Royal Enfield slår til med Meteor 350



Royal Enfield lanserer nå den helt nye Meteor 350, en helt ny cruiser med nyutviklet motor og ramme. Den indiske produsenten viser at de fortsatt ønsker å være til stede på det europeiske markedet, i og med at de nå kommer med ny motor som tilfredsstiller Euro 5-kravene.


Tekst: Oddbjørn Myklebust.

Foto: Royal Enfield.


Dette er en ensylindret motor med én inntaksventil og én for eksos. De har også satt inn en velfungerende ballanseaksling for å dempe vibrasjoner. Indisk presse, som har testet den nye Meteor 350, forsikrer at den leverer både den ekte Royal Enfield-følelsen og ikke minst den karakteristiske lyden. Meteor 350 er resultatet av designsamarbeid mellom Royal Enfields tekniske sentre, Bruntingthorpe i England og Chennai i India.


Fargeskjemaene til "Fireball"-utgaven.


Motoren er på 349 cc, og effektmessig leverer den 20 hk ved 6100 omdr. Tekniske data viser at dreiemomentet skal være 27 Nm ved 4000 omdreininger i minuttet. Rammen er en enkel stålrørskonstruksjon. I front står en 41 mm gaffel ved 130 mm vandring. Bak står det to dempere hvor man kan justere forspenning i seks nivåer. Kjøreklar veier Meteor 191 kilo, og bensintanken rommer 15 liter.


Fargeskjemaene til "Supernova"-utgaven.


Den indiske produsenten begynner virkelig å ta for seg av ny moderne teknologi. Meteor kommer med et navigasjonssystem som har fått navnet Royal Enfield Tripper som standard. Dette er et «turn by turn»-system som aktiveres gjennom mobil og Google Maps. Et display viser da hvor du skal kjøre, sving for sving.


Meteor 350 er tilgjengelig i syv fargevarianter under tre forskjellige utgaver; Fireball, Stellar og Supernova. Her er det forskjell i farger og styling. Den enkleste, Fireball vil etter det vi har fått vite, koste ca. kr 55.000, slik prisene er i dag. Med reduksjon i avgifter, som det nå snakkes om, vil den bli enda rimeligere.


Fargeskjemaene til "Stellar"-utgaven.


Produsenten har allerede klart mye tilbehør til disse modellene, slik at eiere kan sette sitt personlige preg på sykkelen. Som de tekniske dataene tilsier, kan Meteor selvsagt kjøres på A2-sertifikat.


Meteor 350 er altså nyeste medlem i Royal Enfield-familien, som fra før består av 650-modellene Interceptor og Continental GT og Himalayan 411. 500-kubikkerne Bullet og Classic er faset ut fra det europeiske markedet.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.