikke minst morsom å kjøre, selv for en testfører som til daglig omgås langt kraftigere og raskere redskap. Opplevelsen av å suse i vei i total stillhet er spesiell, og kjøreegenskapene til scooteren er aldeles enestående. NIU NQi Sport er kjappere enn en bensindrevet scooter og holder farten bedre i bakker. Sykkelen holder 50 km/t nesten overalt og holder derfor trafikken godt. Dempere, ramme og svingarm fungerer svært godt sammen, og den 82 kilo tunge scooteren har derfor en svært underholdende styregeometri. Jeg koste meg faktisk med scooteren.
I henhold til EU-normen har NQI sport en oppgitt rekkevidde på litt over 50 km, og testkjøringen viser at den holder det som loves. Jeg er rett og slett begeistret og er overbevist om at dette blir en skikkelig Korona-hit. Du trenger ikke lenger stå og vente på buss eller tog, for med denne kan du opprettholde friheten din, men med null smitterisiko. NQi Sport er enkel å parkere, og det koster deg noen få kroner å fylle tanken. Urban mobility heter det.