Triumph utvider sin store modellportefølje med Tiger Sport 660



Triumph har allerede en av de aller største modellporteføljene, men fortsetter respektløst med å introdusere Tiger Sport 660 som bygger på Trident 660-plattformen.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.


Teknisk gjør Triumph veldig mye riktig med tall som forteller mye om hva vi kan forvente av sykkelen, som også ser veldig bra ut. Den tresylindrede motorpakken på 660 cc, som leverer 80 hk og 65 Nm, er pakket inn i en stålramme hvor motoren er en del av bæringen i rammekonstruksjonen. Triumph er dyktige på teknologiutvikling og reduserer vekt ved unngå at det brukes overdimensjonerte komponenter. Showa-demperne foran er derfor på riktige 41 mm foran og en Showa monoshock RSU bak, begge med en fin vandring på 150 mm, hvilket skal borge for sporty og behagelige kjøreegenskaper.



Tiger Sport 660 er relativt høyreist og slank, men med et bredt styre på 834 mm og en akselavstand på 1418 mm er nok dette en svingvillig og festlig sykkel som vil skape mye kjøreglede. Mye av kreftene tilgjengelig gjøres i mellomregisteret, og med 17 tommer store hjul foran og bak blir nok dette skikkelig lekent.



Triumph pusher teknologi-grenser hele tiden og har i dette tilfellet utviklet et nytt TFT-instrument som er enkelt, men ser bra ut. Sykkelen har selvfølgelig en oppgradert LED-belysning og kan leveres med sidevesker, toppboks, kvikkskifter og blipper. Da blir nok dette materiellet utvilsomt veldig festlig og fornøyelig!



Designet er gjennomtenkt med rene og rette linjer, og sykkelen er ikke veldig ulik Yamaha Tracer 7 som utvilsomt er en konkurrent. Prisen på 129.900 kroner er sannsynligvis veldig riktig, men det gjenstår å se om denne modellen greier å selge bedre enn Tracer 7 som av litt uforståelige årsaker ikke har solgt like godt som forventet!



Triumph Tiger Sport 660 vil nok fungere best for single pilots, men har kapasitet til å bære to, selv om vi antar at sykkelen med en våtvekt på 209 kg og 80 hk kan bli noe knapp for to personer med bagasje!


Vi merker oss at Triumph har vektlagt vedlikeholdsvennlighet og lange serviceintervaller, noe som vil holde driftskostnadene nede. Det er også positivt at utslippstallene av avgasser på 107 g/km må betraktes som lave.


Vi gleder oss til lanseringen av sykkelen og må bare konstanter at vi virkelig har god tro på denne modellen som fyller et hull i en ellers velutviklet Triumph-portefølje.

Norvegia-ShuberthC5-footer-V2.png
Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
pre-C5 (200 x 200 px).gif
HDOSLO_MC-Avisa_200x300_org.jpg
Spedd Triple RR 198x300 October.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Rovik-MC---Web-banner-198x198pix-jul21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg
Norvegia-ShuberthC5-dx-V2.png
Norvegia-ShuberthC5-sx-V2.png
Norvegia-ShuberthC5-sx-V2.png
Norvegia-ShuberthC5-dx-V2.png
Norvegia-ShuberthC5-dx-V2.png
Norvegia-ShuberthC5-sx-V2.png