Ny KTM 1290 Super Adventure S



KTM presenterer sin nyeste utgave av 1290, og med dette den mest avanserte eventyrsykkelen som har rullet av produksjonslinjen i Mattighofen i Østerrike. Kort fortalt er dette den ultimate høyytelses-eventyrsykkelen.


Tekst Kyrre Hagen.

Foto KTM.


Oppgraderingen av chassiset forbedrer vektfordeling og kjøreegenskapene. Skarpere svingfølelse er oppnådd med å flytte styrehodet bakover. En lengere svingarm bidrar til å gi en mere stabil følelse under akselerasjon. Den omarbeidede rammen gir lavere setehøyde uten å ofre holdbarhet eller praktisk bruk. En ny lavere 23 liters tank er også på plass, og sørger også for et lavere tyngdepunkt i sykkelen.



Adaptiv Cruise Control:

For å ta deg komfortabelt og enkelt til de beste motorsykkelveiene, introduserer KTM 1290 Super Adventure S et innovativt Adaptive Cruise Control-system som standard for 2021. Det radarbaserte systemet er utviklet i samarbeid med Bosch, og justerer automatisk sikker avstand til trafikken fremover i henhold i fem trinn.



KTM 1290 Super Adventure S – modellhøydepunkter:

• Ny ergonomi -> ny drivstofftank, nedre sete og ny plast

• Omarbeidet chassis -> kortere chassis, ny underramme og lengre svingarm

• Optimalisert vektfordeling -> lagt til smidighet og komfort

• Ny generasjons elektronikk -> nyskapende ACC og omarbeidet sving MTC

• Mer intuitiv 7 ”TFT-skjerm -> optimal tilgjengelighet

• Nydesignede styrebrytere, forbedret CCU

• Revidert 1301 cc LC8-motor -> 160 hk og 138 Nm

• Neste generasjon av semi-aktiv fjæring

• Ombygd valgfri teknologi -> Suspension Pro, Rally Pack & Tech Pack


Kjøremodusene som nå er tilgjengelige er: RAIN, STREET, SPORT, OFFROAD og en oppdatert (valgfri) RALLY-modus.



1290en har også fått en ny 7” TFT-skjermen. Skjermen er større, har raskere og mer praktiske menysystemer samt tydelige estetiske infografikker som viser forskjellige deler av sykkelen. Bryterne på KTM 1290 Super Adventure S er nye på begge sider av styret. Et nytt sett med hurtigvalg- og favorittknapper tillater oppsettendringer i farten, det mens føreren kan holde fokus på veien.



Hjertet i KTM 1290 Super Adventure S er en reviderte Euro 5 V-twin. Denne er nå slanket 1,6 kg blant annet pga. tynnere veivhus. Sykkelen har fått ny eksos og gir mekanismen har fått forbedringer. Effekten er fremdeles hysteriske 160 hk og 138 NM.


Vi gleder oss utrolig til å teste denne nye høyteknologipakka fra den østeriske produsenten!

Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Sena hjelmer.png
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD-Banner-mca-jun22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg