Yamaha lanserer en ny generasjon av MT-10 – The definitive Master of Torque



Pressemelding, Yamaha Motor Scandinavia.


MT-10 er allerede den ubestridte kongen av Hyper Naked-serien fra Yamaha. Helt siden den kom på markedet har denne svært populære motorsykkelen høstet lovord fra alle som har prøvd den – men også fra alle som har sett den i aksjon.


Den R1-inspirerte CP4-motoren med det kraftige dreiemomentet er den mest fremragende kraftpluggen Yamaha noensinne har montert i en naken sykkel. Det aggressive, kåpeløse designet gir MT-10 et tøft utseende og oser av overlegenhet.


Det lette aluminiums-chassiset sørger for klasseledende smidighet og stabilitet og gjør dette til en av de mest spennende og attraktive motorsyklene som finnes. Nå er den nye generasjonen av MT-10 snart i butikken.


Med mer kraft, mer kontroll og mer adrenalin vil den ta Hyper Naked-opplevelsen til et nytt nivå og forsterke MT-10-modellens rykte som den ubestridte Master of Torque.



MT-Historien

Da Yamaha lanserte MT-01 i 2007, var det ingen som kunne forutse hvordan denne unike maskinen skulle endre motorsykkelmarkedet i Europa. Den skilte seg fra mengden med det kåpeløse karosseriet, Den momentsterke motoren og sin særegne stil. Det ble begynnelsen på en ny motorsykkel-æra, og i 2013 fikk det virkelig vind i seilene med lanseringen av den storselgeren MT-09.


Europeiske kunder likte det de så – en kåpeløs sportsmotorsykkel med en unik karakter som ga dem dreiemomentet, smidigheten og følelsen de var ute etter.


Med crossplane-motor, en aggressiv silhuett og et nakent karosseri, vokste MT Hyper Naked-serien til å bli Yamahas mest suksessrike modellserie. Med over 290 000 solgte sykler i Europa har MT-serien gitt spenning til folket, og modellene med mindre motor har lyktes i å tiltrekke seg en helt ny generasjon av førere på to hjul.


Med modeller fra MT-125 og helt opp til flaggskipet MT-10 er Yamahas Hyper Naked-serie der for å gi alle førere mulighet for å bli del av den mest spennende og tilgjengelig bevegelsen i europeisk motorsyklisme.



Den nye MT-10: Mer kraft. Bedre kontroll. Mer adrenalin.


En oppdatert EU5 998cc CP4-motor

Den nye generasjonen av MT-10-sykler er utstyrt med en raffinert versjon av den legendariske væskekjølte CP4-crossplan-motoren som er nært beslektet med den legendariske R1. Med mer kraft og mer tilgjengelig dreiemoment, er dette den kraftigste og mest teknologisk avanserte motoren vi noensinne har satt i en Yamaha Hyper Naked-motorsykkel.


Det oppdaterte 2022-designet har lette stempler i smidd aluminium, forskjøvete stempelstenger og direktebelagte sylindere som sikrer maksimal effektivitet. Den har en rekke nye modellspesifikke funksjoner som er designet for å forsterke følelsen av dreiemoment. For å forbedre det brukervennlige mellomregisteret, har den stempelstenger i stål i stedet for titankomponentene som brukes i R1. Dette gir økt treghetsmomentet ved veivakselen.


Innstillingene for bensininnsprøytningen er modifisert for å oppnå et enda sterkere lineært dreiemoment fra 4000 til 8000 o/min. Designet av innsugs- og eksossystemene har også blitt modifisert for å gi MT-10-modellen en mer spennende og unik 360° Torque Emotion-karakter. Drivstofføkonomien er forbedret, CO2-utslippet er lavere og den enda sterkere motoren oppfyller EU5-kravene.



Finstemt innsugslyd

Lyden av motorsykkelen – både av innsuget og eksosen – er en av de mest karakteristiske egenskapene ved modellen. Derfor har ingeniørene hos Yamaha fokusert på å skape et unikt lydbilde for MT-10-sykkelen ved å designe et helt nytt inntakssystem.


Med sin irregulære tenningsintervall på 270°–180°–90°–180° har CP4-crossplane-motoren i MT10 fått en særegen lyd fra innsuget og eksosen som preges av en rumlende knurring ved lavt turtall, og et høyfrekvent brøl ved høyt turtall.


Utviklingsteamet hos Yamaha har skreddersydd en ny, finstemt innsugslyd for 2022-modellen ved hjelp av en helt ny luftfilterboks utstyrt med tre inntakskanaler i forskjellige lengder og tverrsnitt. Hver kanal gir forskjellig innsugslyd, og de er utformet for å resonnere harmonisk ved ulike motorhastigheter og skape et unikt innsugsbrøl som forsterker den generelle kjøreopplevelsen.


Det finstemte inntaket er spesialdesignet for å produsere et ekstra herlig brøl fra 4000 til 8000 o/min. Dette understreker den enorme følelsen av dreiemomentet til MT-10 når du akselererer raskt eller åpner gassen ut av en sving.


Opplevelsen av dreiemomentet forsterkes med de nye Acoustic Amplifier-grillene som er montert foran til venstre og høyre for den 17 liters store drivstofftanken. Disse forsterkerne overfører den finstemte lyden av innsuget direkte til føreren, og vibrasjonen fra selve grillene bidrar også til en adrenalinstinn opplevelse når gassen åpnes.


Titaneksos

MT-10 har fått et nytt eksosanlegg i titan. Det systemet har nydesignede nedløpsrør og lyddemper. I likhet med det nye, finstemte inntaket, er eksosen designet for å avgi en dyp og særegen lyd som fremhever den ujevne tenningsrekkefølgen til motoren.


Ved lavere turtall er eksoslyden dominerende, mens det finstemte innsugsbrølet tar over fra mellomregisteret og oppover og skaper et lydbilde som stimulerer sansene og fremhever den enorme følelsen av akselerasjon og dreiemoment i den kraftigere 2022-motoren.



Nytt, kompakt og minimalistisk uttrykk

Helt siden den aller første MT-10-modellen, har dette flaggskipet i Hyper Naked-serien opprettholdt en særegen individualitet og vært kjent for å være en av de mest aggressivt stylede syklene i kategorien.


Den nye generasjonen av MT-10 tar vare på dette unike imaget og kommer med et nytt, kraftfullt og verdig utseende som understreker sykkelens intense karakteren og tilstedeværelsen. Det har blitt gjort ved å fjerne unødvendige karosserielementer og igjen fokusere på modellens karisma og mekaniske skjønnheten.


«Ansiktet» til en motorsykkel er et av de viktigste designelementene og er avgjørende for hvordan den oppfattes. Det påvirker eierstoltheten og kjøregleden. Den nye MT-10 har et helt nytt utseende og en mer integrert følelse og gir en minimalistisk og imponerende karakter.


De to nye, kompakte LED-frontlyktene med egne pærer for nær- og fjernlys gir utmerket lys og har en kraftig og jevn lysstråle med mykere lys langs kantene.


LED-blinklysene er plassert over frontlyktene, og den nye fronten forvandler utseendet til denne flaggskipmodellen og gir den en enda mer raffinert, men dominerende look.


De forstørrede kanalene som er montert på hver side av tankdekselet, øker inntakseffektiviteten og bidrar til den betydelig forbedrede effekten i 2022-motoren.


I tillegg til å sørge for kjølig luft til innsprøytningssystemet, fremhever inntakene også det visuelle inntrykket av 998 cc-motoren og er en viktig del av sykkelens nye look.


Sammen med Acoustic Amplifier-grillene som sitter foran tankdekselet, bidrar de to kanalene til den råe innsugslyden fra den momentsterke CP4-motoren. En fryd for øret.


Med minimalt overheng foran og en mer kompakt LED-baklykt – kombinert med den nye og kompakte fronten og nye, større luftinntak – tas det massesentraliserte designet MT-10 til det ekstreme; en brutal og kompakt sideprofil som ikke etterlater noen tvil om at dette er Kongen av MT-serien.



Forbedret ergonomi

Den legendariske allsidigheten til MT-10 i de aller fleste kjøresituasjoner, fra bygater til svingete småveier og langturer – og til og med en og annen dag på banen – har gjort dette til en av de mest kompetente og ettertraktede Hyper Naked-syklene. For å gi enda bedre komfort og større frihet, og passe flere kjørestiler, har «førertriangelet» til 2022-modellen – forholdet mellom styre/fotstøtter/sete – blitt forbedret.


Tankdekselet er nå jevnere, noe som gir en bedre følelse når føreren griper om tanken med knærne ved bremsing eller akselerasjon – og det gir også en forbedret mobilitet ved vektoverføringen i svinger. Setets fasthet er også endret for å gir bedre komfort Setedesignet er også modifisert.


Brembo radial hovedsylinder

Det enestående frambremsesystemet til MT-10 har to flytende 320 mm skiver med 4-stempels radialmonterte kalipere – det samme systemet som brukes på R1. 2022-modellen har fått en ny Brembo radial hovedsylinder, noe som gir en bedre bremsefølelse i hendelen og bedre kontroll.


Yamaha Variable Speed Limiter

En viktig funksjon for den nye MT-10 er Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL) som gir føreren mulighet til å angi en topphastighetsgrense tilpasset aktuelle kjøreforhold og trafikksituasjoner. I tillegg til å sikre at fartsgrensen på offentlig vei ikke overskrides ved et uhell, kan systemet også være nyttig når du kjører i ukjente områder eller under ugunstige forhold.


Quick Shift System

Quick Shift System (QSS), som tidligere var tilgjengelig som tilleggsutstyr, er nå montert som originalutstyr på 2022-modellen av MT-10. Dette systemet legger til rette for smidig, kløtsjfri giring og byr på enda mer effektiv akselerasjon. Også nedgiring er smidigere og raskere.



Ny 4,2-tommers TFT fargeskjerm

Den nye generasjonen av MT-10 er utstyrt med en R1-inspirert 4,2-tommers fullfarge TFTskjerm. Skjermen er tydelig og lettlest og viser all viktig informasjon.


Med menybryteren på høyre side av styret kan føreren velge hva slags informasjon som skal vises. Med «Modus/Velg»-bryteren på venstre side av styret kan føreren endre intervensjonsnivåene til de elektroniske førerstøttesystemene eller slå dem på /av etter eget ønske.


APSG ride-by-wire-gass med fire motor-moduser (PWR)

En ny Accelerator Position Sensor Grip (APSG) ride-by-wire gasshåndtak fungerer sammen med Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) for å gi MT-10-føreren enda bedre kontroll under akselerasjon. Dette avanserte systemet gir en optimal luftmengde til luftinntaket. Dette sikrer en bred og jevn momentkurve over hele MT-10's brede turtallsregister.


Føreren kan også justere gassresponsen ved hjelp av PWR-bryteren (Power delivery mode). PWR-1 egner seg for aggressiv banekjøring; PWR-2 og PWR-3 gir smykere gassrespons som gir bedre føling med det lineære dreiemomentet. PWR-4 har en svært myk respons og egner seg best når underlaget er vått eller glatt.



6-akset IMU med førerstøtte

Den nye MT-10 er utstyrt med en toppmoderne 6-akset IMU (Inertial Measurement Unit) som opprinnelig ble utviklet for R1, og som nå er modifisert og blitt mindre og lettere. IMU-en er utstyrt med to sensorer som måler vinkelhastigheten i tre akser: pitch, roll and yaw – og akselerasjon i tre akser: forover/bakover, opp/ned og venstre/høyre. Disse dataene overføres til ECU-enheten som aktiverer de elektroniske kjørerstøttesystemene og gir en enestående kontrollerbar sykkel ved å gripe inn for å forhindre låsing av hjulene, ved dårlig grep eller ved wheelies.


Nedleggsvinkelsensitivt Traction Control-system

Den MT-10 har et av de mest avanserte Traction Control-systemene som er blitt montert på en Hyper Naked. Sensorer registrerer den relative hastigheten mellom for- og bakhjul. Når ECU-en oppdager at bakhjulet mister grep, kutter den kraften i et øyeblikk for å opprettholde festet og stabiliteten.


Ved hjelp av data fra den 6-aksede IMU-en er det nye, nedleggssensitive Traction Controlsystemet i stand til å justere graden av intervensjon for å samsvare med varierende nedleggsvinkel. Fem intervensjonsnivåer er tilgjengelig.


Slide Control-system (SCS)

For å oppnå mer kontroll trygghet i svinger, er MT-10 utstyrt med det nyeste Slide Controlsystemet (SCS). Når sensorene merker at bakhjulet er i ferd med å skli sidelengs, slår ECU-en inn og reduserer kraften til bakhjulet til chassiset stabiliserer seg. Systemet har forhåndsinnstilte intervensjonsnivåer, men føreren kan selv justere hvor mye systemet skal gripe inn, eller eventuelt slå det helt av.


LIFT-kontrollsystem (LIF)

Hvis sensordataene forteller IMU-en at forhjulet er i ferd med å løftes, kutter ECU-en kraften til bakhjulet frem til maskinen har stabilisert seg. På samme måte som med de andre hjelpesystemene er nivået for inngripen forhåndsinnstilt, men kan tilpasses eller slås av.



EBM (Engine Brake Management)

EBM kontrollerer graden av motorbrems ved retardasjon, og føreren kan velge mellom to nivåer. Nivå 1 gir høy grad av motorbrems, og nivå 2 gir minimal motorbrems. Dette lar kjøreren velge det nivået som passer best for de gjeldende kjøreforholdene. Modusene er forhåndsinnstilte, men kan endres eller slåes av av føreren.


Brake Control (BC)

Bremsekontroll (BC) er designet for å gi bedre kontroll midt i svingene, og det tilpasser og kontrollerer trykket som legges på frontbremsen og bakbremsen uavhengig av hverandre. Føreren kan velge mellom to moduser: BC1-modus er standard, ABS-aktiv modus, og BC2 er designet for å fungere i nødbremsesituasjoner midt i en sving.


Yamaha Ride Control (YRC)

Selv om alle de elektroniske førerstøttesystemene kan justeres individuelt, gir Yamaha Ride Control (YRC) MT-10-føreren mulighet til å opprette en altomfattende innstilling for MT-10-sykkelen som kan endre innstillingene for trekkraft, SCS-, QSS-, LIF-, EBM- og BC-systemene samtidig.


YRC er tilgjengelig i fire forskjellige moduser som er tilpasset en rekke ulike kjøreforhold.

Modus A er for sportskjøring;

modus B er for varierende landeveisforhold;

modus C er skreddersydd for kjøring i bymiljøer;

og modus D er for regn eller ugunstige forhold.


De fire YRC-modusene har forhåndsinnstilte verdier, men MT-10-føreren kan justere de ulike modusene til å passe ens egne preferanser.



Lett Deltabox-ramme

Deltabox-rammen i aluminium er nært beslektet med den klasseledende R1, og er et av de letteste, sterkeste og mest lettkjørte chassis-design uansett kategori. Den høyteknologiske rammen er utviklet for å håndtere 200 hk, og CP4-motoren er fullstendig integrert i rammen for å holde vekten på et absolutt minimum.


Deltabox-chassiset er utstyrt med en lang svingarm i aluminium, men med en kompakt akselavstand på 1405 mm. Det gir en stabil, men kvikkstyrt opplevelse i alle hastigheter.


Optimalisert fjæring foran og bak

Det avanserte fjæringssystemet i MT-10 bruker optimaliserte, modellspesifikke innstillinger som er designet for å gi presis håndtering og trygt veigrep, både i travle bygater og ved hard kjøring på svingete fjellveier.


Den 43 mm full-justerbare KYB-gaffelen gir 120 mm fjæringsvei og kan justeres til å passe dine personlige kjørepreferanser. Den avanserte gaffelen kompletteres med en fullt justerbar KYB-bakdemper som er enkel å justeres for å tilpasses ulik lastevekt og kjørestil.


Bridgestone Battlax S22-dekk

MT-10's 5-eikers lette 17-tommers aluminiumsfelger er utstyrt med de nyeste Bridgestone Battlax Hypersport S22-dekkene. Et 120/70-ZR17-framdekk og et 190/55-ZR17-bakdekk gir enestående grep, og sammen med det sofistikerte elektroniske førerstøtte-systemet tilbyr denne pakken enestående kjøreegenskaper sammen med en utrolig grad av kontroll under nærmest alle kjøreforhold.


"Icon Blue" fargeskjema.

Nøkkelfunksjoner for MT-10

  • Kraftigere EU5 998 cc-motor

  • Finstemt innsugslyd.

  • Eksosanlegg i titan.

  • Ny, kompakt og funksjonell utvendig design

  • Forbedret ergonomi

  • Brembo radial hovedsylinder

  • Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL)

  • Quick Shift-system (QSS)

  • A&S-kløtsj

  • Ny 4,2-tommers TFT fargeskjerm

  • APSG ride-by-wire-gass med fire moduser (PWR)

  • IMU med 6 akser

  • Nedleggsvinkelsensitivt Traction Control-system

  • Slide Control-system (SCS)

  • Lift Control-system (LIF)

  • EBM (Engine Brake Management)

  • Brake Control (BC)

  • Yamaha Ride Control (YRC)

  • R1-avledet Deltabox-chassis i aluminium

  • Lang svingarm i aluminium

  • Kompakt akselavstand på 1405 mm

  • Fullt justerbar KYB-gaffel på 43 mm

  • Fullt justerbar KYB-bakdemper

  • Bridgestone Battlax Hypersport S22-dekk


"Tech Black" fargeskjema.

Farger, tilgjengelighet og pris for MT-10

Den nye Yamaha MT-10 kommer i tre fargealternativer. Cyan Storm tar DSOJ-historien videre i en ny og spennende retning med denne spreke varianten med tekniske og trendy farger. Icon Blue er en ny, dynamisk farge som er inspirert av racingsyklene fra fabrikken med blå karosseripaneler og blå felger. Tech Black gir et diskret og stilig stil. Den er helt svart, også felgene.


Leveranser til Yamaha-forhandlere i Europa begynner i februar 2022. Prisene varierer avhengig av land. Ta kontakt med den lokale Yamaha-forhandleren din for mer informasjon.


Yamaha Genuine Accessories og Hyper Naked Apparel

Yamaha har utviklet en rekke tilbehørspakker og originalt tilbehør. Dermed kan MT-eiere enkelt tilpasse motorsykkelen sin med deler av høy kvalitet, med perfekt passform og førsteklasses finish.


Kunder kan bestille tilbehørspakkene og tilbehøret før de henter den nye motorsykkelen, og få det montert av Yamaha-forhandleren. Alle delene i tilbehørspakkene kan også kjøpes individuelt. I tillegg til delene som er tilbehørspakkene, omfatter det originale tilbehøret alt fra Akrapovic-eksosanlegg og hendler, til håndtaksvarmere og styreender.


Yamahas omfattende MT-kleskolleksjon omfatter jakker og bukser til herre og dame samt et utvalg av hettegensere, T-skjorter, hansker og et utvalg av CE-godkjent kjøreutstyr. MT-kolleksjonen er i stadig utvikling, og nye produkter legges til gjennom hele året.


"Cyan Storm" fargeskjema.

MyGarage-app

MyGarage-appen fra Yamaha gir kundene en rask og lettvint måte å bygge en virtuell versjon av alle MT-modellene med originalt tilbehør, mens de sitter hjemme på smarttelefonen eller datamaskinen. Den kostnadsfrie MyRide-appen fra Yamaha gir alle MT-førere muligheten til å få mer glede ut av, og mer informasjon om, hver kjøretur.


Med MyGarage-appen slipper du å gjette deg frem til hvilket tilbehør du bør montere, og den gjør valget enda enklere for deg som kunde. Tilbehøret du velger kan sendes på e-post til Yamaha-forhandleren din, som kan montere det på den nye MT-sykkelen din.


Hvis du vil ha mer informasjon om Yamaha Genuine Accessories og Apparel eller MyGarage, kan du gå til www.yamaha-motor.eu


MyRide

Den kostnadsfrie MyRide-appen fra Yamaha gir alle MT-kjørere muligheten til å få mer glede ut av, og mer informasjon om, hver kjøretur. Appen er tilgjengelig for iOS- og Android-enheter. Den sporer og lagrer alle rutene du kjører, og lar deg opprette din egen historikk og legge til bilder som kan deles på sosiale medier.


Med MyRide kan alle MT-førere få oversikt over kjørestatistikk, inkludert total avstand, høydemeter, topphastighet, gjennomsnittshastighet, akselerasjon og nedleggsvinkel. Dataene kan f.eks. sammenlignes med statistikken til andre førere.

Flere nettnyheter: