Hvorfor digger du din egen motorsykkel? Terje Rennemo og Honda CRF250



MC-avisa vil gjennom sommeren møte mange førere langs veien, og vi skal bruke disse anledningene til å lære litt mer om førernes preferanser og hvorfor de har valgt å kjøre det de gjør.


Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.


For noen dager siden kom jeg i snakk med Terje Rennemo på Vinterbro, og det var virkelig et herlig møte. Terje kjører motorsykkel hele året og eier massevis av motorsykler. For anledningen kjørte han en Honda CRF250, og denne har han brukt gjennom hele vinteren. Disse vinterførerne er unektelig spesielle og på ingen måte lettskremte. De er ofte svært erfarne og klager aldri, de takler rett og slett det aller meste!


Terje har sin helt egen og private MC klubb, omtalt som «Lonely Star MC», og Terje har førøvrig en egen «sponsoravtale» med kona som ga ham Hondaen i 60-årsgave. Som seg hør og er derfor sykkelen merket med tallet 60 i henhold til sponsoravtalen.



Terje som er en ihuga treff-dude kan utvilsomt fryktelig mye om motorsykkel, og han deler villig gode råd om bruk av Lanolin olje eller oljefilm for å beskytte sykkelen mot rust gjennom vinteren.


Terjes sykkel er virkelig satt opp for touring og vinterkjøring, og her finner vi en blant annet en transportkasse fra en gammel Volvo som er brukt som sideveske, et behagelig saueskinns sete og varmeholker i neopren. Oppe i sidevesken finner vi det aller nødvendigste treffutstyret som primus, gass og kokesaker.



Hva er det som er så bra med CRF250 da?

Terje kjører også Triumph Tiger 1200, BMW GS 800 og en Norton 650 SS, og han er veldig tydelig på hva det er han liker ved CRF-en. Hondaen er først og fremst en ypperlig grus- og terrengmaskin. Terjes sykkel er hevet og har en ny og kraftigere demper bak som bærer sin eier på 196 cm og 120 kilo svært godt. Terje fremhever at sykkelen er lett, slank, driftssikker og ikke veldig kostbar i anskaffelse. Grunnen til at Terje kjøpte CRF-en var nettopp at den skulle brukes til vinterkjøring, og da er det også bra at pris på reservedeler og service er lave. I tillegg til dette har den lange serviceintervaller, og det er også bra.


Terje forteller at sykkelen har en begrensing på 90–100 km/t på motorvei, kjører du fortere enn det begynner den gjerne å wobble litt, men det kan komme av at sykkelen er hevet, tilføyer han. Men til gjengjeld er sykkelen helt enestående i terrenget, og det er jo det den er designet for.


Vi takker for praten med vinterfører Terje.

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
NewMon_NOR_198x198 2.jpg
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
NewMon_NOR_198x198 2.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.