ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Teoriprøvekø kunne vært unngått

Pressemelding fra Statens vegvesen: 14 prosent møter ikke opp til bestilte timer, og 35 prosent av dem som prøver seg stryker. Da blir det kø selv om Statens vegvesen har tilbudt nær 33.000 teoriprøver i årets to første måneder. Fersk statistikk fra Statens vegvesen viser at 14 prosent av alle bestilte teoriprøver blir avlyst fordi kandidaten ikke møter opp. Det er store regionale forskjeller. – Ved trafikkstasjonene i Larvik, Røros, Levanger, Setesdal, Rjukan, Nordfjordeid, Fauske, Ålesund og L

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 04.03.2021 kl 18:27

Pressemelding fra Statens vegvesen:

14 prosent møter ikke opp til bestilte timer, og 35 prosent av dem som prøver seg stryker. Da blir det kø selv om Statens vegvesen har tilbudt nær 33.000 teoriprøver i årets to første måneder.

Fersk statistikk fra Statens vegvesen viser at 14 prosent av alle bestilte teoriprøver blir avlyst fordi kandidaten ikke møter opp. Det er store regionale forskjeller.

– Ved trafikkstasjonene i Larvik, Røros, Levanger, Setesdal, Rjukan, Nordfjordeid, Fauske, Ålesund og Lakselv er det minst 20 prosent av de bestilte prøvene som ikke blir benyttet, sier Frode Børstad i Statens vegvesen.

Drøbak, Hafslund, Mysen og Risløkka (Oslo) trafikkstasjoner har også en høy andel ikke-møtt, men statistikken for disse trafikkstasjonene er ikke korrigert for stengte dager på grunn av korona.

– Best i klassen er Kirkenes, Tønsberg, Sortland, Kristiansund, Hamar, Sunndalsøra, Oppdal, Namsos Steinkjer og Alta, som alle har under 5 prosent ikke-møtt, sier Børstad.

Frode Børstad, Statens vegvesen.

Latskap:

Det er like lett å avbestille som å bestille teoriprøve. Kandidatene ordner alt på vegvesen.no/timebestilling. Selve teoriprøven må gjennomføres på en trafikkstasjon.

– Vi sender ut flere påminnelser på SMS før prøven. Så det er kun latskap som gjør at folk ikke avbestiller timer de ikke har tenkt å gjennomføre. Dette er dårlig gjort overfor andre som må vente lenger enn nødvendig, og det er dårlig bruk av felleskapets midler. Slik det er i dag har vi en betydelig overkapasitet på teoriprøver, sier Frode Børstad.

Mange timer tilgjengelig:

Statens vegvesen tilbyr et stort antall teoriprøver over hele landet. Likevel er det mange som må vente for å få time.

– Det er synd at nesten 4200 prøver ikke har blitt gjennomført. Disse ressursene skulle vi gjerne brukt på en mer effektiv måte, sier Børstad.

Høy strykprosent:

Høy strykprosent bidrar også til unødvendig lang ventetid for teoriprøver.

– Hittil i år er strykprosenten på 35 prosent nasjonalt. Dette er høyt, selv om det er en liten forbedring fra tidligere. Vi tror mange forsøker seg på teoriprøven uten å ha lest noe særlig på forhånd, sier Børstad.

Teorikunnskapen er basisen for å utvikle de praktiske ferdighetene og erfaringene man trenger for å bli en trafikksikker sjåfør.

– Avbestill prøven hvis du ikke kan ta den, slik at timen blir tilgjengelig for noen andre. Og dessuten, ikke meld deg opp uten å ha lest på stoffet, sier Frode Børstad.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse