Vi har testet Harley-Davidson Pan America



I helgen som var tok vi med oss landets eneste eksemplar av Harley-Davidsons nye adventuresykkel for en skikkelig test. Har de klart å lage en adventuresykkel?


Tekst Kyrre Hagen.

Foto: Kyrre Hagen, Tom Flateby og Viggo Carlsen.


Sykkelen ble hentet på Lazy Boyz i Oslo. Vi lastet opp det som skulle til for et lite eventyr ute i det fri, med kjøring både på landevei og grusveier. Da er vel Finnskogen et ypperlig valg, med veier som inneholder det meste. Milevis med grusveier og fine asfaltveier for å komme dit. Været var som bestilt, og det ble noen flotte dager på en flott motorsykkel.



Da vi så sykkelen i virkeligheten ble vi positivt overrasket. Sykkelen har sett nokså massiv ut. Det var derfor en gledelig overraskelse å se at produsenten har klart å skape et massivt uttrykk, i Harley-stil, uten at for mye kåpedeler er hengt på. Dermed har heller ikke sykkelen blitt så topptung som man kunne frykte ut fra lanseringsbildene.



Pan America er en høyteknologisk motorsykkel som har det aller meste. Det aller mest gledelige er den 1250 kubikk store motoren som er hjertet i motorsykkelen. Denne sender sykkelen av gårde på en måte vi ikke forbinder med produsentens modeller. Sykkelen er rett og slett skikkelig sprek, og motoren drar som et uvær helt fra bunnen og opp til rødmerkingen på hele 9000 omdreininger. Dette er svært gledelig, og vi venter i spenning på hva slags andre modeller som kan komme med denne motoren i fremtiden.



Sittestillingen på Pan America er oppreist og fin, og foran deg har du en justerbar vindskjerm som kan betjenes med et pistolgrep mens du kjører. Sykkelens fire standard kjøreprogrammer justerer både gassrespons, bremser, motorbrems og antispinn, alt etter det enkelte kjøreprogram. I tillegg til dette har sykkelen kjøreprogram du kan definere selv. I sportsmodus er dette en sykkel som virkelig kan bite fra seg. Vi testet den på trange asfaltveier, og smilet kom virkelig frem inne i hjelmen. På grusveiene måtte vi justere styret noe opp, men fant fort flyten på dette underlaget også.



Utseendemessig vil vi si Harley har greid den vanskelige oppgaven med å lage en adventuresykkel som fremdeles har produsentens DNA intakt. Sykkelen besto alle oppgavene vi utsatte den for uten problemer. De som i disse dager går og venter på sine bestilte eksemplarer, bør se frem til leveringen med spenning.



Full test kommer i neste utgave av MC-avisa.

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
Duell-nett-banner-198x300-mai21.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Triumph jun21.jpg