ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Test: Ducati DesertX = RÅ Retro

Vi har testet en av årets heteste høydepunkter, Ducatis nye DesertX. Dette er en sykkel med offroad-preg, bygget for å utvide grensene for hva som kan gjøres med en Ducati. Ørkendyner, smale sigletracks, grusveier og fjellveier er klare mål for den nye modellen, som dermed flytter grensene og bruksområdet for merket.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst: Kyrre Hagen.

Foto: Lenka Leginova.
NB: Fullversjon av testen kommer i nr. 6-22!

Retro replika:

Den matt-hvite sykkelen med tøffe striper virker slank, til tross for at enkelte av de klassiske elementene på sykkelen er ganske dominerende. Tanken er et av de sentrale elementene og ser stor ut. Den rommer da også 21 liter, noe som er bra for sykler i denne klassen. Rammekonstruksjonen under setet er elegant, og ikke gjemt bak sidedeksler. I stedet kan du se den flotte ramma. Bakdemperen er også godt eksponert, og en frekk lyddemper peker kraftig til hvers. Kåpa er slank, men bred nok for det doble frontlyset. Vindskjermen er uten justeringsmuligheter. Den har også et særegent mønster med prikker som går fra mørkt til lyst. Her er nok noe av tanken å skape kontrast til instrumentet. Beskyttelsesplata under motoren er i klassisk aluminiums grå, og bakskjermen oser igjen av retro, kombinert med en stilig LED-baklykt, der D for Ducati er synlig i lyset.

Bygget for tøffe utfordringer:

Chassisoppsettet til den nye Ducati DesertX inkluderer en ny ramme i stål, som i kombinasjon med lang fjæringsvei, skal sikre god funksjonalitet i krevende terrengforhold. Setehøyden på sykkelen er 875 mm. Optimaliseringen av alle komponenter har ført til en tørrvekt på 202 kg. Hjertet av sykkelen er en 937 cc L-twin Testaretta-motor som yter 110 hk og 92 Nm. Dette er den samme motoren som du finner i Monster og Multistrada V2. Serviceintervaller er på 15.000 km og ventiljustering på hver 30.000 km.

Avansert elektronikk for adventure:

DesertX har et lite, men informativt fem tommers fargedisplay. Her avsløres avansert elektronikk etter hvert som du dykker inn i menyene. Du kommer inn på disse med en knapp som brukes i fire retninger. Sykkelen har seks kjøremoduser: SPORT, TOURING, URBAN, WET, ENDURO og RALLY. I hvert av disse kjøremodusene kan du igjen justere effekt, ABS, antispinn, wheelie-kontroll, motorbrems og motorrespons.

Prøvekjøring:

Testeksemplaret ble hentet hos Løvaas Motor i Holmestrand. Det ble kjemi fra første sekund. Jeg bare digger dette retroutseende, og den slanke høyreiste hvite sykkelen som står foran meg. Jeg kan nesten ikke vente med å få den ut på veien. Sittestillingen på DesertX kjennes behagelig. Dette er på ingen måte en «lenestol», men en skikkelig sportslig eventyrsykkel. Setet er todelt, med en høyere passasjer del. Det er nok ikke verdens mest komfortable, men fungerer bra for meg de to dagene jeg tester den. Jeg digger også det brede og høyt plasserte styret. Dette gjør at du føler en veldig kontroll over sykkelen fra første stund. Motoren yter 110 hk, og den drar villig fra 3500 omdreininger. På rundt 6000 omdreininger er den virkelig sterk og skyter av gårde. 92 Nm er ganske mye på en motor på denne størrelsen, og jeg synes den leverer kreftene ganske jevnt.

Jeg tar sykkelen ut på noen fine grusveier for å teste stående kjørestilling og kjøremodusene for dette underlaget. Min favorittmodus blir RALLY. Her kan jeg legge lange sladder på løst underlag, og låse bakhjulet under innbremsing. Sykkelen kjennes svært enkel å balansere i stående posisjon, og den takler dårlige veier og singletracks uten problemer.

Testføreren mener:

DesertX var et utrolig hyggelig og inspirerende bekjentskap. DesertX vil helt sikkert leve opp til sitt forbilde; Cagiva Elephant, og jeg tror at de fleste som prøver den vil få seg en herlig overraskelse. Den hadde en heftig motor og herlige kjøreegenskaper både på grus og asfalt.

Hele testen kan du lese i neste nummer (nr. 6-22) av MC-avisa, som er årets store testnummer.

Spesifikasjoner:

Pris: kr 222.000,-

Motor:

Slagvolum: 937cc L-twin Euro5

Effekt: 110 hk ved 9.250

Dreiemoment: 92 Nm ved 6.500

Gir: 6

Kløtsj: Våt Slipper and self-servo wet multiplate clutch with hydraulic control

Drivlinje: Kjede 15/49

Chassis:

Styrevinkel: 27.6°

Ramme: Stålrør

Forløp: 122 mm

Demper foran: KYB 46 mm opp ned fult justerbar. 230mm vandring

Demper bak: KYB monoshock, fullt justerbar forspenning og retur. 220mm vandring

Dekk dimensjon foran: 90/90-21

Dekk dimensjon bak: 150/70-18

Frambremse: Dobbel flytende 320mm skive. Fire stemple radial montert kaliper. ABS.

Bakbremse: Enkel 265mm skive. Tostempla kaliper.

Mål:

Setehøyde: 875 mm

Hjulavstand: 1608 mm

Vekt: 202 kg tørr / 223 kg kjøreklar

Tankkapasitet: 21 liter

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse