Hva sier Visit Norway om reiselivstrenden, og hva vil skje i 2021-sesongen?



2020 ble så definitivt et annerledes-år, men konsekvensene ble egentlig ikke så store for motorsykkelfolket som til tross for pandemien kunne dyrke egen hobby nokså upåvirket. Det fine med hobbyen og lidenskapen vår er at den kan utøves i smittevennlige former med lav risiko.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.


Visit Norway oppsummerer hovedpunktene fra 2020 på denne måten:



Statistikken forteller at andelen reisende pr. fylke ligger jevnt fordelt på mellom 60–70 % av befolkningen og to av tre reiste på norgesferie i 2020. Snittlengden på en reise var på seks dager, og aldersfordelingen på de risende er jevnt fordelt. Tallene forteller at eldre har reist like mye som de unge og middelaldrende.


Visit Norway forteller videre at vi har blitt mer impulsive og at tiden fra inspirasjon til avreise har gått betraktelig ned. Vi ønsker derfor muligheter til å bestille sent og favoriserer overnattingssteder hvor vi kan avbestille uten gebyr. Vi ønsker med andre ord max fleksibilitet.


Det er store forskjeller i preferanser mellom de voksne og de yngre reisende. Den voksne delen av befolkningen er opptatt av smittevern og forutsigbarhet, mens de yngre søker spenning og særegne opplevelser som krever større fleksibilitet og kanskje risikovilje.


Blant motorsyklistene finner vi representasjon fra alle aldersgrupper, men vi vet at de godt voksne reiser mer enn de yngre. Men det gledelige er at vi i som gruppe kan operere veldig selvstendig i og med at vi eier transportmidlet selv og derfor ikke er avhengig av andre. Og nettopp denne friheten er vel også det motorsyklisten elsker!



Vi utvikler våre egne reiselivsprodukter:

Skal vi tro professor Tor W Andreassen ved Norges Handelshøgskole så er vi motorsyklister helt i front hva angår reiselivsinnovasjon. Professor Andreassen viser til utviklingen av HUB-Riding-konseptet, hvor MC-bransjen selv har utviklet et framtidsrettet reiselivsprodukt hvor en har vist evne til å kombinere bruken av veinettet, infrastruktur, informasjonsteknologi og sosiale medier for å skape en helt ny reiselivs-plattform i regi av De historiske hoteller og spisesteder. Konseptet som først ble lansert av Straand Hotel i Telemark blir nå videreutviklet i fem nye regioner og hoteller som vil tilby det samme. Alt blir presentert på HUBriding.no.



Bransjen vår har også en god tilvekst av ressurspersoner som har kompetanse og løfte-evne til å dra i gang ny virksomhet og nye tilbud til nasjonal og internasjonal MC-turisme. Terje Bredal har kanskje Norges største pool av utleiesykler og betjener allerede norske og internasjonale kundegrupper som ønsker å oppleve det beste av Norge. Det kan du gjøre med eller uten Terje som reisefølge.



Hvordan vil 2021 sesongen fortone seg?

MC-forhandlerne rapporterer om svært gode salgstall i årets første måned, faktisk vesentlig bedre enn fjoråret, og det skal ikke forundre oss om 2021 blir «all time high». MC-folket er merket av pandemien og er mer enn klar for å gode opplevelser på motorsykkelen. Touring-segmentet er i vekst, og stadig flere drar på tur med egen sykkel. Både tilbud og etterspørsel er i vekst, så en antar derfor at det vil bli trengsel og stor etterspørsel i både nytt- og bruktmarkedet i år. Vi tror at flere enn i fjor vil realisere MC-drømmen, og vi kommer til å se mange flere motorsykler langs veien i år – og det vil være gledelig.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
Ducati feb21.jpg
CBP_198x198_jan21.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Ducati feb21.jpg
CBP_198x198_jan21.gif
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.