ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Suzuki Burgman Fuel Cell scooter til Londonspolitiet

Det virker som om Suzuki mener alvor med sin alternative 0-utslipps løsning, brenselcelle. Siste nytt er at Metropolitan Police i London skal kjøre syv Burgman scootere med denne teknologien i en 18-måneders prøveperiode. Hensikten med testen er å bidra til mindre utslipp i den utslippsbelastede hovedstaden, og samtidig teste om scooteren egner seg for de forskjellige oppdragene den kan tenkes å bli brukt til. Burgman Fuel Cell ble først vist i 2009, men er ennå ikke tilgjengelig på markedet.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Det virker som om Suzuki mener alvor med sin alternative 0-utslipps løsning, brenselcelle.

Siste nytt er at Metropolitan Police i London skal kjøre syv Burgman scootere med denne teknologien i en 18-måneders prøveperiode. Hensikten med testen er å bidra til mindre utslipp i den utslippsbelastede hovedstaden, og samtidig teste om scooteren egner seg for de forskjellige oppdragene den kan tenkes å bli brukt til.

Burgman Fuel Cell ble først vist i 2009, men er ennå ikke tilgjengelig på markedet. Den tekniske løsningen er laget i samarbeid med det engelske teknologifirmaet Intelligent Energy, og er en hydrogen-elektrisk hybrid som brenner hydrogen og oksygen for å lage strøm til å lade litium driftsbatterier. Biproduktet av forbrenningen er rent, klart vann. Motoren yter 11 hester og har en rekkevidde på 120 km.

Ettersom det foreløpig er mangel på fyllepunkter for hydrogen, blir det tanket opp på et privat anlegg. Tankingen tar ca. fem minutter, og det er bare snakk om noen få hundre gram hydrogen i hver fylling. Intelligent Energy har også brenselcelle-teknologi klar for drosjer og busser – de første er allerede under utprøving.

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse