Vi har testet nye Suzuki GSX-S1000 – episk moro!



Suzuki gjør forgjengeren til en statist og utfordrer de andre i super naked-segmentet med sin helt nye GSX-S1000. Den nye modellen har fått et mega-løft og skiller seg fra konkurrentene på flere områder. Ser bra ut gjør det også.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Foto: Rikke Ytteborg.


Vi har hatt store forventninger til den annonserte modellen, og MC-avisa fikk gleden av å kjøre den første sykkelen som kom til Norge – rett fra toll-lageret i Drammen. Undertegnede har kjørt sykkelen i fire dager og kommer tilbake med en fullskala test i neste nummer av MC-avisa, men først litt sladder fra testen!



Hva i alle verdens dager er det som har skjedd?

Den forrige modellen ble lansert i 2015 og senere oppgradert i 2017. Forgjengeren har fortsatt en stor tilhengerskare og er på alle måter en bra motorsykkel. Men den holdt ikke tritt med dagens teknologi og krav til førerstøtte, og den hadde noen nykker. Derfor trengte den et løft. Det har den fått, og endringene er markante og svært positive. Testføreren, som selv har vært eier av den forrige modellen, har kjørt de aller fleste konkurrentene i løpet av sommeren og hadde derfor et godt sammenligningsgrunnlag før denne testen som virkelig ble en euforisk opplevelse.


Suzuki har definitivt jobbet med lærings- og forbedringspunktene fra den forrige modellen, og alle kjente svakheter er derfor nå borte. Den nye GSX-S1000 fremstår rett og slett som en helt ny sykkel.



Testføreren har tilbakelagt nesten 1000 km på den nye modellen, og de største og mest merkbare endringene knyttes til:


• Det nye og tidsriktige designet

• Den spesielle lykten som er inspirert av militære jagerfly

• Nytt sete og sittestilling

• Effekten av en ny og lettere ramme og demperoppsett

• Nytt førerstøttesystem

• Oppgraderingen av motoren som har en mye finere gassrespons og puster bedre

• Kvikkskifter og blipper-systemet

• Bremsefordelingssystemet

• Styregeometrien og kjøreegenskapene

• Nytt instrument

• En helt ny og heftig Fun-factor


Suzuki GSX-S1000 møter selvfølgelig Euro 5-kravene, men fabrikanten har utover dette tatt mange grep som sikrer at motoren fortsatt leverer 150 hk og 108 Nm. Det er null slakk på gasshåndtaket, gassresponsen er helt perfekt, og motoren puster bedre og går mye jevnere. Lyden på originalanlegget er helt vidunderlig i hele turtallsregisteret, og alle faser av kjøringen blir derfor både komfortabel og veldig morsom. Det er skikkelig trøkk i maskinen!



Dette handler om mestring og hverdagsglede:

Nakensegmentet dreier seg primært om heftig hverdagsglede, gode kjøre- og svingegenskaper, et ønske om et sporty image, avkobling, høy effekt og gjerne opplevelse av mestring og kjøreglede. Dette segmentet domineres gjerne av yngre farts- og svingglade førere som gjerne kommer ifra R-miljøet og digger pulver-sterke maskiner med høy «fun-factor». Dette er et krevende segment å levere til, men Suzuki klarer det så til de grader med denne modellen!


GSX-S1000 behersker nemlig alt og alle faser av kjøringen og er etter min mening bedre enn mange av konkurrentene på nettopp evnen til å gjøre alt bra. Den er kanskje ikke den mest teknologisk avanserte, men sykkelen har det du trenger av førerstøtte, og brukergrensesnittet er svært enkelt og veldig brukervennlig. Jeg liker å kjøre motorsykkel og bruker iPad hjemme, men det er nå mine preferanser da!


GSX-S1000 har nå blitt så presis og kapabel at jeg er helt nødt til å fokusere på hva jeg leverer til denne maskinen som lett overgår mine ferdigheter. Jeg lar meg spesielt imponere over den utrolig lekne styregeometrien, motoren og bremsene, og ikke minst dempingen som nesten er på høyde med et touringmaskin med mye lengre dempervei. Sykkelen er så morsom å kjøre at jeg gleder meg til hver eneste tur som fortoner seg som en dag på tivoli. Den nye sittestillingen bidrar til at kjøringen blir enda mer leken, og jeg kan sende sykkelen sideveis under meg når svingene kniper mer enn forventet.


Helheten er så bra at det er litt vanskelig å finne noe som ikke er bra på denne sykkelen. Legger du på akselerasjon eller bremsing i sving fungerer den akkurat like bra, forutsigbart og presist. Sammenlignet med konkurrentene jeg har kjørt tidligere i sommer, opplever jeg GSX-S1000 som den enkleste, mest lekne og morsomste, men likevel den mest forutsigbare i dette segmentet. Jeg gjør lite feil, sykkelen skaper stor kjøreglede og gir meg lyst til å kjøre mer – hva mer kan du be om!?



Men det må da være noe å sette fingeren på?

Jada, det er det men ingen ting av stor betydning for din opplevelse av sykkelens kapasiteter. Instrumentet er litt vanskelig å lese i noen situasjoner på grunn av lysrefleksjon, designet på seterammen kunne strengt tatt vært litt mer sexy og vi mangler nok en car-play-funksjon for den yngre generasjon som digger musikk til arbeidet. Musikk- og lydstimulans er tema det forskes mye på, og vi skal se nærmere på hav forskerne sier om dette i bladutgaven.


Konklusjonen må være at nye Suzuki GSX-S1000 så absolutt svarer til forventningene mine, så blir det spennende å se hvordan markedet reagerer når syklene ankommer Norge i august.

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Rovik-MC---Web-banner-198x198pix-jul21.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg