Ny Suzuki GSX-S1000 – her er det veldig mye som gjøres veldig riktig



Forgjengeren GSX-S1000 er fortsatt i nakensegmentets toppliga, men var nok moden for en real oppgradering for fortsatt å kunne holde seg i toppskiktet. Forgjengeren hadde noen nykker som nå er justerbort med noen gode tekniske oppgraderinger. Listen over forbedinger er lang, og vår studie tilsier at dette virkelig kommer til å bli en bra maskin.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.


NB: Avbildede modell har ekstrautstyr montert.

Designet er på linje med det beste:

Den nye GSX-S1000 har fått et helt nytt design som er helt på linje med det som skjer i dette segmentet. Hvorvidt Suzuki er inspirert av KTM og BMW vet ikke vi, men det ser slik ut! Litt «stealth»-inspirert med markante og litt skarpe former kan vi fort finne referanser til blant annet i KTM sin Duke-serie!


Men Suzuki er samtidig tro mot sitt DNA, og det skal vi bare være glade for. Den nye GSX-S1000 har heldigvis fortsatt en deltabox-ramme og en kraftig svingarm som alltid har levert topp bæring for de andre komponentene som gjerne er heftig på ytelse.



De tekniske oppgraderingene garanterer at vi endelig får presis og god gassrespons, krefter og effekt i overflod og en styregeometri i verdensklasse. Det er det såkalte SIRS-systemet som er garantisten for en forbedret gassrespons, bedre effektuttak og jevnere gange.


Svingarmen er – som motoren – hentet fra supersportmaskinen GSX-R1000. I kombinasjon med de fullt justerbare KYB-støtdemperne gir dette svært gode resultater. GSX-S1000 har en akselavstand på 1460 mm, hvilket virkelig vil gjøre den svingvillig og leken. Suzuki har endelig forstått at styret skal være bredere, og det er nok en vesentlig forbedring. Instrumentet er også forbedret, men teknologien Suzuki bruker er egentlig ikke banebrytende – det holder akkurat!



Suzuki Traction Control System (STCS) vil med sine fem trinn også hjelpe deg til å få maksimalt ut av kjøringen. Systemet kan også kobles helt ut, sånn i tilfelle du vil smake litt på hvordan det føltes i «gamle dager».


Men pass på – Suzuki GSX-S1000 biter kjapt og nådeløst. Den råsterke GSX-R1000 Supersport-motoren har fått kvikkskifter og blipper og mange andre viktige oppdateringer, faktisk så mange at det i prinsippet handler om en helt ny motorgenerasjon. Luftinntaket er nytt, det samme er de elektroniske gass-spjeldene, kamakselen, ventilfjærene og clutchen. Sammen med oppdatert elektronikk er kjøreopplevelsen hevet til et nytt nivå, med enda bedre kontroll på kreftene som resultat. GSX-S1000 leverer kraftfulle ytelser helt nede i registeret og opp til høye turtall. Maksimal effekt er økt fra 150 til 152 hestekrefter, og sykkelen skal ha heftigere akselerasjon.



Enda viktigere er det at dreiemomentet nå leveres betydelig jevnere enn tidligere. Jevnere dreiemoment gjennom effektregisteret bidrar til bedre gasskontroll og ytterligere kjøreglede. I mellomregisteret – hvor motoren befinner seg under en stor del av kjøretiden – er dreiemomentet blitt både sterkere og jevnere. Det er gode nyheter for alle gatemotorsyklister.


Den nye modellen har altså fått store og vesentlige forbedringer, og dette har vi virkelig stor tro på. Vi gleder oss veldig til å kjøre denne og håper virkelig at logistikk-rutene snart kan friskmeldes. Vi kan nesten ikke vente, og vi kommer tilbake med flere analyser så snart vi har kjør den.


Suzuki – dette ser virkelig bra ut.

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jp
CBP-april-2021.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg