Test av nye Honda NT1100 på spanske veier



Etter halvannet år uten tester i utlandet, er det deilig å entre solfylte Spania i midten av november. Det å få kunne være med å få førsteinntrykket av en ny motorsykkel, før hele verden har omtalt den, er et privilegium som jeg setter pris på. Vi er i Tarragona litt vest for Barcelona for å teste den nyeste tursykkelen til Honda; NT1100.


Tekst: Kyrre Hagen. Foto Honda.



På pressebrifingen får vi sett den nye sykkelen, med sine klassiske touring-linjer, på nært hold for første gang. Honda hevder selv at de med denne modellen fyller et tomrom mellom tradisjonelle eventyrsykler og touringsykler. Dette er sykkelen for de som ønsker det beste fra begge verdenene. Sykkelen baserer seg på den potente eventyrsykkelen Africa Twin, men har hentet mange komponenter fra gatesykkel-verdenen. På denne måten har de skapt en sykkel for førere som ønsker ytelse, håndtering, lang rekkevidde og moderne teknologi, men ikke nødvendigvis imaget eller de fysiske dimensjonene til en adventuresykkel.


Se video fra testen her:


Africa Twin DNA

Å utvikle en ny motor koster penger. Det er derfor ikke helt uventet at Hondas store parallelltwin fra Africa Twin nå får søsken. Tidligere i år ble CMX1100 lansert, og nå er det altså på tide å sette motoren i en touringvariant. Også selve ramma fra Africa Twin er gjenbrukt i NT1100. Det er nesten ufattelig når modellene er så ulike hverandre som de er.



Den nye modellen har 17 tommers hjul både foran og bak. 120/70-17 foran og 180/55-17 bak. I tillegg er fjæringsveien redusert til 150 mm vandring for å passe et mer sportslig bruksområde på asfaltveier. Baksvingen er ny, og den er noe kortere enn på Africa Twin. Dette betyr ca. 40 mm redusert hjulavstand i forhold til «storebror». Endringene gir sykkelen en helt annen kjøregeometri, mens den behagelige sittestillingen altså er beholdt.



Eksemplarene vi tester er alle utstyrt med DCT-girkasser. Det er tydelig at Honda mener dette er det optimalt på en sykkel som dette. Veiene ligger som spagetti over det kuperte landskapet. Jeg har valgt sport 3, og DCT-kassa er på sitt mest sportslige. I dette tempoet må jeg likevel girer ned med knappene inn mot svingene, da bremser den momentsterke motoren sykkelen akkurat passe. Sittestillingen er behagelig og motoren har krefter i massevis, akkurat der du trenger dem. Dette er herlig…



Hondas NT 1100 skiller seg på mange måter fra andre touringsykler. Den herlige grove tosylindrede motoren har masse kraft og motorbrems på turtallsområdene du bruker. Hva jeg mener om den kan du lese i neste utgave av MC-avisa, men allerede nå kan jeg røpe at jeg liker den.



Spesifikasjoner:

Pris: Med DCT fra ca. 225.000,- Priser hentet på Finn.

Fargealternativer: Sort, hvit og i en grå matt.


MOTOR:

Motortype: Væskekjølt 4-takts, 8-ventils parallel twin

Kubikk: 1084

Effekt: (HK) 102 ved 7500 omdreininger

Moment: 104 Nm 6250 rpm

CO2 g/km: 116/110

Forbruk l/mil: 0,5

Boring: 92 mm

Slaglengde: 81,5 mm

Girkasse: Manuell/DCT

Antall gir: 6



MÅL/VEKT:

Sittehøyde: 82 cm

Bensintank: 20,4 liter (over 400 km rekkevidde)

Bakkeklaring: 175 mm

Høyde: 1360 mm

Lengde: 2240 mm

Kjøreklar vekt: 238/248 kg

Hjulavstand: 1535 mm

Bredde: 865 mm



ANNET:

Bremser framme: 310 mm dobbel, flytende skive. ABS

Bremser bak: 256 mm skive med 1-stemplet kaliper. ABS

Demping framme: Showa 43 mm opp-ned-gaffel (justerbar kompresjon og retur), 150 mm slaglengde

Demping bak: Monoblokk i aluminium, svingarm Pro-Link bakfjæring, justerbar forspenning, 150 mm slaglengde

Dekk framme: 120/70R17 M/C

Dekk bak: 180/55R17 M/C


PS: Utførlig test kommer i Norsk MC-Katalog 2022/MC-avisa nr. 1-22 som kommer ut til våre abonnenter ca. 20. desember.

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg