Vi har testet Honda CB500F



I MC-avisa nr. 6-21 – som er ute nå – byr vi på en test av CB500F, Honda sin streetfighter i den mindre motorsterke enden av mellomklassen. Tross sin enkle utrusning og begrensede kapasiteter, er dette likevel en modell som byr på bøttevis med kjøreglede. Her følger et utdrag av testen.


Tekst: Anders Eidevik.

Foto: Martha Myklebust.


På EICMA-messen i Milano høsten 2012 dro Honda tre «mellomklasse-fjær» opp av hatten; nakensykkelen CB500F, eventyrsykkelen CB500X og sportssykkelen CBR500R. Den samme motoren sto i hjertet av samtlige tre nykommere, en parallelltwin på knappe 500 kubikk, og de kom alle med et lett og sportslig chassis. Trioen ble alle leveringsklare i løpet av 2013, og siden da har det rullet mang en moderne Honda 500 rundt på veinettverket. Søskenflokken ble utvidet med det trivelige sorte fåret CMX500 Rebel i 2017-sesongen. Den ble passende nok lansert på Long Beach i California høsten 2016. Honda ga CB500-modellene et solid og tidsriktig ansiktsløft i 2019, og nå har de gjort de små, men nødvendige justeringene på motoren for å imøtekomme kravene i Euro 5-reglementet.


CB500F ser ganske hissig ut fra denne vinkelen! Hovedkomponentene bak består av en prolink monodemper med justerbar forspenning og en 240 mm skive med enstemplet kaliper.


Her til lands er det F- og X-modellene som har slått best an. I løpet av de fire første månedene av 2021 er det til sammen foretatt over hundre nyregistreringer av de to modellene, nesten like mange av hver. På spørsmål om hvem den typiske CB500F-kunden er, forteller Kåre Vaskinn hos MC Oslo at modellen er særlig populær hos kvinner og førstegangskjøpende, mens X-en slå vel så godt an hos erfarne motorsyklister. Et salgsargument som MC Oslo vinner på, er at de tilbyr å senke sykkelen hele 6 cm ved å «file ned» salen samt justere ned demperne. Dette gjør CB500F super-tilgjengelig for de aller fleste.


Hondas lille parallelltwin på 471 kubikk er stjernen i denne motorsykkelpakken. Legg til smidige kjøreegenskaper, veldig god håndterbarhet og godt under 200 kg kjøreklar vekt, og du skjønner at her kan en ha det moro på landeveien!


Etter å ha kjørt diverse sideveier opp til Minnesund og startet ferden vestover langs Mjøsa mot Gjøvik, slo tanken meg: Jeg har egentlig ikke greid å utfordre sykkelen nok. Den hadde rett og slett tatt alle utfordringer på strak arm, og det liksom uten å felle en eneste svettedråpe. Jeg kunne ikke annet enn å la meg imponere, og fortsatte ferden til Gjøvik og så over til Randsfjorden og ned til Oslo igjen med den aller høyeste graden av selvtillit.


Det er ikke tvil om at Honda atter en gang har truffet spikeren på hodet med 500-kubikkerne på dagens modellprogram. CB500F overrasket meg veldig positivt, og jeg lar meg forbause over hvor mye motorsykkel og MC-glede en kan få pr. investerte krone i den nedre mellomklassen.


Takk til MC Oslo – www.mcoslo.no – for lån av sykkel!

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg