Test av KTM 690 Enduro R 2021 – Den oransje krutt-tønna



I førstkommende nummer av MC-avisa (nr. 10-21) har vi testet KTM 690 Enduro R, som på mange måter er i særklasse blant grussykler. Mange som får sansen for kjøring på grus blir snart lei av de store tunge adventuresyklene. En lettere motorsykkel er så mye morsommere og så mye mer letthåndterlig. Denne KTM/en er på en måte et kompromiss mellom to segmenter, enduro og adventure.


Tekst: Kyrre Hagen.

Foto: Kyrre Hagen / Tom Flateby.


2021 oppdateringer:

For 2021-sesongen er 690 Enduro R oppdatert med forbedrede kjøremodusfunksjoner. Det har også kommet et nytt digitalt display med indikatorlys for turtall og valg av gir. Sykkelen har også fått nye farger og ny grafikk, hentet fra EXC Enduro-serien med oransje og grå paneler.



Motoren i 2021-modellen er nå godkjent for Euro 5. Til tross for dette har sykkelen nå det høyeste effekt/vekt-forholdet noensinne, med hele 0,5052 hk/kg. Fra den første modellen i 2008 med 63 hk og 65 Nm, har sykkelen nå 74 hk og hele 73,5 Nm. Tørrvekten har imidlertid gått opp fra 139 til 146 kg.



Sykkelen har gode demperkomponenter som kan ta deg gjennom krevende terreng. Her har du hele 250 mm fjæringsvandring både foran og bak. Vi testet sykkelen hovedsakelig på veier, men tok den også ut på ødelagt gjengrodde grus og skogsbilveier. Sykkelen tok ujevnhetene fint, og ga oss stor tillit på dette underlaget.



Få sykler er like morsomme å kjøre som KTM 690. Sykkelen er lett og drar som et uvær. På vanlig landevei kan førere av raske sportssykler bli overasket av å bli frakjørt av den lille «crosseren». Denne KTM-en klarer også svært tøft terreng. Fjærer og demperkomponenter er svært gode. Vi liker også veldig godt endringene som har kommet på motoren. Den virker rett og slett en god del sterkere. I tillegg vibrerer sykkelen mindre. Nyer farger og grafikk gjør sykkelen enda kulere. Har du blitt hekta på gruskjøring er KTM 690 Enduro R det ultimate leketøyet. Vi bare smilte fra øre til øre etter den lille, men morsomme prøveturen. Les hele testen i neste utgave av MC-avisa (nr. 10-21, som ankommer våre abonnenter i disse dager, red.anm.).



Spesifikasjoner:


Pris: Kr 136.500,-


MOTOR:

Ensylindret vannkjølt firetakts motor på 692,7 ccm.

Dreiemoment: 73.5 Nm

Gir: 6 gir

Effekt: 74 hk

Elektrisk starter

Slaglengde/boring: 80 mm / 105 mm

Kløtsj: Hydraulisk APTC(TM) slipper clutch

Utslipp CO2: 99 g/km

Bensinforbruk: 4,3 l/100 km


CHASSIS:

Tankvolum: 13.5 l

ABS: Bosch 9.1 MP (inkl. sving-ABS og offroad mode)

Bremser foran: Brembo dobbel stemplede flytende caliper. Skive diameter 300 mm

Bremse bak: Enkel stemplet flytende caliper. Skive diameter 240 mm

Overføring: Kjede X-Ring 5/8 x 1/4"

Tørrvekt: 146 kg

Ramme: Chrome-molyden gitter ramme

Dempere foran: WP XPLOR-USD, Ø 48 mm. 250 mm vandring

Bakkeklaring: 269 mm

Dempere bak: WP XPLOR. 250 mm vandring

Setehøyde: 929 mm

Styrevinkel: 62 grader

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg