ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Suzuki Hayabusa – ikke bare lever legenden – den løftes ytterligere

Ryktene om at legenden Suzuki GSX1300RR – kanskje bedre kjent som Hayabusa og inntil nylig verdens raskeste serieproduserte motorsykkel – skulle ut av produksjonslinjen, har lenge svirret i miljøet. Overraskelsen var derfor stor da Suzuki forleden meldte at den nå kommer som en Euro 5-kompatibel oppgradering.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Sist oppdatert: 05.02.2021 kl 11:05

Foto: Suzuki.

Hayabusa holder legendestatus i supersport segmentet og har gjort det i et par tiår. Modellen er elsket og omstridt på grunn av sitt særegne design som du kan like eller ikke like, men for de som har kjørt en kan det meldes om torden og lyn pakket inn i japansk og kirurgisk presisjon. Dette dreier seg om superrask teknologi, styregeometri bygget for fart, topp maskinering og driftssikkerhet på sitt aller, aller ypperste.

2021-modellen har fått et justert og tidsriktig design og de mest synlige endringene finner vi i fronten og bak. Linjene er fortsatt de samme men moderert med hell.

Når tredje generasjon Hayabusa presenteres er DNAet og alle faktorene som fra første sekund gjorde Hayabusa til en suksess, ivaretatt på beste måte. Basisen er den ekstreme og anerkjente motoren på 1340 kubikk. I 2022-utgaven er så mange komponenter skiftet ut eller oppgradert, at mange omtaler dette som en helt ny motor. Selvfølgelig leverer fortsatt Hayabusa et enormt dreiemoment og har i følge Suzuki fått enda flere hestekrefter uten at det er oppgitt hvor mange. Men her kan man nok si som Rolls Royce – tilstrekkelig og enda mere morsomt.

Det er mye mer enn motoren som er nytt på Hayabusa 2021. Den legendariske supertsportsmaskinen er «loaded» med det siste av moderne teknologi. Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) er et helt nytt førerstøttesystem som bidrar til at du får utnyttet det aller beste av sykkelen under alle forhold. Systemet er spesialkonstruert for Hayabusas ekstreme ytelser.

I tillegg til det aller beste innen avansert ABS- og antispinn-teknologi har Suzuki dessuten utstyrt Hayabusa med Launch Control med tre ulike moduser. Med nytt kvikkskiftsystem trenger du ikke å engste deg for at du blir stående igjen som sistemann i lyskryssene, å neida! Vi kan nevne i en bi-setning av Suzuki nå oppgir at du vil kunne akselerere fra 0–100 km/t på ca. 3,2 sekunder – gitt at du klarer å holde deg selv på sykkelen da!

Du kan lese mer om den nye modellen i neste utgave av MC-avisa.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse