Yamaha XSR125 – ny lettvekter med tidløst design



Retro-programmet til Yamaha bærer navnet «Sport Heritage», og den japanske produsenten utvider nå serien med en 125-kubikk XSR. Her ligger alt til rett for at ungdom og andre med A1-lappen virkelig kan pendle med stil! Leveransene til europeiske Yamaha-forhandlere starter fra den første uken av juni 2021, og Yamahaimportøren oppgir at prisen på det norske markedet er satt til kr 49.900.


Det følgende er hentet fra Yamaha sin pressemelding om XSR125 (forkortet):


The youngest Faster Son – Born for free spirits:

Designet for førere som liker kombinasjonen av en tidløs neo-retro look med klart slektskap til tidligere modeller og moderne teknologiske løsninger. Yamahas Sport Heritage-modeller er i en klasse for seg. Med en unik karakter og tidløs apell er XSR-modellene designet for å levere både fremragende kjøreegenskaper og muligheter for føreren til å uttrykke individualitet og personlighet.


Yamahas Faster Sons-filosofi er inspirert av fortiden, men har blikket på fremtiden. Denne tilnærmingen apellerer til førere som liker å gå egne veier og gjøre ting på sin egen måte. Hele Yard Built-scenen er inspirert og oppmuntret av Faster Sons-bevegelsen. De siste 6 årene har de mest respekterte spesialbyggerne i Europa og resten av verden brukt Yamaha Sport Heritage-modeller som utgangspunkt og skapt mange radikale maskiner som utfordrer det etablerte.


Sport Heritage-serien ledes av Faggskipet XSR900 med 3-sylinders motor, tett fulgt av XSR700 med 2-sylinders motor, og nå er tiden inne for å introdusere en ny modell som gjør Faster Sons-livsstilen tilgjengelig for et helt nytt publikum. XSR125 er designet og bygget etter de samme høyekvalitetsstandarder som de andre modellene i serien, og gir nå yngre førere muligheten til åoppleve den fine kjøreopplevelsen og og den gode følelsen som som følger av ethvert XSR-eierskap. Med premium konstruksjonskvalitet og Yamahas velkjente pålitelighet, kan kunder væretrygge på at denne maskinen ikke svikter dem, og vil gi en god annenhåndsverdi.



Den helt nye XSR125: Pendle med stil:

Pendling blir morsommere med XSR125. Denne nye lettvekteren er det yngste medlemmet av Faster Sons-familien. Den er bygget med høye standardspesifikasjoner som inkluderer Yamahas toppmoderne motor, en ramme som sørger for smidig håndtering og den nyeste teknologien – alt pakket i et tidløst design. Og som mange yngre søsken er denne motorsykkelen allerede klar til å imponere.


Med sterke retro-inspirerte fargekombinasjoner, utsøkte detaljer og Yamahas førsteklasses konstruksjonskvalitet, er dette en motorsykkel som blir lagt merke til overalt. I motsetning til noen modeller i klassen som holder en lav profil, er XSR125 en modell som roper på oppmerksomhet, og som har ytelse, teknologi og stil som berettiger dette.



Klasseledende 125 cc 11 kW motor:

XSR125 drives av en kvikk 125 cc 4-ventils væskeavkjølt EU5-kompatibel motor med én sylinder. Denne er basert på motordesignet brukt på de svært suksessfulle MT-125 Hyper Naked og R125 Supersport-modellene. Denne sofistikerte og svært pålitelige kraftpakken produserer hele 11 kW, det maksimale som er tillatt i førerkortklassen A1, og har dermed en de beste ytelsene i sin klasse.


En av de viktigste teknologiske løsningene på XSR125 er Yamaha-systemt Variable Valve Actuation (VVA). Dette sørger for at motoren produserer godt med dreiemoment på lavere turtallsnivåer, og likevel med gode ytelser i øvre turtallsregister. Resultatet er en motorsykkel som er lett og underholdende i byen, men som også er underholdende på motorveien. Kjøreopplevelsen styrkes ytterligere av den velavtemte eksoslyden med typisk single-karakter.


XSR125 er helt EU5-kompatibel. Med sitt beskjedne utslipp kan den kjøres i bykjerner med stadigstrengere reguleringer av luftkvaliteten. Den er altså perfekt for pendlere.



Farger:

XSR125s fargeskjemaer har et sterkt horisontalt motiv som forsterker den tidløse designen og gir denne modellen et rent utseende med en universell appell. Den blir tilgjengelig i tre farger: Redline (VRSK); Tech Black (MDNM6); og Impact Yellow (CPY), og hver av dem vil ha lakkerte skjermer foran og bak i matchende farger, dobbelstripet tankgrafikk og logoer på sidepanelene.



Viktigste egenskaper:

- Klasseledende 125 cc 11 kW EU5-motor

- Tidløs neo-retro design

- 37 mm USD gaffel

- Komfortabel kjørestilling

- Lettmetallfelger

- Stilriktige dekk med blokkmønster

- Klassiske runde LED-lykter foran og bak

- Lett og sterk Deltabox ramme

- Smidig, lett og trygg håndtering

- Lakkerte skjermer

- Klassisk Tuck-and-roll sete

- Braketter i aluminium

- Rundt LCD-instrumentpanel i retro-stil

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
Duell-nett-banner-198x300-mai21.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Triumph jun21.jpg