Vi har testet nye KTM 890 Adventure R



Testsesongen er så vidt i gang. Foreløpig venter forhandlerne på modeller fra Japan, Thailand etc. men østerrikske KTMer er allerede leveringsklare, og i butikken. I helga hentet vi ut en splitter ny KTM 890 Adventure R hos CBP i Skien. Vi lasta den opp med utstyr for en liten adventure-ekspedisjon, med overnatting i det fri.


Tekst: Kyrre Hagen.

Foto: Kyrre Hagen / Tom Flateby.


Det ble tre innholdsrike kjøredager i Telemark. Vi hadde alle tenkelige værforhold, og fikk til og med testet sykkelen på snøføre, noe som kom svært overraskende på oss. Heldigvis var en del grusveier også bare, slik at vi også fikk testet den på dette underlaget.


Her er en kort video fra testhelgen:


Den nye 890-en imponerer allerede fra første stund. Motoren drar som et uvær. Fra ca. 5000 omdreininger skyter den i vei, og løfter framhjulet ganske lett fra bakken, før elektronikken tar over å setter det ned igjen. Mange lurer nok på om det er noe særlig forskjell fra den tidligere 790-en? Jeg syns forskjellen er ganske stor. Den nye motoren genererer 105 hk og 100 Nm dreiemoment, det vil si 10 hk og 12 Nm mer enn modellens forgjenger. Veivakselen har 20 % mer roterende masse, og den generelle effekten av konstruksjonen rundt kraftverket betyr en mer stabil og konsistent effekt, merkbar med lavt turtall.



Høsten 2019 kjørte jeg rundt Sardinia på en 790 Adventure. Med dette som sammenligningsgrunnlag, mener jeg draget er merkbart bedre. Motoren henter seg lettere opp fra lave turtall. Du trenger rett og slett ikke gire så mye med den nye modellen.



Om vi skal si noe om dette på en enkel måte, virker det som om den tidligere 790-en har fått en større bror, som både er sterkere, smartere og mer atletisk. For eiere av 790-modeller som ikke vurderer å bytte til 890, vil vi bare be dere la være å prøve den nye modellen. Om du allikevel prøver tror, vi det vil bli vanskelig å ikke bytte sykkel.


Full test kan du snart lese i MC-avisa.



KTM 890 ADVENTURE R – MODELLHØYDEPUNKTER:

- Ny 889cc motor med ekstra slagvolum på 90cc

- Motor med 20% flere roterende masser (Euro5)

- Mer kraft med 105 hk @ 8000 o / min

- Lagt til dreiemoment med 100 Nm @ 6500 o / min

- Forsterket clutch

- Forbedret ABS og trekkontroll

- Omarbeidet giring for raskere girskift

- Oppdatert Quickshifter+ (valgfritt)

- Ny styrbryter for Cruise Control-funksjon

- Chassisoppgraderinger med aluminiumsrør og lettere underramme

- Omarbeidede bremser foran og bak

- Nye demperinnstillinger

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg