Oslo Motor Show etter pandemien: Tenning på alle plugger



Pressemelding, Oslo Motor Show:


Etter nær to år i pandemiens møllpose, legger arrangørene inn høyeste gear og gir full gass fram mot åpning av av Oslo Motor Show (OMS) 29. oktober. Derfor blir OMS et av de aller største publikumsarrangementene siden landet stengte ned. Mange hundre utstillingsobjekter er plassert på flere kvadratmeter enn noen gang. Hver krik og krok er fylt opp, og utstillingen blir kvalitetsmessig på nivå alle tidligere utgaver. Minst!


Mye har skjedd i garasjene under pandemien:

– Under pandemien har kreative motor-entusiastene brukt mer tid og penger enn vanlig i garasjene, uten å ha noe sted å stille ut kreasjonene sine. Vi har lange ventelister med interesserte utstillere som vi foreløpig ikke har funnet plass til. Derfor har OMS denne gangen hatt uvanlig mange nye, gode og spennende utstillingsobjekter å velge mellom. Slikt blir det god messe av, sier OMS-generalen, Tommy Larssen.


OMS-general Tommy Larssen. (Foto: Øyvin Skar, Bilforlaget)

Rått, tungt, ekstremt og klassiskt:

OMS har de samme hovedtemaene som tidligere. Altså noe for enhver smak. Kategoriene er StreetCars, Bikes,Trucks, Motorsport, AmCars og Veteraner er på plass, for å nevne noe. Årets utstillingsareale er på 40.000 kvadratmeter, ca 2.000 kvadratmeter mer enn i 2019.


Racing-stjerner kommer:

Vår ferskeste racingstjerne, Dennis Hauger, ble nylig første nordmann til å vinne et Formel 3-mesterskapet. Sammen med Oliver Solberg, Mads Østberg, Andreas Bakkerud og resten av det norske racing-landslaget er han invitert til Oslo Motor Show i år.


(Foto: Øyvin Skar, Bilforlaget)

Bil-løp i bakgården!

Mange av våre beste motorsportsutøver skal kappkjøre på den provisoriske racerbanen i bakgården. Dette er stedet for dem som elsker svidd gummi og grom motorlyd. Når alt skjer på en krevende, oversiktlig og relativt kort bane, borger det for tøff kjøring og kompromissløse oppgjør. Her kommer publikum tettere på konkurransen og konkurrentene enn på noen annen racing-arena i Norge.


Norgespremierer:


Mercedes-Benz EQS:

Bertel O Steen har valgt Oslo Motor Show som ramme rundt Norges-lanseringen av deres nye og elektriske luksus-sedan Mercedes-Benz EQS. Denne er basert på en helt ny elektrisk plattform som gir den uvanlig lang rekkevidde (780 km WLTP).


Mercedes-Benz EQS. (Foto: Øyvin Skar, Bilforlaget)

Flere Ford-nyheter:

Ford har bestemt seg for å vise mye av bredden i sitt tilbud på OMS i år, altså noe for enhver smak. I ene enden av spekteret finner vi tungvekteren F-max. En trekkvogn som Ford nå vurderer å tilgjengeliggjøre også for norske kunder.

Ved motsatt ytterkant: En snerrende Ford GT 2018-modell, som med twin-turbo, 3.5 liters V6-motor og 656 HK tar deg fra 0 til 100 km/t på tre sekunder! For første gang på en norsk bilutstilling.

I tillegg til de to ekstreme bilene vil Ford bl.a. vise raske biler som r som Mustang Mach-1, den helelektriske Mustang Mach-E GT, tøffe pickuper og ikke minst den nye og elektriske E-Transit som kommer på markedet i Norge neste år.


...og ikke nok med det...

– Vi vet at det kommer enda flere Norgespremierer på OMS i år, men foreløpig har vi lovet å ikke gi ut noen detaljer om disse, sier Tommy Larssen hemmelighetsfullt.



Lego, ikke bare lek:

I tre år har den danske produsenten av de kjente byggeklossene jobbet med sin hyllest til racerkjøreren Tom Kristensens (DK) som er tidenes mestvinnende fører av det legendariske 24-timersløpet på Le Mans, med hele ni triumfer i beltet på kjøredressen.


Resultatet, en fullskala modell av Audi R-18 (2013) bygget i lego-klosser, ble først vist på en utstilling i Danmark i midten av september. Nå er den klar for Oslo Motor Show, før den skal videre til utstillinger verden rundt. 1445 arbeidstimer og 600.000 legoklosser gikk med for å fullføre prosjektet.


Bilen du satt i da du var liten:

Husker dere brukte på 70, 80 og 90-tallet. Den far brukte til jobb, og som familien reiste på camping-ferie med? Den som ble vasket på gårdsplassen hver helg, og pyntet med flagg på 17. mai? Det er gode sjanser for å få se og kanskje prøvesitte i akkurat en slik på Oslo Motor Show i år. De siste årene har mange relativt unge, men klassiske bilmodeller kommet til Norge og pusset opp til original stand. Ofte grunnet nye og gunstige importregler for biler som er over 20 år gamle.


Ferrari Monza SP2. (Foto: Øyvin Skar, Bilforlaget)

Selvfølgelig kommer det superbiler også:

I år stilles det ut mange godbiter av merker som Porsche, Lamborghini og Koenigsegg. Disse er alltid veldig populære. Men blir i år kanskje overgått av Arne Fredly sin Ferrari Monza SP2 som er bygget i bare 499 eksemplarer. En to-seter med 6,5-liters V12-motor på hele 810 hk. Monza SP blir bare tilbudt utvalgte, gode kunder.

Andre godbiter er Ford GT med prislapp på rundt 4,5 millioner før norske avgifter, og en Rolls Royce Cullinan. En eksklusiv SUV til over seks millioner kroner. Det finnes bare noen få eksemplarer av disse i Norge.


Over 60 klubber representert:

Over 60 forskjellige klubber er påmeldt OMS i år, og har fått et stort område å vise fram sine flotteste kjøretøy og publikumsvennlige aktiviteter på.


Utseendet betyr mye:

OMS er også arena for knivskarp konkurranse om å bli premiert i kategorier som “beste lakk”, “beste motorrom”, “beste innredning”, “best in show” m.m. I alt skal det deles ut rundt 50 skinnende pokaler når OMS avsluttes for i år.


Går for rekord:

Selv om pandemien forsøkte å stikke kjepper i hjula for oss i år også, har vi lagt oss i selen for å lage et outstanding show i år. I denne bransjen er du aldri bedre enn den siste messen du har arrangert. Derfor våger vi å tro at jubileumsmessen kan gi oss ny besøksrekord, sier han videre. Gjeldende rekord ble satt i 2019 med nær 44.000 besøkende.

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg