Produktomtale: Oxford Hotgrips Permium Touring



De fleste av oss har kjent på følelesen av at fingrene blir numne og at de dovner litt bort under kjøring i lave temperaturer. Om kulde-kjøring skjer fordi en har planlagt turen dårlig eller om en bare er blitt overrasket av dårlig vær, det varierer fra person til person, men konsekvensen er de samme ... Først skikkelig neglesprett, så manglende følelse og medfølgende dårlig bevegelsesevne av fingrene.


Tekst og foto: Beate-Iren Olsen.


Det overnevnte er ikke bare ubehagelig, men det er også en tilstand som påvirker sikkerheten når en – på grunn av kulde – sliter med å håndtere clutch og brems.


I sommer var jeg på en 14-dagerstur i Norge der temperaturen periodevis ikke var særlig høy. Grunnet lite plass på min Honda CRF300 Rally så måtte jeg prioritert hardt angående hva jeg pakket i bagasjen. Dermed prioriterte jeg vanntett utstyr/bekledning, overnattingsmulighet og mat. Dermed la jeg igjen både fóret til kjøredressen og mine varmeste hansker hjemme. Dette angret jeg på mer enn en gang, da temperaturen på det kaldeste var nede i 5 grader. I løpet av den kaldeste perioden bestemte jeg meg for at jeg skulle få på varmeholker på Hondaen, og at jeg skulle ta med mer varmt tøy på fremtidige sommerturer enten de er i Norge eller ikke ...


Fin og diskret plassering av kontrollenhet.

Valget falt på Oxford Hotgrip Premium Touring fordi dette passer til min type kjøring og til min motorsykkel, og fordi den var på lager da jeg skulle ha service på Hondaen. Jeg er absolutt ikke vanskelig å ha med å gjøre når jeg ser mulighet for å justere Hondaen til å bli mer komfortabel.


Etter installering av varmeholker hadde jeg en fin tretimers testtur på vei hjem fra MC-butikken. Turen hjem ble grunnet temperatur og en del løvfall utført på asfaltert vei, hvorav noe transportetappe på motorvei og noe mer koselig på mindre småveier. Temperaturen var nede i 3 grader celcius da jeg kom hjem på kvelden, så det var deilig med varmeholker.


Fordelen med Oxford varmeholker er at de er justerbare i fem trinn. Dette gjør at det er enklere å finne riktig nivå for kjøring i alle årstider. Dersom enheten settes på 100 % effekt, blir det faktisk så varmt at det gjør litt vondt inne i håndflatene dersom en ikke har veldig tykke hansker. Denne innstillingen har jeg stort sett brukt til å få opp varmen i starten av turen, for så å justere ned på et nivå som er mer passende for vær og vind. Og ja, jeg kommer til å bruke varmeholkene på sommeren også. Dersom det regner så må jeg vurder om jeg skal bruke de vanntette hanskene med membran eller varmeholkene. Om jeg bruker vanntette membranhansker i kombinasjon med varmeholkene, så vil varmen åpne membranen i hanskene, og dermed slippe vannet inn. Men heller varm og våt enn kald på hendene.


Det er fem ulike varmenivå.

Min erfaring med å kjøre testturen hjem med nye varmeholker: Grunnet kalde omgivelse så satte jeg effekten på 100 %. Dette medførte at det ble veldig varmt i håndflatene, men fremdeles iskaldt på yttersiden av hendene. Dette var ikke komfortabelt i lengden, men fremdeles bedre enn helkaldt. For de om driver med vinterkjøring, så vil jeg dermed anbefale å sette på muffer i tillegg til varmeholker. Dette kan medføre at dere vil få en jevnere fordeling av varmen på hendene, varmeholkene kan brukes på en lavere effekt og i tillegg kan det for beskyttelse brukes tynne sommerhansker inne i muffene, så det er mulig å ha god håndtering av clutch og brems.


Enten du har en lang eller kort motorsykkelsesong, eller midt imellom, så anbefaler jeg absolutt å installere varmeholker. Ved riktig bruk så får du en komfortabel og god varme ved behov både på kortere eller lengre turer. Jeg har funnet ut at jeg aldri skal ha en motorsykkel uten varmeholker igjen. Det er vel verdt investeringen.


Montasje av varmeholker:

Jeg valgte grunnet manglende erfaring innen skruing og montering – og muligens litt latskap – å få montert varmeholker der jeg kjøpte Hondaen tidlig i vår. Men det er fullt mulig å montere på egenhånd. Det følger med montasjeanvisning i pakken, samtidig så finnes det flere filmsnutter på Youtube med instruksjoner om hvordan den monteres. Jeg hadde nok fått det til på en måte, men det hadde ikke blitt like fint utført arbeid dersom jeg skulle ha utført montasjen selv.


Pakken inneholder montasjeinstruksjon, varmeholker, kontrollenhet, brakett for kontrollenhet, ledninger, ledningsfeste og lim for feste av varmeholkene.


Teknisk informasjon:

• Fem nivåer for varme, fra 30 % til 100 %.

• Intelligent kontrollenhet.

• Passer til 22 mm styrehåndtak

• Justerbar lenge Maks 120 mm – Min 110 mm

• Vanntett design på både varmeholker og styreenhet

• Enkel installasjon

• Batteri saving mode

• Trekker mindre enn 4A

Spesialtilbud-MC-avisa.jpg

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan22.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg