Triumph oppgraderer Bonneville-serien



Triumph Bonneville, en levende legende. Gjerne mer levende enn noen gang. For 2021 har disse fantastiske klassikerne fått ytterligere oppdateringer. Først og fremst en oppgradert motor som imøtekommer tøffe Euro 5-krav.


Tekst: Oddbjørn Myklebust.


Bonneville er så mangt. Et delikat utseende og legendarisk arv, men også en motor med sin egne karakteristiske symfoni. Triumph vet å nytte interessen for retro i markedet, de har medisinen alle trenger. For 2021 kommer Bonneville i hele seks utgaver, sju hvis vi regner med Street Twin Goldline, en spesialutgave det skal produseres 1000 enheter av. La oss se på herlighetene som venter oss...



Boneville T120 og T120 Black:

Oppdatert Euro 5-motor som gir lavere utslipp og bedre respons. I tillegg hevder produsenten at de skal ha bedre kjøreegenskaper og være mer dynamiske. Vekten er redusert med 7 kg. Nye lette aluminium-hjulbaner er noe av grunnen. Tar vi en titt på bremsene, er det fortsatt Brembo, men nå med bedre spesifikasjoner. Doble skiver i front og enkel bak. For å øke kjøregleden kommer disse modellene nå med cruisekontroll som standard. Kjøremodusene; Road og Rain skal også ha fått seg en oppdatering. Føreren kan også glede seg over å se ned på ny og stilfull instrumentering. Kjennere vil også legge merke til at tankmerket, Triumph-logoen, også er ny for anledningen.



Bonneville T100:

Innstegsmodellen Bonneville T100 er et meget godt alternativ til førstegangskjøpere som foretrekker klassiske motorsykler med sjel. Dette er en enkel og lettkjørt motorsykkel med massevis av nostalgisk sjarm. Paralelltwin-motor på 900 cc. Denne kan også leveres som A2.


For 2021 har produsenten i tillegg til å oppgradere motoren til Euro 5, funnet frem 10 hestekrefter ekstra, noe som er en bragd i seg selv. Dette gir selvfølgelig bedre respons, og som om ikke det var nok. Turtallsgrensa har økt med 500 omdr. slik at man kan skvise enda mer turtall ut av motoren. Ingeniørene hos Triumph har også klart å minske vekten med 4 kilo. Ny Cartridge front, bedre Brembo bremser og nye instrumenter er også blant oppdateringene for 2021.



Street Twin og Street Twin Goldline:

Street Twin er Triumphs bestselgende klassiker. Som T100 har også Street Twin oppgradert motor som nå yter 65 hestekrefter ved 7500 omdreininger. Maks dreiemomentet er 80 Nm ved 3800 omdr. Nye støpte felger, ny og bedre sal samt en rekke nye detaljer kan også 2021 Street Twin varte opp med.


Som regel er det gode penger i spesialutgaver, noe også Triumph vet å utnytte. Street Twin Goldline er eksempel på det. Så langt vi vet er det ikke noe jubileum som skal feires eller annen bravur som skal hedres. Tydeligvis mente Triumph at det var på tide med en Limited Editon-utgave av Street Twin, «and here it comes». Visst er den lekker, sort matt med gullinjer, ja det er jo en «Goldline». Den vil bli produsert i et opplag av 1000 stk., alle med sertifikat som viser at dette er en Goldline. Dette er tross alt håndmalte saker, og skal du sikre deg en av disse, må du sikkert være kjapp på avtrekkeren.



Speedmaster:

Denne kraftige, britiske custom-klassikeren har også blitt oppdatert til å imøtekomme Euro 5-direktivet. Resultatet er selvfølgelig mindre utslipp, samtidig hevder produsenten at effektresponsen er forbedret. 78 hestekrefter ved 6100 omdr. og 106 Nm ved 4000 omdr. Sal for fører og passasjer er ny og skal forbedre trivselen ombord. Større og kraftigere 47 mm gaffel fra Showa sørger for at fronten blir enda mer monumental. Speedmaster er designet for cruising og tåler lange turer. En velprøvd og forbedret kjørergonomi sørger for dette. I tillegg kan fører hvile øynene på fine instrumenter. Bremser, demping, kjøreegenskaper og motorrespons er oppgradert. Med andre ord, en cruiser som kan skryte av tekniske spesifikasjoner av høy klasse.



Bonneville Bobber:

Triumphs Bonneville Bobber fikk mye oppmerksomhet da den entret markedet i 2016. Året etter kom Bobber Black, som navnet tilsier, en helsvart utgave hvor både motor, eksosanlegg og en rekke komponenter var lakkert sort. Som følge av oppdateringen av Bonneville-familien har også Bobber vært innom designkontoret. Dette har resultert i ny og større bensintank. Kraftigere 47 mm gaffel med Cartridge-demping. Nytt og enda feitere framdekk bidrar ytterligere til Bobberens mektige, men enkle uttrykk. LED-lykta i front er ny, og skal man ut og cruise er det fordel med cruisekontroll. Cruisekontrollen betjenes nå med en enkelt bryter og er et svært hendig verktøy når milene blir mange. Vi nevner også ABS med justerbar tractionkontroll, Torque assist clutch, startsperre og LED-belysning. Selvfølgelig har Bobber også fått den oppdaterte Euro 5-motoren som ifølge produsenten sørger for bedre respons, mer effektivitet og mindre utslipp.


Triumphs legendariske Bonneville-serie er med andre ord fornyet over hele linjen og er klare for årene som kommer. En levende legende med en fortsatt lysende fremtid.


Den første Triumph Bonneville ble lansert allerede i 1959. Det var en parallelltwin på 650 cc. Navnet fikk den fra saltsjøen utenfor Utah hvor dristige personligheter med racinglopper i blodet har jaktet fartsrekorder.

Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Desmodromene-nettbanner-apr22_2.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Quad lock.png
Halvarssons_Mcavis_198x198px.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD Banner-mca-mar22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg