Produktnytt: Michelin Road 6 / Road 6 GT



Pressemelding, Michelin.


  • Forbedret veigrep på vått underlag* og lengre levetid** sammenlignet med MICHELIN Road 5.

  • Ytelsen er forbedret gjennom et nytt mønsterdesign, utvikling av råmaterialer og optimalisert dekkarkitektur.


Som det siste dekket i en lang rekke av ledende sportsdekk for touring, lanseres nå MICHELIN Road 6 serien. Den er designet for å tilby førere av touring, stisykler, sportssykler og GT-motorsykler optimal ytelse når det gjelder grep på vått underlag, lang levetid, komfort og håndtering.


I tillegg til MICHELIN Road 6 standarddekkene, som nå er tilgjengelige i dimensjoner for store stisykler, lanseres også MICHELIN Road 6 GT-dekket, som er designet for grand touring kjøretøy.


Ved hjelp av teknologi utviklet i Michelins FoU-senter har det nye MICHELIN Road 6-dekket 15 prosent bedre våtgrep*, og 10 prosent økt levetid **, sammenlignet med forgjengeren MICHELIN Road 5.


Disse forbedringene på ytelse er oppnådd gjennom et nytt slitebanedesign, utvikling av råmaterialer og en optimalisert dekkarkitektur.



Mønsterdesign:

  • Mønsteret er optimalisert for å være så åpent som mulig og forholdet mellom spor og gummi er på hele 14 prosent, noe som gir høye grepsnivåer på både vått og tørt underlag. Dette forholdet endres ikke ved svinger.

  • MICHELIN Water EverGrip-teknologi er en patentert seipe-teknologi (lameller kuttet i dekket) utviklet av Michelin for å gi bedre grep og selvtillit til sjåføren på vått underlag. Dekkets evne til å lede vann forblir høy på grunn av at seipene utvider seg når de slites, og dekket beholder sin evne til å lede vann.

  • Nye bane- og seipevinkler med lengre kanter for mer effektivt å kunne skjære gjennom vannoverflaten og gripe veibanen.


Råmateriale:

  • En gummiblanding av hundre prosent silika med MICHELIN Silica Technology øker grepet under kjøligere forhold og på fuktige veier, uten at det går på bekostning av dekkets levetid.

  • MICHELIN 2CT + (2 Compound Technology), foran og bak, gjør at ulike deler av slitebanen er optimert for ulike egenskaper. Et nedre lag med slitebanegummi opprettholder stivheten under svinger, mens det mykere øvre laget i direkte kontakt med veien gir meget godt grep og lang levetid, i tørre og våte forhold.


Arkitektur:

  • MICHELIN Radial X Evo-teknologi – Michelins kjente oppfinnelse, radialdekket, med sin 90 graders vinklede ledning, sikrer en stor kontaktflate mot veibanen som gir høye grepsnivåer både i rett linje og i skarpe vinkler. Sideveggene til den nye generasjonen Radial X Evo-dekk gir enda mer fleksibilitet og komfort ved å absorbere veideformasjoner og ved høye hastigheter forblir dekket stabilt, noe som gjør det godt egnet for motorsykler med høy kraft. Den generelle effekten av denne teknologien er at dekkets håndtering og respons er optimalisert for å gi kjøreglede og nytelse uten at det går på bekostning av sikkerheten.

  • MICHELIN Aramid Shield-teknologien skaper en tett og stiv dekkstruktur som bidrar til å gi utmerket tilbakemelding og håndtering. Laget av Aramid som motstår sentrifugalkrefter ved høy hastighet, reduserer vekten og gir utmerket stabilitet.



Eksklusiv dekkside:

Med tanke på at de fleste sjåfører er stolte over hvordan deres motorsykkel ser ut, brukes det for første gang Michelin Premium Touch Design på dekksiden av Michelin Road 6 dekket. Denne spesielle teknikken bruker mikrogeometri som gjør at den kan variere kontrasten, og skape nyanser av grått for å fremheve dekkmerkingene, og gi en attraktiv finish.

Det nye Michelin Road 6-sortimentet har seks størrelser foran og åtte bak, og det er tilgjengelig hos forhandlere fra og med januar 2022. MICHELIN Road 6 GT-sortimentet finnes i én størrelse foran og tre bak. Dette sortimentet passer på alt fra små roadsters som KTM 390, sportssykler og stisykler, opp til GT-maskiner som BMW K1600 GT/GTL.


Historien til MICHELIN Road:

MICHELIN Road 6 følger i fotsporene til en lang rekke fremskritt innen MICHELIN Road-dekk.

2002 MICHELIN Pilot Road – den første serien med Road-dekk

2007 MICHELIN Pilot Road 2 – den første serien med Road-dekk med seiper

2014 MICHELIN Pilot Road 4 – første Road-dekkserien med en spesiell GT-versjon

2018 MICHELIN Road 5 – første Road-dekket som benytter 3D-seipningsteknikk


* Interne sammenligninger av sporene MICHELIN Road 6 og MICHELIN Road 5 utført på Fontange-banen:

07. og 08.07.2020: 120/70 ZR 17 & 180/55 ZR 17, på en Suzuki 1250S Bandit og en Triumph Street Triple S 765.

15/03/2021 og 21/05/2021: 120/70 ZR 17 & 180/55 ZR 17, på en Suzuki 1250S Bandit.

17/01/2020: 120/70 ZR 17 & 180/55 ZR 17 (GT-versjon), på en BMW R1200RT.

17/09/2020: 120/70 ZR 17 og 160/60 ZR 17, på en Kawasaki ER6n.

17/01/2020: 110/80 ZR 19 & 150/70 ZR 17, på en BMW R1200GS.

** Sammenligning av MICHELIN Road 6 og MICHELIN Road 5-serien, ifølge en uavhengig test på offentlige veier av DEKRA Narbonne:

20/07/2020 til 07/08/2020: 120/70 ZR 17 & 180/55 ZR 17, på en BMW K1300R.

17/08/2020 til 14/10/2020: 120/70 ZR 17 & 180/55 ZR 17 (GT-versjon), på en BMW R1250RT ladet, men uten topphus.

28/09/2020 til 12/11/2020, dimensjoner: 120/70 ZR 17 & 160/60 ZR 17, på en Suzuki Gladius 650.

Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Desmodromene-nettbanner-apr22_2.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Quad lock.png
Halvarssons_Mcavis_198x198px.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD Banner-mca-mar22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg