Produkttest: Variphone ørepropper – Lytt til prioriteringene dine!



Jeg har aldri forstått motorsyklisters prioriteringer fullt ut. De kjøper gjerne hjelm til sju tusen, dress til ti tusen, støvler til tre tusen og hansker til to tusen kroner. Noen kjøper i tillegg oppblåsbar vest, ryggskinner og brynjeliknende plagg til flere tusenlapper. Argumentene for dette er de aller beste: Sikkerheten!


Tekst og foto: Tore Huseby.


Men når det gjelder å ta vare på noe så viktig som hørselen, holder det rikelig med et sett skumgummipropper til et par tiere. Forstå det den som kan.


Hva er problemet?

Mange ikke-motorsyklister tror at det er motorlyden som plager oss på to hjul. Det er det jo ikke. Det er vindstøy og turbulensstøy. Som underlig nok ofte er verre på sykler med vindskjerm, enn på nakensykler. Den kommer lett opp i konsert-, jetfly- og industrihallnivå, og vi merker det ikke før det er for seint… Og la det være sagt at denne skribent ikke er bedre enn andre. Tvert imot. Det gikk tretti år før jeg begynte med hørselvern på motorsykkel, og da var det altfor sent, med den følge at man i arbeidslivet måtte ha høreapparater for å høre hva som ble sagt på jobben.


Løsningen:

I årenes løp har jeg testet mange ulike løsninger. Fra tierpropper til formstøpte saker til flere tusen kroner, der man kan lytte til musikk eller telefon mens man kjører. Og dette er hva jeg har lært: Formstøpte propper er det eneste som duger! Jeg er en motorsyklist som liker å kjøre fra sola står opp til den går ned, og da orker man ikke ha noe annet enn perfekt tilpassede saker i ørene. Det er dessuten et sterkt undervurdert fenomen at mye støy på motorsykkel også gjør at du blir mye fortere sliten, slik at kjøringen din på slutten av dagen blir bare sånn passe. Og det er ikke bra.


Erfaringer:

Det er problemer med nesten alle slags løsninger når det gjelder å beskytte hørselen. Ledningene kan være for tynne slik at de lett ryker. Proppene kan være vanskelig å rengjøre uten å ødelegge høyttalerne i dem. Det kan være vanskelig å se hvilken propp som skal i hvilket øre. Noen propper blir usynlige når man mister en av dem på bakken. Ledningen kan være så lang at den flagrer i fartsvinden. Ja, mulighetene er mange – min kollega klarte faktisk å sette høyre propp i venstre øre, og i tillegg oppned. Han hadde vondt i dagevis inntil jeg oppklarte mysteriet for ham.


Det aller verste for de fleste av oss er likevel at slike propper må være lett fuktet før man setter dem inn, slik at de lett glir på plass. Vi hardbarkede bruker bare litt spytt, mens andre gjerne vil bruke vaselin eller annet glidemiddel for denne operasjonen.


Høvik Hørsel og Variphone:

På en Norge rundt-reise i sommer fikk jeg muligheten til å teste et nytt produkt, nemlig Variphone ørepropper fra det norske firmaet «Høvik Hørsel.» Turen var på åtte tusen kilometer, og i all slags vær. Det var to ulike propper. Det ene settet var uten muligheter for å koble til lyd, mens det andre hadde innmontert høyttalere som kunne kobles til en lydkilde med en minijack-plugg.


Propper uten lyd, med støyfilter.

Proppene uten lyd:

Proppene er store, myke og i orange farge, som kan velges. Man mister dem derfor ikke om de faller på bakken. Å sette dem i øret krever litt trening, man må liksom skru dem inn en kvart tørn, men da sitter de også helt perfekt. I proppene sitter det støyfiltre som du kan velge «styrken» på, det vil si at du kan velge dempingsgrad. Med disse fant jeg stillheten i hjelmen.


Propper med lyd og kort ledning.

Proppene med lyd:

Dette ble raskt favoritten på turen. Som det første settet var dette myke propper, i sterk orange farge. Lyden var suveren, dempingen var like god som på proppene uten lyd, og løsningen med kort ledning gjorde at det ikke ble noen kabelblafring. Jeg måtte riktignok ha mobilen i brystlomma for at ledningen skulle rekke fram, men det var uproblematisk.


Imidlertid kan det jo hende at man vil koble til for eksempel en GPS på styret, og da kan Høvik Hørsel levere ledning opptil 1,4 meters lengde og med både rette og vinklede kontakter av ulike typer, altså ikke bare minijack.


Det som jeg fant mest gledelig var at øreproppene kunne løsnes fra ledningene, slik at rengjøring av proppene gikk som en lek. Det er ikke til å komme fra at det jo blir noe ørevoks på utstyret etter hvert, og å ikke kunne vaske proppene skikkelig uten å ødelegge dem, ville vært frustrerende. At man dessuten kan få tilsendt et nytt kabel/høyttalersett som man kan sette rett i proppene uten å sende dem inn, er også svært praktisk.


Etuiene for proppene inneholder renseverktøy.

Konklusjon:

Du trenger hørselen din. Og kjører du motorsykkel må du gjøre noe for å passe på den. Min sterke anbefaling er at du kontakter et firma som tilbyr tilpasset beskyttelse for akkurat dine ører. De vil også kunne fortelle deg hvor du må dra for å lage avstøpninger av dine øreganger der du bor.


Send så avstøpningen eller en digital versjon av denne til for eksempel Høvik Hørsel, så vil du etter et par–tre uker ha et vern mot døvhet som du kan ha glede av i mange år. Avstøpningen garanteres i tre år, etter dette vil du bli anbefalt å ta en ny avstøpning om du bestiller et nytt sett.


Dette er fordi at vi forandrer oss gjennom livet. Men tar du vare på proppene dine slik bruksanvisningen tilsier, vil du kunne ha dem i mange, mange år.


Bruk høsten til å forberede 2022-sesongen. Begynn med å bestille et skikkelig hørselvern, og jeg garanterer at det vil du takke deg selv for, i årevis!


Nettsted: www.hovikhorsel.no

Spesialtilbud-MC-avisa.jpg

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan22.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg