Trendy og bærekraftig – Honda sin nye «mega-scooter» Forza 750



Hos MC Oslo står det nå en versjon av den helt nye mega-scooteren til Honda, Forza 750. Scooteren, som er lakkert i en nydelig matt «jeans blue metalic» farge, er rett og slett så sexy at den vil få de råeste av hardcore-førerne til å heve på øyenbryna. Og leser du igjennom de tekniske spesifikasjonene, forstår du kjapt at dette er noe heeeeel annet enn en vanlig scooter!


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Foto: Honda/Isdahl.


Folk her hjemme har ennå ikke helt fått øynene opp for dette spennende segmentet som vokser raskt. Urban mobility dukket opp som begrep rundt 2013 og er pr. definisjon relatert til bærekraft og smarte måter å reise rundt på. Bil- og MC-bransjen var relativt kjapt på og har utviklet konsepter og modeller som skal dekke folks behov for å forlytte seg på en smart, trendy og energieffektiv måte, og alle typer tohjulinger er selvfølgelig en definert del av urban mobility begrepet, også scooteren.



Innenfor scootersegmentet er mega-scooteren ikke helt ny, men teknologien har utviklet seg mye de senere årene. Vi nordmenn har vel egentlig ikke helt hengt med på lasset ettersom våre reise- og forflytningsvaner ikke nødvendigvis har endret seg like mye som i andre land og byer. Vi ligger gjerne 5–10 år etter Sør-Europa og ser først nå at bærekraft har blitt en del av den politiske agendaen og beslutningsprosessen.



Mega-scooteren må ikke forveksles med den tradisjonelle scooter slik vi kjenner den. Den nye generasjonen har blitt noe helt annet, designet er videreutviklet, de er kule og de et teknisk kapable og fullt på høyde med en hvilken som helst annen motorsykkel. Men mega-scooteren tilbyr noe mer – nemlig en høyere grad av komfort, praktiske løsninger for fører og last og ikke minst værbeskyttelse. En scooter er ikke lenger rund og uformelig, men har snarere blitt smekre og sensuelle i formspråket. Ja, de er rett og slett så kule og trendy at vi veldig gjerne identifisere oss med nettopp dette imaget. Når de som Forza 750 har blitt så kapable som de er på ytelse, ja da blir de også foretrukket og ettertraktet.



Hva er spesielt med Forza 750?

Det nye ved Honda sin nye mega-scooter ligger i designet og de tekniske dataene. Forza 750 bygger på suksessen NC750 S og X, og når vi studerer spesifikasjonene, finner vi at Forza faktisk har et helt ordinært 17-tommers forhjul og et 15 tommer stort bakhjul som begge er bekledd med intet mindre enn Diablo Rosso dekk. De tradisjonelle og små scooterhjulene er borte. Honda har altså satt opp Forza 750 med størrelser som vi normalt finner på motorsykler, det er kult og nytt.



Motoren som her sitter i sentrert er den samme som crossplane-motoren som brukes på NC750-modellene, og den leverer 59 hk og hele 69 Nm med en DCT-girkasse som fungerer svært godt og til og med er morsom å kjøre. Plasseringen av motoren gir selvfølgelig en helt annen og bedre balansering av scooteren, noe som er svært positivt for kjøreegenskapene. Du får tre kjøremodus (street, sport og rain), 41 mm oppned-dempere fra Showa og gode bremser fra Nissin som sitter på to 310 mm skiver foran. Dempervandringen foran og bak er på 120 mm som på en vanlig motorsykkel.



På elektronikksiden skilter Forza 750 med nøkkelløst system og en flott 5-tommers TFT-skjerm som styrer grensesnittet mellom fører og sykkelen. Alt montert på en stivrør-ramme og en helt ny og kraftig svingarm i aluminium som sikrer gode kjøreegenskaper og fun-factor. Forza 750 har kjededrift og kan utstyres med mye «goodies» fra delekatalogen.



Trenger du mere lasteplass enn de 22 literne du har under setet, kan du få sidevesker og toppboks til de lengere turene som du faktisk kan kjøre med dette råskinnet av en scooter. Med en sprek styrevinkel og en akselavstand på hele 1580 mm leverer nok Forza 750 kjøreegenskaper og komfort som en morsom, sportslig og komfortabel cruiser.


I mai skal vi teste mega-scooteren på Rudskogen, og vi tror faktisk at vi kan kjøre 2:30-runder med Forza 750!


Dette er heftig, det er trendy og det er råkult! Du kan kjøre i dress til kontoret, dra på langtur eller shoppe på vei hjem fra jobb. Forza 750 er selvfølgelig Euro 5-godkjent og legitimerer derav også et bærekraftig og tidsriktig valg av transportmiddel. Her får du i bøtter og spann, poser og sekker for ca. 146.000 kroner. Vi gleder oss til å teste den.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
Ducati feb21.jpg
CBP_198x198_jan21.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Ducati feb21.jpg
CBP_198x198_jan21.gif
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.