ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Slutt på en epoke?

Det er en vanlig oppfatning at Ducati har en fordel i WSBK, fordi de kjører med en motor som er 200 cc større enn det som tillates for konkurrentenes 1000 cc firere. Men det er en oppfatning som savner rot i virkeligheten, noe Kawasakis herjinger de senere årene tydelig viser. I MotoGP har Ducati en effektfordel med sin illsinte V4, og hvis de kan oppnå en tilsvarende fordel i Superbike, er det mer enn en fabrikk som har god grunn til å sette sine R&D avdelinger i høygir. Selv om den ikoniske L-

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Det er en vanlig oppfatning at Ducati har en fordel i WSBK, fordi de kjører med en motor som er 200 cc større enn det som tillates for konkurrentenes 1000 cc firere. Men det er en oppfatning som savner rot i virkeligheten, noe Kawasakis herjinger de senere årene tydelig viser. I MotoGP har Ducati en effektfordel med sin illsinte V4, og hvis de kan oppnå en tilsvarende fordel i Superbike, er det mer enn en fabrikk som har god grunn til å sette sine R&D avdelinger i høygir.

Selv om den ikoniske L-twinen alltid har vært synonymt med Ducati, har den italienske fabrikken kunngjort at de arbeider med sin V4 superbike, basert på erfaringer de har gjort i MotoGP. I en video som nylig er sluppet, antyder Ducati at Panigale 1299 nærmer seg slutten. Videoen sier at «slutten forteller hele historien», samtidig som den viser det som ser ut til å være en Panigale Tricolori.

I en uttalelse nylig sa Ducati-sjef Claudio Domenicali: «Motorutviklingen i vår MotoGP-satsing har vært eksepsjonell – vi har en motor som er meget pålitelig, svært lett, kompakt og med en mengde interessant teknologi. Vi overveier alvorlig å tilby den til publikum, ettersom den er et mesterverk av ingeniørkunst. Den må imidlertid presenteres i en form som kan selges til en overkommelig pris i øverste del av sportssykkelsegmentet. Derfor blir det ikke en eksotisk maskin som Desmosedici, men en sportssykkel som er i øvre ende av sitt segment. Vi kan ikke si når det skjer, men det vil skje, og tidspunktet er kommet nærmere – mye nærmere.»

Så langt Domenicali. Til å komme fra øverste ledelse er det uvanlig klare ord. Noen som er villig til å vedde på at denne sykkelen IKKE blir presentert på EICMA i Milano kommende høst?

#Nyhet

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse