Nye Yamaha TMAX og TMAX Tech MAX Sport Scootere



Pressemelding, Yamaha Scandinavia (forkortet):

NB: Importøren opplyser at kun Tech MAX-varianten vil komme for salg i Norge.


Straight to the MAX

Gjennom 20 år som Europas mest vellykkede Sport Scooter har TMAX kontinuerlig utviklet og forbedret for å møte behovene til de mange tusen kundene som har valgt å kjøre denne ikoniske maskinen.


For 2022 byr TMAX på et radikalt nytt Supersport-inspirert design sammen med et mer kompakt karosseri. Oppdaterte hjul og sportslig fjæring leverer mer sportslige kjæreegenskaper. Den er også den smarteste og mest velutstyrte Yamaha Sport Scooter, blant annet med 7-tommers nettilkoblede TFT-skjerm i farger med integrert Garmin kart-navigation.* Den åttende generasjonen TMAX og TMAX Tech MAX er mer sportslig, slankere og smartere, og er utstyrt for å levere den ultimate helautomatiske kjøreopplevelsen.


Mer sportslig ytelse, mer dynamisk utseende og tilkoblet teknologi 2022 TMAX er fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet som har gjort denne revolusjonerende maskinen til en av Yamahas bestselgende modeller. Det er den helt spesielle kombinasjonen av en kraftig tosylindret motor i et lett chassis og et vakkert designet karosseri som gjør TMAX til en varig suksess.


Siden lanseringen i 2001 har denne banebrytende modellen vært den bestselgende Sport Scooteren hvert år i to tiår, og den nye modellens enda bedre spesifikasjoner er klart for å forsvare TMAX' posisjon øverst på salgslistene. TMAX har en svært lojale og kunnskapsrik tilhengerskare i hele Europa og fortsetter å gi både nye og tilbakevendende kunder en spennende kjøreopplevelse og Yamahas enestående kvalitet og komfort.



Kompakt og dynamisk karosseri

TMAX' helt nye karosseri er mer kompakt enn før og har et radikalt nytt utseende med aggressivt utformede vinger og fremtredende vinklede luftinntak. De doble LED-frontlyktene med integrerte blinklys er blitt slankere og gir et enda tydeligere Supersport-inspirert utseende.


Selv om man fortsatt umiddelbart kjenner igjen den ikoniske TMAX, er nesten alle karosseripaneler og utvendige deler redesignet på 2022-modellen for å gi modellen et mer dynamisk og edgy utseende som uunngåelig og med rett vil bli sammenlignet med noen av dagens ledende supersportsmotorsykler. Og det er nettopp det som gjør TMAX populær blant Europas førere – det er en maskin som tilbyr det aller beste fra begge verdener ved å kombinere motorsykkelens fremragende høyhastighetsytelse, stabilitet og sportsegenskaper med enkelheten og brukervennligheten til en scooter.


I tillegg til den dristige nye fronten har TMAX en helt ny vindskjerm som bidrar til det kompakte nye utseendet og forbedrer komforten. Det er også et mye slankere midtparti som forbedrer førerens bevegelighet. Den nydesignede smidigere haleseksjonen med T-formet baklys understreker de rene og sporty linjene. De nye passasjerhåndtakene og panelene matcher perfekt resten av scooteren og gir 2022-modellen et friskt og attraktivt nytt utseende. TMAXarven er tydelig samtidig som den har et oppdatert og moderne utseende.



Tilkobling til smarttelefon

TMAX-førere kan koble smarttelefonen til den 7-tommers fargeskjermen via Bluetooth, Wi-Fi eller USB-porten som ligger i det vanntette oppbevaringsrommet foran. Her er det også en dedikert smarttelefonholder.


Når smarttelefonen er koblet til, kan føreren bruke joysticken og hjemknappen på styret til å styre valgte funksjoner, inkludert å spille musikk, motta varsler, sjekke lokalt vær og mer. For å lytte til musikk eller svare på anrop kreves et headset** som er koblet til via Bluetooth – og tekstmeldinger kan vises når TMAX er parkert.


Lette Spin Forged hjul

TMAX' sporty og presise kjøreegenskaper er ytterligere forbedret med de nye lette 10-eikers Spin Forged felgene som er produsert ved hjelp av Yamahas unike teknologi – en prosess som gjør det mulig å produsere hjul med mye tynnere seksjoner med samme styrke. Disse nye lettere felgene reduserer ufjæret vekt for mer responsiv fjæring. Treghetsmomentet reduseres med ca. 10 % foran og 6 % bak og gir mer sportslige og kvikke kjøreegenskaper



Nyutviklede fjæringsinnstillinger og nye Bridgestone-dekk

Med avanserte 41 mm opp-ned-gafler og enkeltdemper baksystem med lenkearm gir TMAX fjæring som en motorsykkel med klasseledende kjøreegenskaper og utmerket stabilitet i alle hastigheter. Fra 2022 kjører den nye TMAX med oppdaterte fjæringsinnstillinger som er utviklet for å gi bedre følelse med fronten, kombinert med økt smidighet. Dette oppnås med en økt dempekraft som gir fjæringen enn litt fastere følelse.


TMAX' sportslige kjøreegenskaper og stabilitet i høye hastigheter er også forbedret ved bruk av nye modellspesifikke Bridgestone Battlax SC2-dekk. Disse er utviklet for og med Yamahas Spin Forged-felger og endrede fjæringsinnstillinger.



Mer sportslig kjørestilling

En endret kjørestilling gir føreren mulighet for å utnytte sportspotensialet til TMAX' kraftige 560cc EURO5-motor og lette aluminiumschassis. Alle tre punktene i geometri-triangelet er flyttet for å skape en litt mer fremoverlent kjørestilling. Det nydesignede smidde aluminiumsstyret er vinklet noe mindre både bakover og oppover, og både sete og fotbrett er blitt lengre for bedre bevegelighet for føreren.


Denne mer sportslige fremoverlente kjørestillingen og den nye utformingen på styret gir føreren bedre respons fra forhjulet og dermed kontakt med underlaget. Den høye kvaliteten på det støpte aluminiumsstyret understreker at dette er en Sport Scooter med førsteklasses finish og spesifikasjoner.


YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) med APSG

Europas fremste Sport Scooter får hele ride-by-wire-teknologipakken i form av et nytt Accelerator Position Sensor Grip (APSG) som er knyttet til den velprøvde Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T). Denne nye APSG erstatter det konvensjonelle wire-systemet. Den har en magnet og sensor som leser gasshåndtakets posisjon og bevegelse og overfører dataene til YCC-T.


Denne lette enheten har fjæring, slider og utveksling som gir varierende grad av motstand. Den gir utmerket kontroll og bevarer den den intuitive følelsen av et tradisjonelt gasshåndtak.



Sterk 560cc EURO5-motor

Den originale TMAX var den første scooteren som leverte ytelse som en motorsykkel og bekvemmelighet til en scooter. Gjennom 20 år som den ubestridte kongen av Sport Scooters har denne suksessrike modellen kontinuerlig tilbudt Europas førere den beste pakken av sporty ytelse, førsteklasses ingeniørkunst og førsteklasses kjørekvalitet.


En viktig funksjon ved den kraftige 560cc parallell-twin'en er dens 360-graders krank med jevn tenningsfrekvens med en horisontalt motsatt vekselvirkende stempelutjevning. Dette unike designet brukes ikke på noen annen motorsykkel eller scooter, og bidrar til å fjerne vibrasjoner uten behov for en konvensjonell balanseaksling. Dermed reduseres motorhøyden betydelig og dette gir plass til et større lagringsrom under setet. Ved å ta i bruk denne TMAX-eksklusive løsningen har Yamahas ingeniører kunnet lage en motor som er kraftig, kompakt og jevn – de ideelle egenskapene til en Sports Scooter.


Den originale TMAX var også den første Sport Scooteren som hadde motoren montert i en rørformet stålramme, en nøkkelfunksjon som gjorde det mulig med motorsykkelytelse for første gang.



Nøkkelfunksjoner på TMAX:

  • Ny tilkoblet 7-tommers full-farge TFT-skjerm.

  • Smarttelefontilkobling gjennom MyRide App og MyRide - Link

  • Garmin-navigasjon med full kartvisning*

  • Vanntett oppbevaringsrom for smarttelefon med USB-kontakt.

  • Bakgrunnsbelyst fluoriserende senterbryter

  • Kraftig montert 560cc EURO5 tosylindret motor

  • Jevn og effektiv CVT-belteoverføring

  • 35 kW utgangseffekt, A2-førerkort

  • Klar, dyp og ren motorlyd

  • Letteste i klassen - 218 kg våtvekt

  • Dynamisk nytt og sportslig design med supersportinspirert front

  • Slankere midtparti

  • Redesignet justerbar vindskjerm med sentrert luftgjennomstrømning

  • Dristige nye doble, slanke LED-frontlykter med integrerte blinklys

  • TMAX-eksklusiv T-formet LED-baklykt med integrerte blinklys

  • Mer sportslig kjørestilling

  • Forbedret fører- og passasjerergonomi

  • Lengre sete med justerbar ryggstøtte for fører

  • Lengre fotbrett

  • Omdesignet boomerang-sidepaneler

  • Smidd aluminiumsstyre med revidert utforming

  • Aerodynamisk, elektrisk og nøkkelfritt tanklokk

  • Premium-komponenter gjennomgående

  • Smart Key nøkkelfri tenning med forenklede kontrollbrytere

  • Funksjoner på skjermen som kontrolleres av den styremonterte joystick-bryteren.

  • Lett CF-støpt ramme i aluminium

  • Radialmonterte 4-stemplede bremsekalipere foran

  • Nye lette Spin Forged felger med 10 eiker

  • Nyutviklede modellspesifikke Bridgestone Battlax SC2-dekk

  • Inverterte 41 mm gafler og lenkeoppheng bak

  • Sportslige fjærings- og dempingsinnstillinger

  • Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T)

  • Accelerator Position Sensor Grip (APSG)

  • Antispinnsystem

  • D-MODE valgbar motormoduser

  • Stor, opplyst lagringsplass – én helhjelm eller koffert/laptop

  • Tyverisikring med låsbar midtstøtte


* Garmin kartnavigasjon krever abonnementsavtale og tilbys ikke i alle land. Noen

navigasjonsfunksjoner er ikke tilgjengelige i alle land. Hør nærmere om dette hos Garmin.


TMAX Tech MAX eksklusive nøkkelfunksjoner:

  • Oppvarmet sete med forbedret temperaturkontroll

  • Oppvarmede håndtak

  • Vindskjerm med elektrisk justering

  • Cruise control

  • Bakgrunnsbelyste fluoriserende brytere

  • Justerbar bakfjæring

  • Interiør av førsteklasses kvalitet

  • 220 kg våtvekt


TMAX og TMAX Tech MAX farger, tilgjengelighet og pris

TMAX blir tilgjengelig i tre farger: Extreme Yellow, Icon Blue og Sword Grey. TMAX Tech MAX vil være tilgjengelig i to farger: Dark Petrol og Power Grey.


Leveransene til Yamahas-forhandlerne i Europa starter på forsommeren 2022. Prisene varierer avhengig av land. Ta kontakt med din lokale Yamaha-forhandler for mer informasjon.

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg