Ny Ninja ZX-10R og ZX-10RR



Ifølge Kawasakis presseskriv har produsenten henter mye inspirasjon fra Kawasaki Racing Team for å løfte disse sportsmaskinene enda et nivå. Med god hjelp fra Team-førerne Jonathan Rea og Alex Lowes har det blitt prøvd ut en rekke nye ideer gjennom sesongen.


Tekst: Oddbjørn Myklebust.

Foto: Kawasaki.


Målet er som alltid det å utvikle en maskin som vinner på bane og setter standard på gata. Fokus har i hovedsak vært satt på aerodynamikk, kjøreegenskaper og nyutviklet teknologi. For å forbedre aerodynamikken, og da i hovedsak økning av downforce, har det nå blitt integrert små finner, vinger, på kåpen for å presse sykkelen ned. Resultatet er 17 % mer downforce enn på forrige Ninja. Salen er redesignet for å lage et område med lavt trykk bak fører, og kombinert med 40 mm høyere vindskjerm, samme styreposisjon som det Jonathan Rea bruker og 5 mm høyere fotpinner, forbedrer dette aerodynamikk og ergonomien for fører.



Framme inne i den nye kåpen står en TFT-skjerm som gir all informasjon føreren trenger. Denne kan tilkobles med Bluetooth. Valgbare kjøremodus og elektronisk cruisekontroll er standard, og varmehåndtak er valgbart.


Ser vi på chassiset har svingarmen nå et 1 mm lavere pivot punkt – dette er justerbart på RR-utgaven –, 2mm større offset på framgaffelen og 8mm økning av aktuell svingarmlengde. Dette bidrar til økt stabilitet og bedre traction. Demperfjørene har også blitt justert, mykere i front, hardere bak. LED-belysningen er oppdatert og leveres nå av Mitsubishi.



Bremsene er også fra øverst hylle. Brembo M50 monoblock calipere med 330 mm semiflytende bremsskiver og radial bremsepumpe. RR-utgaven har stålomspunne bremseslanger av race-kvalitet.


Ser vi på motoren fortsetter begge modellene å bruke «fingerfølgerventil»-teknologi, som øker både kraft og effektivitet og reduserer ventilvekt. Girforholdene blir forbedret i 1., 2. og 3. for å utnytte motorkraften best mulig, og som ytterligere forbedres av nytt design på innløpsporten. For å holde smøringen kald, brukes nå en ny KRT luftkjølt oljekjøler.



Det vil kun bli produsert 500 eksemplarer av ZX-10RR. Disse blir utstyrt med Marchesini felger med Pirelli Diablo Supercorsa SP dekk. Motoren har 400 o/min høyere turtallsområde, Pankl presisjon lettvekts råder og Pankl lavfriksjonstempler.


Teknisk info:

Væskekjølt motor

16 ventiler

998 cc

204 hestekrefter

Kasett girkasse

Assist Slipper Clutch

Opp/Ned kvikkskifter

Justerbar motorbrems

Valgbare kjøremodus

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
CBP_198x198_jan21.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.