ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Suzuki V-Strom 1050 – setter spor ett år og fem måneder etter presselansering

2021-modell Suzuki V-Strom 1050XT.

«Stjernereferansene»: Noen sykler treffer testførerne mer og bedre enn andre, og årsakene til dette er ikke alltid like enkle å forklare. Noen av de inntrykkene vi får under testing kan imidlertid feste seg så godt at i hvert fall ikke jeg alltid klarer å legge bort de gode kjøreopplevelsene.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 28.06.2021 kl 09:36

ANNONSE
Annonse

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Slike «stjernereferanse»-sykler blir gjerne viktig referanser for tester som kommer senere. Det er sjeldent jeg gjør noe med disse referansene, men av og til får jeg lyst til å gjenoppleve sykkelen som jeg gjerne har hatt en slags avstandsforelskelse til! Lanseringen av Suzuki sin nye V-Strom ble en slik opplevelse, og importøren Erling Sande AS lot meg bruke deres sykkel under et oppdrag i Geiranger sist uke. Ett og et halvt år etter at jeg var på presselanseringen i Spania.

Presselanseringen fant sted i Ronda, Spania i januar 2020.

Hvorfor ble Suzuki V-Strom 1050 en stjernereferanse?

Jeg tester og kjører alle typer sykler, og jeg har egentlig ikke noen spesiell preferanse til et spesielt segment. Så en stjernereferansene er altså ikke knyttet til en spesiell interesse for en spesiell type sykler. Jeg har vært og er fortsatt på jakt etter verdens beste motorsykkel, og forventningene mine er ikke nødvendigvis knyttet til pris eller eksklusive komponentnivå, snarere helheten og hvorvidt fabrikanten har klart å få alle komponentene til å jobbe godt sammen slik at jeg kan dyrke min litt aktive kjørestil. Leverer de i tillegg en sykkel som er konkurransedyktig priset, ja da lar jeg meg gjerne imponere.

Kompromissene:

Produksjon av motorsykler dreier seg svært ofte om å inngå tekniske kompromisser, og dette er på ingen måte noen enkel sportsgren. Å hente high-end komponenter fra øverste hylle er ikke nødvendigvis ensbetydende med å lykkes og kan isolert sett ikke garantere en suksess. Fabrikantens designfilosofi, erfaring og kompetanse er minst like viktig for å få alle komponentene til å jobbe godt sammen i førerens bruksområde. V-Strom 1050 er derfor et av de mest fantastiske kompromissene som er laget i nyere tid, og jeg skal forklare hvorfor.

Den nye DL1050 V-Strom har egentlig alt. Den er ikke for stor og tung, og den har en godt balansert massebalanse som gir føreren en herlig opplevelse av kvalitet. Den etter hvert svært så velutprøvde V-twinmotoren er forbedret gjennom mange år og leverer fullt på høyde med BMW R 1250 GS og S 1000 XR (merk, da snakker vi om svært erfarne førere på disse syklene). Girkassen er presis, kjapp og aldeles nydelig å kjøre med, og alle komponentene er pakket inn i en deltabox-ramme som holder et fast og sportslig grep om dempere, motor og svingarm. Sykkelens styregeometri er super og gjør virkelig susen i kombinasjon med det 19 tommer store forhjulet som spiser dårlig underlag og bidrar til at sykkelen oppleves som svært forutsigbar og trygg å kjøre. De ergonomiske rammene er helt enestående, og endelig har Suzuki brukt et styre som er bredt og godt.

Det jeg opplever som spesielt er at denne sykkelen behersker absolutt alt. Den er nydelig å bruke i byen, i hverdagen eller på langtur. Den takler asfalt strålende og fungerer også veldig bra på grus. Den er ikke en offroader riktignok, men det er det veldig få som bruker så store sykler til egentlig! DL1050 V-Strom er med sine 107 hk og 100 Nm sterk, men kan også være lynkjapp. V-twinner har ofte en eksponentiell ytelseskurve og leverer heftige skyv dersom du gidder å gire litt. Bremsene byr på like fine opplevelser, og jeg opplever den utrolig velbalanserte japaneren som både morsom og behagelig å kjøre. Gjennom fire hele kjøredager gjør jeg ingen kjøretekniske feil, og det vil jeg normalt gjøre på en så lang tur, men V-Strom er så bra at den både tillater og glatter over de små feilene jeg gjør. Det er imponerende.

Hele sykkelen både lytter og adlyder mine styringssignaler, og jeg har hele tiden svært god kontakt med for- og bakhjul som jeg kjenner i kroppen når jeg kjører svinger. Når sykkelen leverer alt jeg ber om og jeg fysisk kan kjenne den herlige distribusjonen av kraft og styregeometri – ja da oppstår en magi du ikke glemmer.

Hvordan ble gjenforeningen med V-Strom 1050?

Erindringen av den halvannet år gamle kjøreopplevelsen stemte derfor fortsatt godt, og jeg fant meg utrolig fort til rette på sykkelen, igjen. Jeg har en utrolig god kontakt med for- og bakhjul i sving, og jeg føler med derfor alltid trygg under kjøring. Gassresponsen er fin og sportslig, og jeg opplever at sykkelen gjør meg til en bedre og tryggere fører. Her opplever jeg virkelig at samspillet mellom mann og maskin er helt optimalt, og det er så enkelt å finne god flyt i kjøringen. Jeg setter personlig veldig stor pris på at Suzukien ikke er så alt for stor, men faktisk hakket mindre og litt smidigere en turkompisene! Her stemmer absolutt alt, og jeg finner rett og slett ingen ting å sette fingeren på.

Pris, kjøreopplevelse, driftssikkerhet og komfort tar derfor V-Strom rett inn i stjernekategorien, og der blir den værende som en av mine aller største favoritter. I touring-klassen er dette virkelig en konkurransedyktig alternativ, og det er faktisk litt fortvilende at ikke flere tar seg tid til å bli bedre kjent med denne stjerna av en motorsykkel til en svært så konkurransedyktig pris.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse