ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
MC-avisa

Slovakia på kryss og tvers, del 3

Vi er på tur i Slovakia. Hjemlandet til «Arkitekten». Turen går gjennom sentral og øst Slovakia, litt innom Ungarn, og kanskje innom Polen. Målet var å se og lære litt om landet. Dette skal vi forsøke å formidle gjennom fire artikler, eller kanskje fem, vi får se. Turen vår har gått fra Presov, en liten runde øst, før vi satte kursen mot Vác i Ungarn, og videre til Banska Stiavnica, der vi har overnattet hos venner.

MC-avisa
MC-avisa

Publisert:

Tekst: Kyrre Hagen. Foto Lenka Leginova og Kyrre Hagen.

Denne byen er virkelig spesiell, med hele sentrum på UNESCOs verdensarvs liste. Byen ligger i et bratt landskap, med trange gater og koselige bygninger. Her bugner det av restauranter og turister. På toppen av sentrum finner du Novy Zamok (det nye slottet), bygget for å forsvare byen mot Tyrkerne, som man fryktet på den tiden. Fra slottet ser du også over til Kalvaria, på andre siden av dalen, en katolsk bønne-vei, som representerer Kristus sine 14 stopp, på vei til fjellet der han ble korsfestet. Rundt byen ligger mange blokker fra kommunisttiden i grell kontrast.

Vi har lagt opp dagen med kjøring i området. Landskapet rundt byen er veldig kupert, og det er ingen problemer å legge opp flere dagsturer herfra. Veiene slynger seg langs jorder og gjennom skoger, og vi får igjen oppleve de grønne tunellene, som vi er blitt så glade i. Igjen bruker vi mye av dagen til fotografering, og får noen virkelige blinkskudd på noen spennende veier her inne i skogen.

Ikke gå i hamburgerfella
Vi kombinerer lunsj med badestopp, langs et av de mange vannene som er demmet opp i området. Jeg lar som vanlig «Arkitekten» bestemme menyen. Dette er igjen vellykket, og vi får utrolig god lokal mat. Hadde jeg bestilt selv, hadde jeg garantert tatt et eller annet «safe» som jeg kjente igjen på menyen. Dagens s smaker aldeles nydelig. Maten i Slovakia er i det hele tatt veldig annerledes en hjemme, men veldig god. Ville du for eksempel tørre å bestille gryte av ku-mage?? Det burde du, det er nemlig utrolig godt. Sannsynligvis hadde du endt opp med en kjip hamburger.

Det blir flere herlige svinger på smale, og enda smalere veier. Når «Arkitekten» er nær ved å kveste en mann på tråsykkel, forstår vi at kreftene er brukt opp, og at det er på tide å returnere.

Gruvedriften i Bansko Stiavnica
Denne regionen er kjent for sin gruvedrift, og her har det blitt utvinnet både gull og sølv. Nettverket av tuneller er enormt under bakken her. Gruvearbeiderene som bodde i byen her, hadde i tillegg til jobben sin i gruvene, en egen hemmelig og ulovlig gruve fra gulvet i kjøkkenet sitt. Etter en hel dag i gruvene dro de hjem for å utvinne edle metaller fra egen gruve. Noen ganger traff de faktisk nabioen under bakken. Denne regionen var et av områdene med størst mineral-rikdom i Europa, og sølvet ble eksportert helt til Venezia. Keiserinnen Maria Terezia grunnla en gruvedrifthøyskole her på 1700 tallet. Dette var faktisk den første høyskole av teknisk karakter i verden.

Mot Tatra
Vi pakker syklene nok en gang og setter kursen mot Tatra. Dagens kjøring er svært variert, men som vanlig velger «Arkitekten» de gule og oransje veiene på kartet. Det betyr lite trafikk, svinger og trange veier. Vi kjører gjennom kuperte åpne jordbruksområder, og nærmer oss fjell. Dette er lav-Tatra. Veien over dette fjellet er bredere, og med oversiktlige svinger og god asfalt. Her er det bare å gasse på, og la sykkelen få skikkelige nedlegg gjennom svingene. På andre siden av Lav-Tatra dukker de virkelige Tatrafjellene opp. Den høyeste toppen på over 2600 moh. Det er høysesong, men vi får et rom på et slitent hotell fra kommunisttiden, på 1000 meters høyde. Veiene hit er flotte mad masse serpentinersvinger. Hotellet har virkelig lav standard, men vi går 5 minutter gjennom skogen og finner en koselig restaurant, med god Slovakisk mat. Når vi skal gå hjem igjen kommer «Arkitekten» på at skogene her er fulle av bjørner. Hun prater høyt hele veien for ikke å komme overraskende på bamse.

Hvor vi skal i morgen vet vi ikke helt, men det finner du ut i neste del.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse