Moto Guzzi V100 Mandello – initierer en «step change» hos Moto Guzzi



Ja, nå kan det se ut til at Moto Guzzi virkelig har knekt koden. Hundreårsjubilant-utgaven V100 Mandello ble lansert sent i jubileumsåret, men mottar ovasjoner i markedet, og det begrunnes med tre forhold. Et enestående design, chassis/ergonomi og ikke minst den helt nye væskekjølte motoren på 1042 cc som yter 115 hk og 105 Nm.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Foto: Moto Guzzi.


Lyden er himmelsk og fargevalgene er elegante og nyter stor interesse, allerede. Moto Guzzi varslet på en måte endring i filosofi da de lanserte V85 TT i 2019, og markedet har ventet på at noe skulle skje, man viste bare ikke hva! Navnet Mandello kommer fra Mandello del Lario som er Moto Guzzis hjemme-kommune og selve basen for 100 års produksjon av det legendariske merket. Dette var nok derfor en svært viktig lansering for Moto Guzzi, og høye forventninger var kanskje en av grunnene til at den ble lansert litt sent inn i 2021.


Maskineringen er elegant og holder høy kvalitet – vakkert.

Dette er litt av en «step change» i Moto Guzzi-leiren, må vite. Dette legendariske merket dyrkes av ev veldig dedikert og lojal førergruppe som gjennom mange, mange ti-år har elsket disse modellene for sin sanne tilknytning til den autentiske motorsykkelen. Nemlig den enkle, robuste og mekanisk perfeksjonerte motorsykkelen, som ikke har vært lengst fremme på bruk elektronikk og førerstøtte! Mekanisk perfeksjon har stått sentralt i Guzzi sin identitet, og den autentiske opplevelsen av «ekte» motorsykkelkjøring verdsettes av en helt egen menighet.



Moto Guzzi gjør nå nesten det samme som Harley-Davidsom forsøkte å gjøre i 2019 med sin elektriske LiveWire-modell: Nemlig bevare de eksisterende og viktige kundene på den eksisterende plattformen, samtidig som de frir til nye kundegrupper med V100. Vi tror at noen av kjøperne vil komme fra Guzzi-miljøet, men det er slett ikke umulig at flesteparten vil komme fra andre merker! V100 har nå nemlig alt det samme som de mest oppgraderte merkene har av teknologi og førerstøtte, og komponentene som brukes er svært gode.


Den nye væskekjølte motoren vil trolig fylle hullet etter Griso-modellen, men har selvfølgelig enda mere å by på. Maskineringen av ramme, motor og svingarm er utsøkt og en viktig del av det nydelige designet – som rett og slett er italiensk. V100 defineres som en sportstourer og er nok ifølge de metriske målene for ramme, akselavstand, dempervandring, høyde, og bredde akkurat der den skal være. Dette blir utvilsomt en herlig motorsykkel som kommer til å rekruttere mange nye Guzzi-førere.


Her er det mye nytt, vi gleder oss virkelig til å kjøre den, og vi skal selvfølgelig holde dere oppdatert!

Spesialtilbud-MC-avisa.jpg

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan22.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg