Yamaha introduserer en revidert MT-07 for 2021



Og hva legger vi så i begrepet «revidert»? Jo, MT-07-modellen er langt på vei den samme, men har fått noen forbedringer som gjør den litt mer spennende og sannsynligvis enda litt morsommere å kjøre.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Foto: Yamaha.


MT-07 ble lansert i 2014 og har siden vært en av de største salgssuksessene vi har sett i Europa. Yamaha har siden etableringen i 1955 produsert mange legender som XT500, XS650, RD350LC, VMAX, YZF-R1, Ténéré 1200 og FJR 1300 for å nevne noen. Yamaha skal ha kudos for risikovilje og sier selv at de må våge for å vinne. Og det å våge, det gjør de da virkelig. Niken-prosjektet er vel et godt eksempel på nettopp det.


MT-07 vant folks hjerter på grunn av et appellerende design, ytelse, kjøreegenskaper og ikke minst en særdeles folkelig pris som gjør at få om noen kan konkurrere hva angår mengde kjøreglede pr. krone investert.



"The Dark side of Japan"-konseptet har slått godt an, og kombinert med høy driftssikkerhet har den populære modellen gjennom flere år bidratt til å lede Yamaha til toppen av salgsstatikken.


Nå har Yamaha klargjort modellen for Euro 5 og samtidig gitt modellen en facelift som gjør den hakket vassere. Frontlykten er veldig lik den som skal brukes på storebror MT-09, og sykkelens hovedkomponenter som ramme, motor, seteramme og svingarm er mer eksponert og kanskje litt tøffere på den nye modellen.



Dessverre frigis det sparsomt med tekniske data om sykkelen i pressemeldingen fra Yamaha, men vi registrerer at den ytelsesmessig leverer akkurat det samme som forgjengeren, hvilket er nokså vanlig for de aller fleste tilpasninger til Euro 5. Yamaha har klart tilpasningen uten å legge på kubikk, men sier lite om hva de har gjort! Når Yamaha ikke frigir nøkkeltall betyr nok det at vi heller ikke kan vente noen store forskjeller på den tekniske konfigurasjonen, hvilket er helt greit i dette tilfellet. MT-07 er nemlig godt motorisert og fungerer kjempebra som den er.


Vi registrerer at Yamaha har gitt føreren en litt mer oppreist kjøreposisjon, og det lover godt for sykkelens "fun factor". Vi håper at Yamaha har brukt et litt bredere styre som ville gjort underverker i avdelingen for lek og moro. Vi må gjøre oppmerksom på at observasjonen er gjort på bakgrunn av billedstudier i mangel på tekniske data. Bortsett fra ny LED-belysning, litt bedre bremser og et nytt LCD-instrument, nevner ikke Yamaha så veldig mye nytt i egen pressemelding.



Yamaha MT-07 er også en yndet A2-modell og tilbyr derfor også svært mye kjøreglede for de yngere førerne, noe som er så viktig for rekrutteringen til tung motorsykkel. Som 18-åring (gitt at du har hatt førerrett i 2 år) får du her tilgang til en ganske så potent og voksen motorsykkel med en høy opplevelse av kvalitet og svært gode kjøreegenskaper.



Yamaha MT-07 er sannsynligvis er en av verdens beste motorsykler, og vi er temmelig sikre på at fabrikanten har laget en enda bedre 2021-modell. Vi vet bare ikke hvordan, i mangel på tekniske data, og forutsetter derfor at 2021-modellen er tilnærmet lik forgjengeren.


Siden vi nylig kommenterte det nye designet til MT-09, må vi også gjøre det i dette tilfellet. Frontlykten ser ut til å være den samme, og linjene minner umiskjennelig mye om storebror. I dette tilfellet fungerer de eksponerte hovedkomponentene bedre, og 2021-utgaven av MT-07 fremstår som litt råere og tøffere. Vi er fortsatt usikre på den nye frontlykten, men det kan godt tenkes at dette slår godt an – det vil tiden vise.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.