To gode historier om dårlig service


Min MZ ES125 med kåpe slik den så ut før vi begge hilste på en stolpe på Adamsstuen i Oslo.

Tekst og foto: Jarl Hole


Historie 1

Min gode venn Arne Paulsen hevder hardnakket at han aldri har møtt en drittsekk i motorsykkelmiljøet. Jeg har møtt flere, og det er spesielt en karakter jeg husker svært godt. Han var mekaniker på et verksted i Oslo. Jeg og MZ-en min hadde vært så uheldig å stifte nærkontakt med en stolpe på Adamstuen. Stolpen var like hel, og det var heldigvis jeg også. Sykkelen derimot så ikke lekker ut og måtte på et lengre verkstedopphold. Da sykkelen kom ut derfra, manglet kåpa som jeg var så glad i og hadde hatt stor så nytte av når det var dårlig vær.


Ny kåpe greide jeg etter en stund å skaffe til veie, og verkstedet skulle montere den, i alle fall sa de at de skulle gjøre det. Det gikk dårlig! Mekanikeren var mannevond og ville simpelthen ikke utføre jobben. I stedet kastet han til meg en skrutrekker og en skiftenøkkel med beskjed om at jeg kunne gjøre det selv. Det var trangt å komme til, og jeg ba tynt om litt hjelp. Da satt mekanikeren inn nådestøtet. «Få se på hennarinne a», freste han (For ordens skyld betyr det: Få se på hendene dine). «Det var det jeg tenkte, kontorist og vestkantgutt, faen meg aldri tatt i en skrutrekker», avsluttet han tydelig opphisset. Jeg skjønte at slaget var tapt og trakk meg tilbake med uforrettet sak.


Dagen etterpå fikk jeg Kulelynet, som den gangen gikk på mekanikerlinja på Oslo yrkesskole, og for anledningen hadde synlig møkk under neglene, til å stikke ned og få jobben gjort. Han kom tilbake etter et par timer med sykkelen og kåpa pent montert. Han hadde til og med fått litt hjelp. Mekanikeren lever i beste velgående den dag i dag. Jeg skal ikke glede leserne med navnet, selv om det er usedvanlig fristende.


Samme MZ etter at den var reparert og utstyrt med ny kåpe. Kulelynet måtte trå til og få kåpa montert etter at mekanikeren ikke ville hjelpe artikkelforfatteren, da han mente jeg var kontorist og vestkantgutt.

Historie 2

Faren min arbeidet for NSB hele livet og hadde sin arbeidsplass i det som ble kalt Hovedstyret som var lokalisert til Storgata 33 i Oslo. Hovedstyret var NSBs administrative hovedkvarter og var en institusjon som de fleste jernbanefolk hadde sterke meninger om.


Fransk er det internasjonale jernbanespråket, og faren min, som var språksterk, hadde fransk som sitt favorittspråk. På slutten av 70-tallet fikk han permisjon og et 3-måneders stipend av NSB for å studere fransk ved universitetet i byen Besancon (utales Besanså). Som god jernbanemann skulle han selvsagt reise til Frankrike og Besancon med jernbane. Når man skal bo og studere 3 måneder i utlandet, har man selvsagt med seg en del bagasje. Faren min hadde pakket to store kofferter som han planla å sende som reisegods dagen før han selv skulle reise. Dette var den gang det fremdeles var mulig å sende reisegods med tog og Oslo Ø. var utrustet med en reisegodsekspedisjon på den siden av stasjonen som vendte mot sjøen. Her var det et lysende hvitt skilt, som med store sorte blokkbokstaver forkynte for all verden at her skulle man innlevere sitt reisegods.


Da dagen opprant lastet vi koffertene inn i familiens VW boble og satt kurs mot Oslo Ø. og

reisegodsekspedisjonen. Her var det «Marve Fleksnes» som var godsekspeditør og høvding, og han regjerte med myndig hånd og kraftig røst. Han var iført en godt innkjørt lagerfrakk holdt sammen av noen slitne knapper og et stramt belte over øvre del av brystkassa. På hodet hadde han en utvasket sort skyggelue uten striper eller andre distinksjoner. Vel inne på godsekspedisjonen utspant følgende samtale seg:


«God kveld, jeg skulle gjerne ha ekspedert disse koffertene til Frankrike, jeg, nærmere bestemt til Besancon via Dijon», sa faren min.


«Bessansjåå via dissjåå, jeg har faen meg aldri hørt på makan, jeg? Hva faen er det du står der og babler om a mann? Kan du for helvete ikke dra til Trøgstad, du som alle de andre idiotene som detter inn døra her?», repliserte godsekspeditøren


Slik så et norsk tog ut den gangen det var mulig å sende reisegods med det, selv om godsekspeditøren på Oslo Ø. mente at de fleste idiotene som var innom dro til Trøgstad og ikke Frankrike.

Dette hadde vært mer enn nok for de fleste, men faren min la bånd på seg av hensyn til at det var en kollega han snakket med og at vedkommende kanskje hadde en helt usedvanlig dårlig dag.


«Nei, som sagt, min gode mann, jeg skal ikke til Trøgstad, men til Frankrike, nærmere bestemt Besancon, og du må ekspedere koffertene via Dijon for at de skal komme frem.»


Ekspeditøren forblir taus, men skuler olmt opp på faren min, som skjønner at ekspeditøren må hjelpes litt på vei for at det ikke skal skjære seg fullstendig. Faren min tar frem visittkortet sitt fra Hovedstyret, legger det på disken foran ekspeditøren, og peker diskret på det og sier:


«Som du ser av visittkortet mitt, er vi kollegaer vi to, og jeg skal ut på tjenestereise, så du kunne kanskje legge deg litt i selene for å få ekspedert disse koffertene til Frankrike?»


Ekspeditøren saumfarer visittkortet, titter opp på faren min flere ganger og rister oppgitt på hodet og sier: «Det er faen meg det jeg bestandig har sagt, det er ikke annet enn spetakkel med dere i Storgata 33»


«Jammen da er vi jo enige. Så da regner jeg med at du får reisegodset mitt frem til Besancon via Dijon uten ytterligere forsinkelser og tøv. Takk for hjelpen!», repliserer faren min og vi går ut av lokalet.


Det hører med til historien at koffertene kom trygt frem til Besancon via Dijon dagen etter at faren min satt sine ben på fransk jord. Det var ikke så vanskelig som ekspeditøren hadde gitt utrykk for. Han hadde imidlertid klint på så mye av det tjæreliknende stoffet som ble brukt for å feste datidens merkelapper, at koffertene bare kunne kastes da faren min kom hjem.

Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Sena hjelmer.png
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD-Banner-mca-jun22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg